زیر چتر لبخند

زیر چتر لبخند

یکی از نکات مثبتی که باعث می‌شود برخی سریال‌های تلویزیونی مورد توجه مخاطبان گسترده‌ای قرار بگیرد، پربازیگر و پرلوکیشن بودن آن است. معمولا مجموعه‌هایی که چهره‌های بسیاری در آن حضور دارند و در فضاهای متفاوتی مقابل دوربین می‌روند، بیشتر مخاطب دارند. حال تصور کنید بازیگرانی که در آن مجموعه ایفای نقش می‌کنند همگی طناز و کمدین باشند هر کدام به تنهایی می‌توانند لبخند را روی لب تماشاگر بنشانند.

مجموعه «آزادی مشروط» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی که از فردا یکشنبه روی آنتن می‌رود، تازه‌ترین ساخته این کارگردان است و در کنار قصه‌ای که روایت می‌کند، تلاش کرده از بازیگرانی دعوت به همکاری کند که هر کدام وجهه کمدی و طنز دارند. او حتی برای نقش‌های کوتاه هم از چهره‌های شناخته‌شده استفاد کرده است. گرچه در اغلب آثاری که برای سینما و تلویزیون ساخته یک‌سری چهره‌ها به‌دلیل محبوبیت و شیرینی و نمکی که در بازی دارند، تکرار می‌شوند. با این حال ده‌نمکی چهره‌های تازه و جوانی را هم در آثارش به مخاطبان معرفی می‌کند. بازیگرانی که در فیلم‌ها و سریال‌های او دیده می‌شوند و بعد از آن سیل پیشنهاداتی است که سمت آنها سروانه می‌شود.
یکی از نکاتی که در اغلب سریال‌های کمدی وجود دارد، حضور زوج‌های کمدین است که در کنار هم به یک برند تبدیل می‌شوند و بده‌بستان‌هایی که با هم در طول کار دارند، توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود کارگردان‌ها آن زوج را به صورت دو نفری برای آثار خود انتخاب کنند. چون پیش از این امتحان خود را پس داده‌اند. ده‌نمکی نیز در این مجموعه محوریت را روی سه چهره کمدی گذاشته است. سروش جمشیدی، علی مسعودی و علیرضا استادی که هر سه امتحان خود را در کمدی پس داده‌اند و چهره‌های محبوبی نزد مخاطبان تلویزیون هستند.
از این رو پیش‌بینی می‌شود این سه در کنار هم بتوانند لحظات مفرحی را برای مخاطبان ایجاد کنند. از طرفی ده‌نمکی استاد این است که وجوه دیگری از بازی بازیگران را به معرض نمایش بگذارد. فیلم «اخراجی‌ها» شاید بهترین نمونه‌ای باشد که می‌توان در این زمینه نام برد. او بعد از سال‌ها توانست اکبر عبدی را به چهره شیرین و دوست‌داشتنی تبدیل کند. ده‌نمکی حتی گاهی از بازیگران کمدی می‌خواهد در کارهایش حضور جدی داشته باشند و گاه از چهره‌های جدی می‌خواهد که طنازی کنند. اتفاقی که در این مجموعه هم افتاده و می‌تواند یکی دیگر از نکات مثبت آن باشد. یعنی وجود دیگری از توانایی بازیگران را به تصویر می‌کشد. همین موضوع باعث می‌شود بازیگران هم اشتیاق حضور در آثار او را داشته باشند. 
از نکات مثبت دیگر این مجموعه می‌توان به حضور بازیگران و گویندگان رادیو اشاره کرد. هنرمندانی که مدت‌هاست در هیچ اثر تلویزیونی حضور نداشتند. مثل عباس محبی و علیرضا جاویدنیا که مخاطب با صدا و نام آنها در رادیو خاطرات دوست‌داشتنی بسیاری دارد. از این‌رو با حضور چهره‌هایی که مخاطبان با هر‌کدام از آنها ذهنیت خوبی دارد، می‌توان انتظار یک مجموعه پربیننده را از ده‌نمکی داشت. 

صدف تهرانی - گروه رسانه
ضمیمه قفسه کتاب