دسیسه‌علیه تیم‌ملی‌فوتبال

تلاش‌های بی‌نتیجه کوته فکر‌ها و فرصت‌طلب‌ها برای حذف ایران

دسیسه‌علیه تیم‌ملی‌فوتبال

تلاش این روزهای عده‌ای برای حذف ایران از جام‌جهانی که محمد نبی، نایب‌رئیس فدراسیون آنها را «کوتاه‌فکر» و «فرصت‌طلب» می‌خواند، بی‌شباهت به روزهای پیش از جام‌جهانی 2006 نیست. در آستانه سفر تیم‌ملی به انگلیس برای انجام بازی‌های دوستانه، گروهی تلاش کردند تا از طریق رایزنی و مکاتبه با فیفا، ایران را از جام‌جهانی کنار‌بگذارند. این تلاش‌ها اما به نتیجه‌ای نرسید، همان‌طور که حالا نیز به نتیجه‌ای نخواهد رسید. البته این اقدامات طی دو سال گذشته از سوی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب دنبال شده و سعی داشته‌اند به بهانه واهی ورزش ایران را تحت فشار بگذارند؛ اقدامی که تا به امروز نیز به ثمر ننشسته است.

در واکنش به شیطنت‌های اخیر، فیفا شفاف و واضح اعلام کرد تغییری در جدول بازی‌های و نام تیم‌ها صورت نمی‌گیرد، با این وجود یک کمپین ضدایرانی تلاش می‌کند تا نام کشورمان را از جام‌جهانی حذف کند؛ تلاشی عبث و بیهوده. میرشاد ماجدی، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال چندی قبل به جام‌جم گفته بود: «این یک واقعیت است. گروهی ضدایرانی قصد دارند فوتبال ما را به حاشیه بکشند. می‌خواهند ایران را منزوی کنند. بنابراین ما باید مراقب باشیم.»
مسئولان فدراسیون فوتبال ترس از تقابل با ایران را عامل حاشیه‌سازی رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی می‌دانند. دو روز پیش اعلام شد نامه حذف ایران از جام‌جهانی به دست فیفا رسیده و قرار است مورد بررسی قرار بگیرد. این خبر شبیه به همان خبرهایی است که بارها درباره حذف یا تعلیق فوتبال ایران منتشر شده است. فیفا تا امروز هیچ موضع رسمی نسبت به این حواشی نداشته، بنابراین هر خبری که در این باره منتشر می‌شود، نادرست و غلط است. مهدی نبی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال هم سکوتش را می‌شکند و می‌گوید: «در اساسنامه استاندارد فیفا، فدراسیون‌های عضو و کنفدراسیون‌ها به‌صراحت ذکر شده ورود به موضوعات از این قبیل نه مشروعیت دارد و نه به لحاظ قانونی می‌توانند ورود کنند. در کل این مباحث بیشتر مسائلی است که توسط اشخاص کوتاه‌فکر و فرصت‌طلب عنوان می‌شود. از طرف دیگر به این دلیل که تیم ملی ما در اردوی اتریش نتایج بسیار خوبی کسب کرد، فکر می‌کنم هم‌گروه‌های ما و تیم‌هایی مثل انگلیس و آمریکا به لحاظ فنی کم‌آورده‌ و رو به موضوعات دیگر آورده‌اند.» 
او معتقد است «ورود فیفا به این مباحث مجاز نیست» و زودتر رای فدراسیون جهانی را صادر کرد: «از لحاظ آنها این موارد مردود است. تلاش این افراد هم نا‌بخردانه است و مورد تایید ورزش نیست. ورزش محل سلامت و جام‌جهانی یک رویداد بین‌المللی است که جشنواره‌ای از ملت‌‌های مختلف در آن حضور پیدا می‌کنند. به این صحبت‌ها اصلا توجهی نمی‌کنیم.»

 سیاست و فوتبال
البته که هیچ‌گاه فوتبال از سیاست در امان نبوده است. داستان‌ها و روایت‌های مختلفی از دخالت سیاست در فوتبال گفته می‌شود که مبین همین موضوع بوده. از دادن میزبانی اولین دوره جام‌جهانی به اروگوئه تا میزبانی ایتالیا و سلام نازی بازیکنان این تیم در دومین دوره جام‌جهانی. از اعدام کاپیتان فرانسه به جرم دخالت در مسائل سیاسی تا گرفتن میزبانی جام‌جهانی توسط آمریکا، با فشار مقامات سیاسی این کشور.  در طول چند دهه گذشته فشارهای سیاسی در فوتبال افزایش یافته و بارزترین آن دستور دونالد ترامپ به فیفا برای عدم پرداخت پول‌های ایران بوده است. همین حالا کشورمان حدود 700 میلیارد تومان منبع مالی در فدراسیون جهانی فوتبال دارد اما ترامپ در اجلاس G7 در ژاپن، علنا به اینفانتینو گفت اجازه ندارند یک دلار از پول ایران را بپردازند. محمود اسلامیان، نایب‌رئیس سابق فدراسیون این موضوع را به جام‌جم اطلاع داد و گفت: «اینفانتینو به‌دلیل درخواست مکرر ما چنین درخواستی داشت اما ترامپ گفت اجازه ندارید چنین کاری کنید.» به‌دلیل تحریم‌ها، فدراسیون فوتبال حتی نمی‌تواند پاداش جام‌جهانی قطر را هم دریافت کند. در بهترین حالت فیفا پول اجاره کمپ و هتل ایران در دوحه را پرداخت خواهد کرد. فدراسیون فوتبال توان دستیابی به منابع مالی خود در AFC را هم ندارد و معلوم نیست این فشارها چه تاثیری برای آینده فوتبال ایران خواهد گذاشت. باشگاه‌های ایران هم به‌دلیل همین تحریم‌ها به پول‌های بین‌المللی خود دسترسی ندارند؛ نه به‌دلیل داشتن بازیکن در جام‌جهانی و نه به خاطر حضور در لیگ قهرمانان آسیا. آنها حتی نمی‌توانند بدهی خارجی‌ها را بپردازند. همین حالا فدراسیون فوتبال نتوانسته غرامت سنگین مارک ویلموتس را بپردازد. موعد پرداخت پول سر رسیده و فدراسیون در نامه‌ای به فیفا تاکید کرده: «مگر ثابت نشد به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم پولی به او بدهیم؟ امیدوار هستیم از منابع مالی در فدراسیون جهانی فوتبال غرامت ما وویلموتس را بپردازد.» تا این لحظه تلاش‌های فدراسیون به نتیجه نرسیده و قربانی مسائل سیاسی شده است. 

ایران 24 آبان در قطر
کی‌روش و تیم‌ملی فارغ از تمام حواشی اخیر، مشغول برنامه‌ریزی هستند. از روز 19آبان‌ ایران اردوی خود را در تهران آغاز و دیداری دوستانه خواهد داشت. 24آبان‌ هم تیم‌ملی به دوحه می‌رود تا در آنجا اردوی پیش از جام‌جهانی را آغاز کند. بعد از رایزنی‌های جدید فدراسیون و کی‌روش، هتل و زمین تمرینی را تغییر داد، به این دلیل که کارلوس اعتقاد داشت زمین تمرینی لخت است و تمام حریفان می‌توانند تمرینات ایران را زیرنظر بگیرند.