نسخه Pdf

چرخش اتفاقات جهان بر محور زنان

چرخش اتفاقات جهان بر محور زنان

جهان در سال جدید اتفاقاتی را از سوی جنس خاصی تجربه می‌کند که فارغ از سن و طبقه اقتصادی برای حذف تبعیض‌های جنسیتی، خواهان دیده‌شدن است. زنان، این جمع کلمه زن که این روزها برخلاف فرد، تصویر عینی و اجتماعی آن را در کنش‌های جمعی می‌بینیم؛ جمعی که بر همه تفاوت‌ها و خط‌کشی‌ها فائق آمده و در اولین بستر، خواهان دیده شدن و بها گرفتن است.

هر زن اجتماعی در عصر حاضر تلاش می‌کند به‌قدر حضورش تاثیرگذار باشد و به پشتوانه تاثیرش خواهان تفاوت است، اما مطالبه این خواسته کنش‌های متفاوتی را دربرگرفته است. جمعی برای این مطالبه، راه خشم در پیش گرفتند و جمعی دیگر که از قضا فرهیخته، صاحب منصب علمی و اجتماعی، فعال اقتصادی و حتی دارای سابقه سیاسی بودند براساس تجربه سایر زنان به‌جای بروز خشم تصمیم گرفتند از در بروز و نمود توانمندی‌ها وارد میدان عمل شوند.
در کشورهای اسلامی اما حوزه زن به واسطه حضور زنان تاثیرگذار در سایر ادیان الهی و تاثیرگذاری حضرت زهرا(س) بر پیامبر(ص) و پایه‌گذاری دین اسلام از اهمیت متفاوت‌تری برخوردار است. در ایران اما موضوع کمی متفاوت‌تر خواهد بود، چرا که از منظر رهبر یک کشور اسلامی، مدام بر جایگاه و نقش سازنده زنان تاکید می‌شود و اولویت‌های تربیتی در حوزه جامعه از صدر تا ذیل تاثیرگرفته از حضور زن مطرح شده است.
رهبر معظم انقلاب بارها در مورد حساسیت حوزه زنان به مسئولان تاکید کرده‌اند تا آنجا که به‌وضوح مطرح می‌کنند زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند که تربیت‌کننده نیمی دیگر هستند و معتقدند: «آن هم نیمی که اگر نگاه کاوشگر انسان بخواهد نقش آن را با نقش‏های دیگر مقایسه کند، خواهد دید که نقش این نیم، حساس‏ترین، ظریف‏ترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقش‏ها در حرکت تاریخ انسان و در سیر بشریت به سوی کمال است. خدا زن را این‏گونه آفریده. اگر بنای آفرینش انسان و جهان را به دو بخش کارهای ظریف و ریزه‏کاری و بخش کارهای مستحکم - و به تعبیر سازندگان بناها، سفت‌کاری - بگذاریم، بخش اول که ظریف‏کاری‏ها و ریزه‏کاری‏ها و رشته‌رشته پروردن احساسات و عواطف بشر است، در اختیار زن است. گناه بزرگ تمدن مادی، تضعیف و گاهی به فراموشی سپردن این نقش است.»
اگر قرار است ملاک ارزشمندی هر انسان فارغ از جنس، میزان و نوع تاثیرگذاری بر جامعه باشد، میزان و معیار مشخص خواهد بود. در این تفکر اگر زن بخواهد صاحب امتیاز و رتبه باشد باید عملی قابل بها انجام داده باشد نه صرف این‌که سرمایه‌گذاری کلانی داشته یا تحصیلات دانشگاهی متفاوتی را طی کرده است؛ نه. زنی که بتواند حتی از اندک داشته و آموخته خود برای برداشتن باری از روی جامعه، حذف آسیبی از کشور، قدرت امیدی برای نسل جدید یا ایده‌ای برای برون‌رفت از بحران داشته باشد زن تاثیرگذار به‌شمار می‌رود.
با این معیار دغدغه‌ها و مشکلات ملی با یک سطح نیاز سنجیده می‌شود و نیازهای بین‌المللی در سطح دیگری قرار می‌گیرد. زنی که در عرصه خانواده، شهر، استان و کشور تاثیرگذار باشد عملکردی دارد که با زن تاثیرگذار بین‌المللی متفاوت است. با این نگاه مادری که می‌تواند نسل جدید موفق تربیت کند، باری از روی دوش همسر بردارد، آسیبی از منطقه یا شهر خود حذف کند، تاثیرگذار ملی است و بانویی که با نگاه کلان برای کمک به جهان قدم در عرصه علم، اقتصاد، سیاست و حتی فرهنگ می‌گذارد هم بانوی تاثیرگذار بین‌المللی است. زنان در یک کلام این روزها ثابت کرده‌اند با جمع تجربه‌های‌شان نه تنها می‌توانند یک کشور، بلکه تمام رخدادهای یک جهان را ترسیم کنند و تغییر دهند.