نسخه Pdf

هزاربار گفتم «دورهمی» را اجرا نمی‌کنم

مهران رجبی و چالشی به نام‌ «خودمونی»

هزاربار گفتم «دورهمی» را اجرا نمی‌کنم

تلویزیون این روزها «خودمونی» را با اجرای مهران رجبی روی آنتن دارد. مسابقه‌ای که با حضور دو گروه شرکت‌کننده اتفاق می‌افتد؛ هر گروه متشکل از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به همراه همه فرزندان و نوادگان است. اجرایی که با حواشی همراه شد از جمله انتشار خبر جعلی انتخاب مهران رجبی به‌عنوان مجری برنامه «دورهمی» که تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی آن را تکذیب کرد. مهران رجبی پیش از این در چند برنامه دیگر هم اجرای تلویزیونی را در کارنامه‌اش دارد. با این اوصاف مشخص نیست، چرا برای حضور این مجری، حاشیه‌سازی‌ها را آن‌قدر زود آغاز کردند. با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم که چطور سر از خودمونی درآورد.

 سال‌های قبل برنامه‌ای انتخاباتی اجرا کردید و در چند برنامه دیگر هم با این عنوان حضور داشتید اما اجرای مسابقه در کارنامه‌تان نبود؛ آقای رجبی چطور شد اجرای خودمونی را برعهده گرفتید؟
درگیر یک کاری بودیم در لاهیجان که به‌دلیل عدم برآورد صحیح و پیش‌بینی درست، تعطیل شد. از برنامه خودمونی تماس گرفتند و دعوت به اجرا شدم. در همان روزهایی بود که شایعاتی پخش کردند که قرار است من به جای مهران مدیری در برنامه دورهمی اجرا کنم؛ شایعه‌ای که هزار بار آن را تکذیب کردم و کماکان دوباره در فضای‌مجازی انتشارش می‌دهند. گفتم اینجا انجام وظیفه کنم. من همیشه چالش‌ها را دوست دارم و از آنها فراری نیستم.

 بازخورد این برنامه را چطور می‌بینید؛ از اجرای شما چه می‌گویند؟
کار خوب است و تنوع زیاد در آن وجود دارد. کار پرزحمتی است و حدود 150 خانواده هر شب از این طرف و آن طرف می‌آیند. عوامل مختلفی تلاش می‌کنند کار خوب از آب درآید. شهرستان هم که رفتم، خنده تأیید مخاطبان را دیدم و همین انگیزه به من می‌دهد که کار را پیش ببرم. مخاطب دوست نداشته باشد هیچ‌کاری فایده ندارد.

 نکته‌ای که درباره‌اش بارها صحبت شد اجرای بازیگران بوده است. می‌گفتند چرا اصلا بازیگران باید اجرا کنند. در واقع اجرا سخت‌تر است یا بازیگری؟
اجرا خیلی سخت‌تر از بازیگری است. اجرا در یک محدوده و زمان معین باید تنوعی با کلماتی که رد و بدل می‌شود، ایجاد کند و بیننده را پای تلویزیون نگه دارد. به‌گمانم، اجرا سخت‌تر از بازیگری است چون همه‌چیز در لحظه اتفاق می‌افتد. 

 در همین روزهایی که اجرای خودمونی را دارید، پیشنهاد اجراهای دیگری هم داشتید؟
خیلی اتفاق افتاد. دو سه اجرا در شهرستان که گفتم نمی‌توانم بپذیرم، چون به «اوفوا بالعهد» اعتقاد ویژه‌ای دارم. 

 فضای اجرا آن‌قدر برایتان شیرین بوده که از بازیگری فاصله بگیرید و این کار را بیشتر تجربه کنید؟
بازیگری به فیلمنامه و جوهره ذاتی فرد ربط دارد اما در اجرا تماما به مجری ارتباط پیدا می‌کند یا اگر مجری را بازیگر بدانید به جوهره کلام و بیان مجری مرتبط است. 

 اگر قرار باشد از این به بعد اجرا کنید چه نوع برنامه‌هایی را قبول می‌کنید.
اجرا از بازی فاصله ندارد و هیچ اشکالی ندارد بازیگران و هنرمندان دیگر هم پا به اجرا بگذارند. اجرا خیلی چشم‌نواز و مردم‌پسند است. بازیگری که علاقه‌مند است و گرمای هنری بازیگر می‌تواند به پیشبرد فرهنگ مجری کمک کند. حتما اگر برنامه‌هایی که خانواده‌محور و مردم‌پسند باشد‌، به من پیشنهاد دهند در خدمت‌شان خواهم بود.