لطفا درهای ورزشگاه‌ها را باز نکنید!

سوء مدیریت در ورود تماشاگران اندک به ورزشگاه آزادی ممکن بود به یک فاجعه منجر شود

لطفا درهای ورزشگاه‌ها را باز نکنید!

بعد از 21ماه درهای یکی از ورزشگاه‌های فوتبال ایران روی هواداران باز شد. بازی استقلال – نساجی با حضور تماشاگر. نمی‌دانیم باید خوشحال بود یا ناراحت؟ همیشه می‌گویند فوتبال بدون تماشاگر مرده است، اما حالا باید پرسید تکلیف فوتبالی که هوادارش را در معرض مرگ قرار می‌دهد چیست؟ تکلیف فوتبالی که هوادارش را می‌کشد، چیست؟ جمعه شب چیزی نمانده بود که چند هوادار زیر دست و پا کشته شوند. آنچه از دریچه لنز عکاس‌ها ثبت و ضبط شد فقط و فقط بوی تنگی نفس، بوی خفگی و بوی مرگ می‌داد. تصاویر وحشتناک بود. نوجوانی که سنگینی 100 نفر را روی قفسه سینه‌اش احساس می‌کرد در آن لحظه که زیر دست و پا داشت له می‌شد به چه فکر می‌کرد؟ به شوق تماشای بازی استقلال یا به زنده ماندن، در موقعیتی که می‌توانست حکم آخرین لحظات عمرش را داشته باشد؟ اگر آن نوجوان استقلالی می‌مرد چه کسی مسؤول بود؟ چه کسی پاسخ می‌داد؟ تجربه‌های تلخ گذشته کجا رفتند؟ مگر در همین ورزشگاه آزادی 7 تماشاگر فوتبال کشته نشدند؟ از فروردین 1384 تا آبان 1400 چقدر از سوء‌مدیریت‌ها فاصله گرفتیم؟

وقتی جمعه شب رئیس سازمان لیگ روی خط تلفنی برنامه شب‌های فوتبالی آمد، امیدوار بودیم حداقل بابت اتفاقاتی که در حاشیه بازی استقلال – نساجی افتاد، یک عذرخواهی خشک وخالی از هواداران فوتبال بکند، اما آنچه از سهیل مهدی دیدیم و شنیدیم این جملات بود: « از تمام ارکان برگزاری بازی از جمله راهور ناجا، نیروی انتظامی، یگان ویژه، وزارت ورزش، وزارت بهداشت، استانداری  و همه عزیزانی که از شب قبل تا شروع بازی زحمت کشیدند تا شاهد حضور تماشاگران در ورزشگاه باشیم تشکر می‌کنم. کوه یخ، این عزیزان بودند ما هم به عنوان مسؤول برگزاری کنارشان بودیم و کمترین سهم را داشتیم!»
سوء‌مدیریت یعنی همه ارکانی که در بالا به بهانه تشکر از آنها نام برده شد، از یک شب قبل برای حضور فقط 5 هزار تماشاگر بسیج شوند اما در نهایت شاهد محبوس شدن برخی از هواداران زیر دست و پای جمعیت باشیم. سوء‌مدیریت یعنی 5 هزار نفر را ‌در ورزشگاهی که بیش از 80 هزار سکوی خالی دارد، طوری جا بدهی که هیچ فاصله‌ای بین آنها نباشد و پروتکل‌های بهداشتی به هیچ وجه رعایت نشود. ما از شما خواهش می‌کنیم بگذارید درهای ورزشگاه‌‌های ایران روی هواداران بسته بماند. وقتی همه اشکالات به‌وجود آمده به هیجان‌زدگی هواداران ربط داده می‌شود یعنی درک درستی از مدیریت بین ارکان برگزاری مسابقه وجود ندارد. همانطور که از سوی سازمان لیگ عنوان شد، تک مسابقه استقلال و نساجی در قالب شرایط آزمایشی و پایلوت با حضور تماشاگر برگزار شد تا ایرادات و اشکالات طرح گرفته شود اما با این سوء‌مدیریت‌ها هیچ بعید نیست جان چند هوادار گرفته شود تا به راهکار درستی از بازکردن درهای ورزشگاه‌ها روی تماشاگران رسید. یک سال است فوتبال در همه جای دنیا دارد با حضور تماشاگر و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود اما اینجا در ایران، سازمان لیگ فدراسیون فوتبال برای ساماندهی فقط 5 هزار تماشاگر، هیچ الگویی ندارد. خدا را شکر که جمعه 28 آبان 1400 به روز سیاه دیگری در فوتبال ایران بدل نشد. چند نوجوان فوتبالی تا پای مرگ رفتند اما خدا را شکر این تجربه بد، تلفات جانی نداشت. به هر شکل سازمان لیگ به همراه دیگر عوامل برگزاری مسابقه استقلال-نساجی نمره قبولی دریافت
نکرده است.