رونق روستاها با اگروتوریسم

رونق روستاها با اگروتوریسم


درنقاط پیشرفته دنیا و در سرزمین‌هایی که چالش‌های اولیه زندگی را حل کرده‌اند، روستا یک جای دست و پاگیر و مشکل‌دار نیست بلکه جایی است برای تداوم کشاورزی، پشتوانه‌ای برای امنیت غذایی و البته فضایی برای رونق گردشگری و کسب درآمد. این کشورها به اگروتوریسم فکر می‌کنند، صنعتی که همان گردشگری کشاورزی است و به اقامت و گردش و تفریح در مزرعه ربط پیدا می‌کند. در این شاخه از گردشگری، افراد شهرنشین که از شلوغی و فضاهای کسالت‌بار شهری خسته شده‌اند و میل پیوستن به طبیعت، هرچند به مدت کوتاه را دارند به حومه شهرها و روستاها سفر می‌کنند و در دل مزارع با طبیعت و کشاورزی همنشین می‌شوند و زندگی به سبک روستا را تجربه می‌کنند.
مقصد سفر این گردشگران معمولا مزارع خانوادگی است، جایی که در آنها انواع محصولات تازه در دسترس است و دربرخی از آنها حتی غذاهایی با همان محصولات آماده می‌شود. گفته می‌شود گردشگری در مزرعه یکی از ارزان قیمت‌ترین و درعین حال مفرح‌ترین شیوه‌های گذراندن اوقات فراغت است که به اقتصاد روستاها نیز کمک شایانی می‌کند.

دربرخی کشورها که درحوزه اگروتوریسم سرمایه‌گذاری کرده و برای آن برنامه دارند البته به‌جز تماشای مزارع و خوردن یا خرید محصولات، برنامه‌های متنوعی نیز تدارک دیده شده به طوری که گردشگران می‌توانند قایق سواری یا سوارکاری کنند، به پیاده‌روی در طبیعت بروند، شنا را تجربه کنند، در مسابقه‌های آشپزی شرکت کنند، از موسیقی محلی لذت ببرند  یا به خرید صنایع دستی تولید مردم روستاها مشغول شوند.
چین یکی ازکشورهای موفق دراین حوزه است که تا سال 2012 توانسته بود در بخش کشاورزی و گردشگری حدود هفت میلیون شغل با درآمد سالانه 240 میلیارد یوان ایجاد کند ولی آخرین آمارهای این کشور نشان می‌دهد این درآمد به بیش از 570‌میلیارد یوان رسیده است.
گردشگری در مزرعه در اروپا نیز صنعتی پررونق است به طوری که در اتریش، فرانسه و اسپانیا که از مقاصد پرطرفدار گردشگری هستند روی هم رفته حدود10 هزار مزرعه به جذب گردشگران مشغولند. قابلیت جذب گردشگران در مزارع گوناگون کشورما نیز وجود دارد؛ هرچند این شاخه از گردشگری بسیار مغفول مانده است. روستاییانی که در کشورمان همواره از خشکسالی و کاهش درآمد می‌نالند و بار و بنه را برای مهاجرت به شهرها و حاشیه‌ها جمع می‌کنند اگر بدانند که داشته‌هایشان تاچه اندازه باارزش است آن وقت قدر مزرعه را می‌دانند‌. البته توسعه اگروتوریسم نیاز به برنامه‌ریزی و راهنمایی جوامع محلی دارد که آن هم کار دولت‌ها و مسوولان است.