نسخه Pdf

اظهارنامه

اظهارنامه

شما خوانندگان تپش می‌توانید پرسش‌های حقوقی خود  را در شبکه‌های اجتماعی مطرح و پاسخ را  در این ستون بخوانید.

فرار از صحنه تصادف رانندگی چه مجازاتی در پی خواهد داشت؟
قانون‌گذار در ماده ۷۱۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی چنین بیان داشته است؛ هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی یا استمداد از مأموران انتظامی از این کار خودداری کند یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دوسوم حداکثر مجازات مذکور در مواد (۷۱۴) و (۷۱۵) و (۷۱۶) محکوم خواهد شد. دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده اعمال‌ کیفیت مخففه کند.
تبصره ۱: راننده در صورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.
تبصره ۲: در همه موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند یا مأموران مربوطه را از واقعه آگاه کند یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره‌ او رعایت خواهد کرد.
در پایان باید گفت، هنگام وقوع چنین حوادثی چنانچه از نوع جرحی باشند، باید بلافاصله با اورژانس و پلیس 110 تماس گرفت و تا آنجا که می‌شود، از رساندن مصدوم با ماشین شخصی به بیمارستان خودداری کرد و این کار را به مأموران اورژانس سپرد.

​​​​​​​تهدید به پخش عکس و فیلم خصوصی و پخش آن چه مجازاتی داره و چطور باید پیگیری کنیم؟
تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی جرم بوده و قابل مجازات است. فلذا شما ‌باید ابتدا با مراجعه به دفتر الکترونیک خدمات قضایی شکواییه مربوطه در این خصوص را تهیه و ثبت کنید. ضمنا عمل تهیه و انتشار عکس‌های مبتذل نیز خود جرم بوده و دارای مجازات است. چنانچه فرد مرتکب وجهی نیز دریافت کند، عمل مذکور نیز قابل مجازات خواهد بود. از همین روی قانون‌گذار در ماده ۷۴۴ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (سرفصل جرایم رایانه‌ای) بیان داشته، هر‌کس به‌‌و‌سیله سامانه‌‌های رایانه‌‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به‌ نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از چهل‌و‌پنج روز و دوازده ساعت تا یک‌سال یا جزای نقدی از پانزده میلیون ریال تا صد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. همچنین مطابق ماده ۷۴۵ از قانون مذکور، هرکس به وسیله سامانه‎‌های رایانه‎ ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نودو‌یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا صد و پنجاه میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
ضمیمه چار دیواری