نسخه Pdf

خلیفه آبی‌پوش شد

ژاپن با شکست آلمان، دومین شگفتی جام را رقم زد

خلیفه آبی‌پوش شد

حدود هشت ماه پیش و با انجام قرعه‌کشی مرحله گروهی جام‌جهانی، خیلی‌ها بر این موضوع تاکید داشتند که ژاپن در بین تیم‌های آسیایی با سخت‌ترین قرعه رو‌به‌رو شده است. این ادعا چندان هم دور از واقعیت نبود زیرا با حضور دو تیم آلمان و اسپانیا در این گروه، نمی‌شد برای سامورایی‌ها شانس زیادی قائل شد. نیمه اول بازی دیروز ژاپن و آلمان در ورزشگاه الخلیفه هم تقریبا چنین مسأله‌ای را نشان ‌داد. ژرمن‌ها از روی نقطه پنالتی توسط گوندوگان به گل رسیده بودند و یک گل‌شان هم به دلیل آفساید مردود اعلام شد. علاوه بر این، تیم اول آسیا مقابل شاگردان هانسی فلیک حرف زیادی برای گفتن نداشت.‌

اما در نیمه دوم همه چیز عوض شد تا دومین شگفتی جام رقم بخورد. نقطه عطف بازی را باید دقیقه 70 دانست. شوئیچی گوندا، گلر ژاپن در این دقیقه توانست چهار سیو فوق‌العاده انجام دهد و دروازه تیمش را بسته نگه دارد. پنج دقیقه بعد از این اتفاق، ژاپن به گل تساوی رسید. تصور می‌شد آلمان از ترس تکرار سرنوشتی که برای آرژانتین رقم خورد، حملات همه جانبه‌ای را شروع کند، اما این ژاپن بود که از روی دست عربستان کپی کرد و با زدن دومین گل در دقیقه 83، دومین نتیجه عجیب جام 22 را رقم زد. بی‌تردید در کنار عملکرد درخشان بازیکنان ژاپن، باید به نقش مهم موریاسو، سرمربی ۵۴ ساله این تیم هم اشاره کرد؛ ملی‌پوش سابق این کشور که توانست ژاپن را به قهرمانی جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۱۹ برساند، حالا با یک شروع شگفت‌انگیز با تعویض‌هایش در جام‌جهانی داشته باشد. از طرف دیگر، باخت به ژاپن این ترس را در دل هواداران آلمان انداخته که ممکن است مانند جام‌جهانی 2018 وداعی زود هنگام با مسابقات داشته باشند. با توجه به پیروزی پر گل 7بر صفر دیشب اسپانیا مقابل کاستاریکا، بازی بعدی ژرمن‌ها مقابل اسپانیا حساسیت دو چندانی پیدا کرده است. 

3
پس از باخت یک بر صفر مقابل مکزیک در 2018 و شکست یک بر صفر به  فرانسه در مسابقات قهرمانی اروپا 2021، آلمان برای سومین‌بار متوالی در بازی‌های افتتاحیه یک تورنمنت بزرگ شکست خورد.

2
این برای دومین‌بار در تاریخ جام‌جهانی است که آلمان با وجود زدن یک گل به حریف، کامبک می‌خورد و نتیجه را واگذار می‌کند. دفعه قبلی مقابل بلغارستان در جام‌جهانی 1994 بود. 

442 
آلمانی‌ها در نیمه اول 422 پاس سالم بین هم رد و بدل کردند. این بیشترین میزان پاس سالم بین بازیکنان یک تیم در یک نیمه تاریخ بازی‌های جام‌جهانی بود. 

21 
​​​​​​​
آلمانی‌ها از 21 پنالتی اخیر خود در بازی‌های جام‌جهانی، 20 پنالی را تبدیل به گل کرده‌اند. تنها پنالتی آنها که تبدیل به گل نشد، ضربه لوکاس پودولسکی در جام‌جهانی 2010 به صربستان بود.

حسین خلیلی - گروه  ورزش
ضمیمه قفسه کتاب