نسخه Pdf

قاچاقچی‌معروف دهه80

قاچاقچی‌معروف دهه80

در دهه۸۰ نام یک قاچاقچی، معروف و شناخته شده برای پلیس بود. او کسی نبود جز جمعه معروف به «جمعه خان»، قاچاقچی بین‌المللی که کارش ترانزیت مواد مخدر به اروپا و کشور‌های عربی بود.

این قاچاقچی مواد مخدر را از طریق افغانستان و پاکستان وارد سیستان وبلوچستان می‌کرد و سپس از طریق دریا به کشور‌های عربی و اروپا می‌فرستاد. او سال ۸۲ سه تن مواد را وارد کشور کرد که لو رفت و برای این که دستگیر نشود و بتواند بارش را سالم رد کند با ماموران پلیس درگیر شد و در این درگیری چند نیروی پلیس به شهادت رسیدند و جمعه خان موفق به فرار شد.
جمعه خان تا سال ۸۶ به راحتی به ترانزیت ادامه داد و برای خود میلیارد‌ها تومان پول به دست آورد. پلیس در آن زمان هرچه دنبال این قاچاقچی می‌رفت، اثری از او وجود نداشت، درحالی که او در سراوان و شهر‌های دیگر سیستان و بلوچستان زندگی می‌کرد، اما مانند روح بود و کسی نمی‌توانست او را پیدا کند.اقدامات جمعه خان تا سال ۸۶ ادامه داشت تا این که برای معامله بزرگ مواد مخدر به امارات رفت. چند روز بعد او با پاسپورت «امان‌ا... پیامی» به تهران آمد و وارد کشور شد. چند روزی در پایتخت حضور داشت تا معامله سه تنی مواد مخدر کند، اما شناسایی و با لو رفتن هویتش دستگیر شد.
رئیس پلیس وقت مبارزه با موادمخدر پس از دستگیری این قاچاقچی در نشستی خبری گفت: «این قاچاقچی بین‌المللی سالانه 50 تن مواد مخدر از ترکیه ، پاکستان، افغانستان، دبی و ... وارد کشور می‌کرده است. این قاچاقچی در پاکستان‌، افغانستان وامارات مستقر بود و با تلفن ماهواره‌ای با اعضای باندش هماهنگی‌های لازم برای قاچاق موادمخدر را انجام می‌داد. چند روز قبل با مشخصاتی جعلی به تهران آمد که در اینجا شناسایی و دستگیر شد. این مرد دستگیر شده با کاروان‌های اشرار، تفنگچی‌ها و چند نفر از اقوام خود، مواد مخدر را در تانکرهای حاوی سوخت و انواع خودروها جا‌سازی می‌کرد. پلیس در چند ماه گذشته حدود 10تن از محموله‌های جمعه خان را کشف کرد و رد پای او را در کوه سفید سراوان ، کشورهای حوزه خلیج فارس و... به دست آورد.»
ضمیمه قفسه کتاب