نسخه Pdf

جاودانه «دست‌خدا»

جام‌جهانی 1986

جاودانه «دست‌خدا»

اگر هزاران سال بگذرد و از جام‌جهانی 1986 قرار بر این باشد فقط یک چیز باقی بماند، آن «دست خدا» است. آرژانتین در جام‌جهانی 1986 مکزیک که با حضور 24 تیم برگزار شد به مقام قهرمانی رسید اما این قهرمانی داستانی افسانه‌ای دارد.

در یک‌چهارم نهایی این جام، آرژانتین و انگلیس به‌هم خوردند. این یکی از مهم‌ترین و البته جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال جهان است؛ دیداری که انگلیسی‌ها بعد از گذشت 36سال هنوز کینه آن را از دل بیرون نکرده‌اند. آن روزها، روزهای اوج اعجوبه‌ای به نام دیه‌گو آرماندو مارادونا بود؛ کسی که در همان دیدار تاریخی آرژانتین و انگلیس یک پاس هوایی را با دست وارد دروازه این تیم کرد. داور این خطا را ندید و در نتیجه این گل آرژانتین محسوب شد. بعدها مارادونا به خبرنگاران گفت که در آن مسابقه «دست خدا» به یاری او آمده بود. این مسابقه با نتیجه 2 بر یک به سود آرژانتین به پایان رسید. 36سال از آن روزها گذشته اما دست خدای مارادونا هنوز از یاد نرفته است. یاران مارادونا در ادامه ابتدا بلژیک را 2 بر یک در نیمه‌نهایی شکست دادند که مارادونا هر دو گل مسابقه را زد. سپس در فینال مقابل تیم‌ملی فوتبال آلمان‌غربی قرار گرفتند و با برتری 3 بر 2 قهرمان شدند. این دومین قهرمانی آرژانتین در جام‌های جهانی محسوب می‌شد. 
هشت ورزشگاه شامل گوآدالاخارا، پوئبلا، لئون، کوئرتارو، ایراپوآتو، تولوکا، مونتری و مکزیکو‌سیتی میزبان ۵۲مسابقه این جام بودند. نماد ویژه این رقابت‌ها یک آدمک به نام پیکه بود. این شخصیت کلاهی مکزیکی، سبیل و لباس‌هایی به رنگ پرچم مکزیک داشت. اما از کل این جام چیزی که باقی ماند دست خدای یک‌چهارم نهایی بود. مارادونا که یکی از برترین بازیکنان جهان فوتبال است دو سال پیش در پی عارضه قلبی درگذشت.