نسخه Pdf

و اما ایران ...

21 قصه‌، 21 جام

و اما ایران ...

جام‌جهانی 1978 به میزبانی آرژانتین برگزار شد و چه چیزی مهم‌تر از نخستین حضور تیم‌ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها. ایران در این رقابت‌ها به هلند باخت، با اسکاتلند مساوی کرد و مقابل پرو شکست را پذیرفت.

بگذریم که همین حضور نخست حاشیه‌ها و داستان‌هایی هم داشت؛ از نپرداختن به موقع پاداش بازیکنان تیم‌ملی در صعود به جام‌جهانی یا انتصاب حشمت مهاجرانی به عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران. اتفاق نادر دیگر اعلام چهار پنالتی به ضرر تیم ایران در این رقابت‌ها هم از موارد عجیب در تاریخ جام‌جهانی است. ۱۶ تیم ایران، اسکاتلند، پرو، هلند، برزیل، سوئد، اسپانیا، اتریش، ایتالیا، آرژانتین(میزبان)، فرانسه، مجارستان، آلمان‌غربی (قهرمان دوره قبل)، تونس، لهستان و مکزیک در جام‌جهانی 1978 حضور داشتند.
​​​​​​​
داستان‌های این جام یکی دو تا نیست. آرژانتینی‌ها در حالی میزبان بودند که دو سال قبل با پیش‌‌دستی، ژنرال‌‌های هوایی این کشور تصمیم به کودتا گرفتند. میزبانی این جام در شرایط و حال و روز آرژانتین با ناآرامی‌های زیادی که در این کشور وجود داشت‌، ریسک بزرگی بود. اداره این کشور در آن زمان به دست خورخه رافائل ویدلا بود. قبل از این رقابت‌ها هم تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا میزبانی این جام‌جهانی به دلیل شرایط موجود در این کشور آمریکای‌جنوبی پس گرفته یا تحریم شود اما در نهایت رقابت‌ها برگزار شد زیرا اگر آرژانتین قهرمان می‌شد کار برای ادامه حکمرانی خورخه ویدلا بر این کشور راحت‌تر می‌شد و اما اگر چنین اتفاقی نمی‌افتاد همه چیز به هم می‌ریخت. به هرحال شانس با خورخه یار بود چرا که آرژانتین با تفاضل گل بهتر نسبت به برزیل توانست راهی فینال شود. این تیم برای رسیدن به فینال موفق به شکست 6 بر صفر پرو شد، دقیقا نتیجه‌ای که لازم داشت. همین باعث شد بحث بر سر تبانی بعد از گذشت 45 سال هنوز داغ باشد. در فینال آرژانتین در حالی در وقت‌های اضافه ۳ بر یک هلند را شکست داد و قهرمان شد که بسیاری هلند را قهرمان این جام پیش‌بینی کرده بودند. دلیل ناکامی هلند در فینال، غیبت یوهان کرایف افسانه‌ای بود که ضربه‌ عمیقی به این تیم وارد کرد و باعث شد آرژانتین به پنجمین میزبانی تبدیل شود که قهرمان جام‌جهانی می‌‌شود. حال پس از گذشت سال‌ها هنوز هستند کسانی که اعتقاد دارند این جام هرگز نباید در آرژانتین برگزار می‌شد.

ضمیمه قاب کوچک