درباره این 8کتاب

درباره این 8کتاب

هشت کتابی که دیروز در خانه جلال‌خان و سیمین‌خانم رونمایی شد، کتاب‌هایی خواندنی در حوزه‌های ادبیات، روایت و خاطره هستند که به موضوعات مختلف و سوژه‌های جالب و جذابی پرداخته‌اند. برای آشنایی مختصر با موضوع این هشت کتاب( با هشت کتاب مرحوم سهراب سپهری اشتباه نشود) در چند خط و خیلی کوتاه درباره هر کتاب توضیحی نوشته‌ایم تا با فضای کلی کتاب‌ها آشنا شوید. مرحله بعد از خواندن این مطلب و گزارش این صفحه، مراجعه به کتابفروشی‌ها یا سایت‌های فروش کتاب برای خرید و خواندن کتابهاست که امیدواریم فراموش نشود.

وطن‌دار
در گویش مردم افغانستان، «وطن‌دار» به معنای هم‌وطن است و کتابی که جام‌جم به همت مرحوم محمدسرور رجایی با این نام منتشر کرده، روایت‌های 28افغانستانی است از مهاجرت به ایران که تک تکشان اهل ادب‌وهنر هستند و از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های افغانستان یا ایران. این کتاب شرح امید و ناامیدی توامان است.




تاج در تن
میثم امیری در کتاب «تاج در تن» روایت‌ها و نکاتی از حواشی سال اول کرونا نوشته و آن را به دکتر لی، کاشف فقید کرونا تقدیم کرده است. کتاب در 24فصل به تغییراتی پرداخته که کرونا در خلوت و جلوت ما ایجادکرده تا آنجا که درنهایت ایران قرن چهاردهم همه چیز را تجربه کرده؛ حتی اپیدمی!
 

در سرزمین مردمان نجیب
هرویه روپچیچ، موسیقی‌دان و سفرنامه‌نویسی که با موتورسیکلتش، یادداشت‌های روزانه‌اش را از دو سفر به ایران گردآوری‌ و در کتابی به نام «در سرزمین مردمان نجیب» منتشر کرده است. او در مقدمه کتاب تاکید کرده که هر آنچه درباره ایران و ایرانی‌ها نوشته کاملا واقعی و بدون اغراق است.
 


به زبان‌فارسی
همین زبانی که صبح تا غروب کلمات و جملاتش را می‌گوییم و می‌شنویم، چقدر زیبا و شیرین و دوست‌داشتنی است. این تمام حرف اسماعیلی امینی در کتاب «به زبان فارسی» است که از روایت‌هایی درباره دلبستگی به فرهنگ، ادب و زبان‌فارسی نوشته و پشت جلدش توضیح‌داده که برای تحقیق و تدریس نیست.
 



موتورسوار چمران
سیدعباس حیدر رابوکی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی نیروی شناسایی و عملیات ستاد جنگ‌های نامنظم باشد. اصلا حتی تصورش را هم نمی‌کند که روزی دکتر چمران را از نزدیک ببیند اما همه این اتفاق‌ها برایش افتاد و حالا داستانش به کتاب تبدیل شده است؛ «موتور سوار چمران» که خاطرات سیدعباس است به قلم حمیدرضا جوانبخت نوشته شده است.




  دو جان
خرده‌روایت‌های بارداری به قلم زهرا قدیانی در کتاب «دو جان» با این نگاه نوشته‌شده که اگر امری روایت نشود، گویی وجود ندارد. نویسنده کتاب از تجربه‌های دوران بارداری، دشواری‌ها و شیرینی‌های آن، بیست روایت نوشته؛ روایت‌هایی که از نظر نویسنده کمتر از حریم معاشرت‌های خصوصی زنان فراتر رفته و کمتر شنیده شده است.
 


متاستاز اسرائیل
کورش علیانی داستان «ریشه‌دواندن صهیونیسم» را در «متاستاز اسرائیل» با عنوان فرعی روایت استمرار تبعیض، ترور و تعدی شرح داده است؛ این‌که چطورصهیونیسم بعد از مسلح‌شدن و تامین مالی به جنگیدن ادامه داده و باقی‌مانده است. نویسنده معتقد است کتاب درباره بخشی از تاریخ صهیونیسم نوشته‌شده که کمتر به آن توجه‌شده و کمتر از آن آگاه هستیم.
 


رنجین کمان
حافظ وقتی فرموده باشد: کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است؛ یعنی «رنجین کمان» را باید خواند؛ تمام 25روایت آن را که درباره عشق است و درباره رنج و شکیبایی. این کتاب را غلامرضا طریقی از مواجهه‌اش با آدم‌هایی نوشته که درگیر قصه آنها شده و کوشیده دست مخاطبش را بگیرد و به دنیای این آدم‌ها ببرد.