نسخه Pdf

باسلوق‌خانگی برای سفره‌یلدا

این هفته:

باسلوق‌خانگی برای سفره‌یلدا

چه می‌خواهیم؟
شب یلدا خوراکی‌های مخصوص خودش را دارد خوراکی‌های رنگارنگی که بعضی‌های‌شان را می‌توان با هزینه‌ای به‌مراتب پایین‌تر در خانه تهیه کرد و هنر آشپزی و کدبانوگری خود را به دیگران نشان‌دهد. حال ببینیم برای تهیه این خوشمزه‌های شیرین چه موادی لازم داریم و باید چه کار کنیم.
نشاسته: ۲ لیوان
شکر: ۲ لیوان
وانیل: یک قاشق چایخوری
آب: ۳ لیوان
گلاب:  نصف لیوان
پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری
مغز گردو: یک پیمانه
پودر نارگیل: یک لیوان

چطور درست کنیم؟
برای تهیه باسلوق خوشمزه، ابتدا نشاسته را به همراه یک لیوان آب داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم و به مدت ۱۵ دقیقه آن را کنار می‌گذاریم. پس از گذشت این زمان، آب و نشاسته را با همزن دستی مخلوط می‌کنیم تا با هم یکدست‌شوند. در این مرحله دو لیوان آب به همراه شکر به کاسه حاوی نشاسته اضافه می‌کنیم و مجددا مواد را با همزن دستی ترکیب می‌کنیم تا یکدست شوند. در ادامه کاسه حاوی مواد را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مواد را به صورت مداوم هم می‌زنیم. پودر ژلاتین را به همراه نصف لیوان آب با هم ترکیب کرده، روی بخار آب قرار می‌دهیم تا ژلاتین به طور کامل حل شود، بعد آن را به کاسه حاوی نشاسته اضافه و با هم ترکیب می‌کنیم. پس از این‌که مواد یکدست شدند، وانیل را همراه گلاب اضافه می‌کنیم و مواد را به‌سرعت هم می‌زنیم تا به غلظتی سفت از فرنی برسد. حالا داخل ظرف مناسب یک پلاستیک پهن می‌کنیم و روی آن پودر نارگیل می‌ریزیم و به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه باسلوق را روی پودر نارگیل می‌ریزیم. آن را می‌غلتانیم تا کاملا گرد شود و خودش را بگیرد. یک مغز گردو روی آن قرار می‌دهیم و باسلوق‌ها را داخل ظرف مورد نظرمان می‌چینیم.

نکات مهم در مصرف باسلوق
باسلوق اگرچه یکی از خوراکی‌های خوشمزه یلدایی است اما خوراکی چندان با خاصیتی محسوب نمی‌شود و نباید در مصرف آن افراط کرد. هر چند ژلاتین به کار رفته در باسلوق برای سلامت استخوان‌ها مفید است اما بیشتر بافت این شیرینی یلدایی از جنس نشاسته غلات و کربوهیدارت است و در مقایسه با ژله‌ای که از ژلاتین حیوانی تهیه شده‌باشد، مواد مغذی و خاصیت درمانی ندارد. دوسوم هر تکه باسلوق را شکر تشکیل می‌دهد؛ یعنی شکر این شیرینی دو برابر نشاسته آن است و می‌تواند به سرعت قند خون را بالا برده و چاق‌کننده باشد. پس اگرچه مصرف یکی دو تکه از این خوراکی خوشمزه می‌تواند شیرینی شب یلدا را در کام‌مان بیشتر کند اما باید به میزان قند و کالری دریافتی آن هم توجه کنیم.
ضمیمه نوجوانه