«انگلیسی» ضد استعماری

«انگلیسی» ضد استعماری

درام وسترن «انگلیسی» یک مینی‌سریال با بازی امیلی بلانت است که به بهانه همراهی با زن جوانی که به دنبال پس‌گرفتن اموال خود از چنگ گروهی یاغی است، حال و هوای ضد‌استبدادی خود را به رخ می‌کشد.

این درام دوره‌ای داستانش را به تاریخی نه‌چندان نزدیک در اواخر قرن18 میلادی می‌برد، تا شخصیت محوری خود را از انگلستان راهی خاک آمریکا در غرب وحشی کند. بلانت در این داستان زن جوان اشراف‌زاده‌ای به نام لیدی کورنلا لاک است که برای پس‌گرفتن املاک اجدادی‌اش سر‌از غرب وحشی درمی‌آورد. او را در این سفر مخاطره‌انگیز یک تک‌تیرانداز حرفه‌ای به نام الی ویپ (با بازی چاسکه اسپنسر) همراهی می‌کند. این دو در غرب وحشی که توسط گاوچرانان اداره می‌شود، باید در چشم‌اندازی سرشار از خون و مرگ کاخ رویاهای لیدی کورنلا را بنا کنند. این در شرایطی است که گاوچرانان غرب وحشی تمایلی برای بازپس‌دادن ارث کورنلا ندارند و مقامات محلی هم از آنها حمایت می‌کنند. در ادامه ماجراها، کورنلا تنها راه ممکن را در مقابله و رویارویی با جمع گاوچرانانی می‌بیند که زندگی‌شان برپایه زورگویی و خشونت بنا شده است.
انگلیسی را هوگو بلیک بر اساس فیلمنامه اصیل و غیراقتباسی خودش کارگردانی کرده است. او در رابطه با این وسترن و حال و هوای آن می‌گوید:«دو شخصیت محوری که به نوعی سرنوشت‌شان به هم گره خورده است، در فضایی خاص قرار می‌گیرند که تا قبل از آن تجربه‌اش نکرده‌اند. 
موانع متعددی که سر راه آنها قرار می‌گیرد، از یک سو تلاش‌های‌شان را برای رد کردن مشکلات به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر، فضایی سرشار از دلهره و تعلیق برای تماشاچی ایجاد می‌کند تا با میل بیشتری داستان و ماجراهای آن را دنبال کند. در حالی که شخصیت خانم داستان بر این تصور است که در آمریکا با وضعیت خوب و بی‌روبه‌رو می‌شود، واقعیت‌ها خبر از چیز دیگری می‌دهد و خیلی زود، تصورات و توهمات او از زندگی در غرب قرن 18و19 شکسته می‌شود. این زن جوان به سرعت متوجه می‌شود مکانی که در آن پا گذاشته، اثری از عدالت نیست و هر کس که زور بیشتری دارد قدرت بیشتری در اختیار دارد.»
امیلی بلانت، بازیگر سرشناس سینما که با انگلیسی قصد دارد همکاری‌اش با قاب کوچک را بیشتر کند، در همین رابطه چنین می‌گوید:«برای من مدیوم تصویری مهم نیست و حرف اول را در انتخاب‌هایم، فیلمنامه و ظرفیت‌های موجود در آن می‌زند و تعیین می‌کند. اگر فیلمنامه قوی بوده و حرفی برای گفتن داشته باشد، بازی در آن اثر را قبول می‌کنم و برایم فرقی نمی‌کند فیلمی سینمایی است یا مجموعه‌ای تلویزیونی. مجموعه انگلیسی داستانی پرقدرت و اصیل دارد که با یک شخصیت‌پردازی بسیار خوب از زنی عدالت‌خواه، زمینه را برای ادامه کار بازیگران زن به عنوان شخصیتی تاثیرگذار در کارهای تصویری هموار می‌کند.»/ ورایتی

کیکاوس زیاری - گروه رسانه