از اقبال به فیلم‌ها تا نشست‌های تخصصی

از اقبال به فیلم‌ها تا نشست‌های تخصصی

سی ‌و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران این روزها در پردیس سینمایی ملت درحال برگزاری است و علاقه‌مندان می‌توانند تا روز دوشنبه دوم آبان فیلم‌های کوتاه، مستند تجربی و پویانمایی ایران و جهان را در این بازه زمانی و به‌طور رایگان نگاه کنند.

فارغ از نمایش آثار مختلف آن چیزی که به سیاق دوره‌های گذشته، تنور جشنواره را گرم‌تر کرده، برگزاری نشست‌های آموزشی با حضور هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده و استادان و فعالان سینمای ایران است. چراغ اول این نشست‌های تخصصی را در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، بهروز افخمی روشن کرد؛ کارگردان مطرحی که آثاری چون کوچک جنگلی، روز فرشته، شوکران، گاوخونی و سن پترزبورگ را در کارنامه دارد.
 او در نشست آموزشی خود با اشاره به اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: یکی از بحث‌هایی که در فیلم کوتاه مطرح شده، فشردگی داستانی است که قابلیت نمایش را در سینما داشته باشد. فشردگی است که باعث می‌شود مطلبی دوپهلو عنوان و فرم گیج کننده‌ای برای مخاطب ایجاد شود. معمولا غیر از فیلم‌های ترسناک، فیلم‌های اپیزودیک از حوصله مخاطب خارج است و تمرکز مخاطب را می‌گیرد، پس فقط در فیلم‌های ترسناک، مخاطب ممکن است اپیزود به اپیزود به آن علاقه‌مند شود. این فیلمساز درباره ایجاز و کم گویی در سینما توضیح داد: خاصیت سینما این است که برای زیاده‌گفتن جایی ندارد و حوصله مخاطب سر می‌رود. از این نظر، سینما نزدیک‌ترین رسانه به رادیوست.
به جز نشست‌های تخصصی، رونمایی از کتاب‌های تخصصی و آموزشی در حوزه سینما به‌ویژه عرصه فیلم کوتاه هم از جمله رویدادهای همیشگی است. «مدیریت ‌تولید فیلم» نوشته محمدرضا پاسدار از پیشکسوتان حوزه کتاب، تألیف، سینما ، صداوسیما و «ژانر در فیلم کوتاه» با مقدمه منصور براهینی و با دبیری رامتین شهبازی، تازه‌ترین کتاب‌ها در این زمینه هستند که مراسم رونمایی از آنها در دومین روز سی و نهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه برگزار شد. 
مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نشست رونمایی از دو کتاب عنوان کرد: هیچ جشنواره‌‌ای در ایران مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران این ارتباط را با کتاب ندارد و ما تا اینجا فروش خوبی در نمایشگاه کتاب جشنواره داشتیم که این اتفاق راضی‌کننده و خوشحال کننده‌ای است.استقبال از فیلم‌ها هم در این چند روز مثال‌زدنی است و مخاطبان اقبال خوبی به ویژه به آثار بخش داستانی جشنواره داشته‌اند و فیلم‌هایی چون «اسما» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «برنو» ساخته محمد ثریا، «جناکات»ساخته عطا مجابی،«نحسی» ساخته پارسا امیری‌زاد و «نوشابه مشکی» ساخته محمد پایدار در روزهای اول بیشترین آمار مردمی را به خود اختصاص دادند.
اگر امروز گذرتان به پردیس سینمایی ملت افتاد و قصد‌حضور در جشنواره را دارید، می‌توانید به تماشای این فیلم‌ها بنشینید: از ساعت 13و30 دقیقه تا 15سالن یک فیلم‌های تجربی: پرواز، لابیرنت، گیلگمش، بکرزایی، نشو و نما، نوستوس آلگیا. در همین ساعت در سالن 9 فیلم‌های داستانی: نحسی، جناکات، چله سیاه، دریچه، پودر و از ساعت13و45دقیقه تا 15و15دقیقه و در سالن 10فیلم‌های داستانی: قهوه‌خانه عاشیقلار، جابه‌جایی، دندان درخت، لیدی، فلس.از ساعت 15و30دقیقه تا 17 در سالن یک فیلم‌های مستند: سوری، من زنده برگشتم، اویر، مای‌سا.