نسخه Pdf

قورباغه میلیاردر

قورباغه میلیاردر

لباس اتوکشیده و شیک با کفش‌های ورنی براق، نقطه مشترک اغلب گانگسترهای معروف جهان است که بیشتر آنها با قاچاق موادمخدر به پولدارترین‌های جهان تبدیل می‌شوند. حال این موضوع در میان قاچاقچیان حرفه‌ای ایران، شکل دیگری به خود گرفته و اغلب آنها در خانه‌های روستایی زندگی می‌کنند و خودشان همراه محموله‌های موادمخدر در تردد هستند. در این ستون پرونده معروف‌ترین قاچیان موادمخدر ایران را مرور می‌کنیم.

نصیر معروف به قورباغه مکران، یکی از افراد خطرناکی بود که 11شبکه بین‌المللی موادمخدر را اداره می‌کرد و به گفته سردار مسعود زاهدیان، رئیس‌پلیس وقت مبارزه با موادمخدر ناجا، بیش از 200 میلیارد تومان از اموال او توقیف شده است. ابعاد فعالیت قورباغه مکران 50ساله به اندازه‌ای گسترده بوده که پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا پس از دستگیری وی اعلام کرد که تمساح خلیج، تنها یکی از باندهای در ارتباط با این فرد بوده است.
این متهم اوایل زمستان 95 در سیستان و بلوچستان و طی عملیاتی غافلگیرانه، زمانی‌ که برای عروسی دخترش به دلگان رفته بود، دستگیر شد. گفته می‌شود این قاچاقچی که نزدیک به دو دهه در قاچاق موادمخدر سابقه داشته، وقتی متوجه حضور ماموران شد با چادری زنانه قصد فرار از دست پلیس را داشت ولی در همان منطقه دلگان دستگیر شد.
وی که در بازجویی‌های اولیه به جابه‌جایی 800 تن موادمخدر اعتراف کرده بود، جزو قدیمی‌ترین و پولدارترین قاچاقچیان مواد مخدر ایران بود که در بررسی‌های اولیه انجام‌شده، 176منزل مسکونی از وی در شهرهای زاهدان، دلگان، زابل، تهران، البرز، مشهد و غرب کشور کشف شد و در لحظه دستگیری‌اش هم، نزدیک به 15میلیارد تومان پول نقد در منزل و حساب بانکی این قاچاقچی بزرگ وجود داشت. قورباغه ‌مکران علاوه‌‌بر قاچاق موادمخدر به ایران، در خارج از کشور هم فعالیت گسترده‌ای داشت. او و باندش موادمخدر را از کشور افغانستان به پاکستان منتقل می‌کردند و پس از انتقال مواد به بنادر این کشور، آن را به کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌کردند.
تیر سال 1394، دادستان وقت زاهدان در مصاحبه‌ای اعلام کرد تا یک ماه دیگر کیفرخواست این قاچاقچی صادر می‌شود. بعد از این اظهارنظر درباره سرنوشت این قاچاقچی خبری منتشر نشد و این آخرین مصاحبه درباره پرونده وی بود.
ضمیمه نوجوانه