رشت به‌دنبال عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی

رشت به‌دنبال عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی

گیلان آن‌قدر ظرفیت دارد که اگر هر روز بشنویم گروهی از کارشناسان جهانی برای دیدن یا بررسی بخشی از توانمندی‌ها، هنر، صنایع و طبیعت این منطقه به این استان سفر کرده‌اند اصلا تعجب‌برانگیز نیست.

برهمین اساس طی روزهای اخیر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در رشت حاضر شدند تا توانمندی‌های بی‌شمار این شهر در بخش تولید صنایع‌دستی را مورد بررسی قرار دهند. با انجام این کار رشت به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی شناخته می‌شود که در این صورت می‌توان ظرفیت‌های این منطقه را به تمام دنیا معرفی کرده و یک‌بار دیگر نگاه‌ها را به سمت گیلان همیشه سبز بچرخانیم.استان گیلان مملو از استعداد و هنرهایی است که هریک از آنها می‌تواند برای یک کشور ارزش بالایی داشته و نامش را در جهان مطرح و ماندگار کند.
با این اوصاف، رشت به تنهایی در رشته‌های خراطی، رشتی‌دوزی، معرق، منبت، البسه محلی، چرم و سفال نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی شده و حضور ارزیابان یونسکو فرصت مغتنمی برای جهانی شدن این شهر متمدن است. ‌ سفر ارزیابان هندی یونسکو به رشت دو روزه بود و بازدید از موزه میراث روستایی، بازارچه صنایع‌دستی، کارگاه‌های صنایع‌دستی، موزه رشتی‌دوزی و میدان شهرداری بخشی از برنامه‌ آنان به این منطقه تعریف و انجام شد.
نکته حائز اهمیت این‌که در زمان حضور این کارشناسان، نشست گفتمان‌محور آنان با هنرمندان صنایع‌دستی استان برگزار شد و جمعی از هنرمندان گیلانی نظرها، پیشنهادها و دغدغه‌های‌شان را در میان گذاشتند.در مورد نقش اقتصادی و اشتغال‌آفرینی صنایع‌دستی در گیلان باید گفت که هم‌اکنون بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف در زمینه تولید محصولات هنرهای سنتی استان مشغول به فعالیت هستند.ضمن این‌که رشت شهر اولین‌ها نامیده می‌شود. اولین کتابخانه ملی ایران، اولین راه‌آهن کشور، اولین تئاتر، اولین شعبه بانکی ایران یا بانک سپه و نخستین داروخانه شبانه‌روزی کشور، به این شهر ماهیت و هویت تاریخی بخشیده است.
در کنار این همه عنوان، رشت به‌عنوان نخستین شهر خلاق خوراک ایران به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان ملحق شده‌است. در چنین شرایطی معرفی این شهر به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی فرصت بسیار ارزشمندی در جهت توسعه و پیشرفت تلقی می‌شود و باید از این ظرفیت بهترین بهره را برد. همچنین رشت به‌عنوان شهر ملی رشتی‌دوزی شناخته شده است. رشتی‌دوزی یا همان قلاب‌دوزی، یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع‌دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران و میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. به‌هر حال رشت یک گام به شهر جهانی صنایع‌دستی نزدیک‌تر شده و حضور ارزیابان یونسکو در این شهر و بازدید از اماکن مختلف، می‌تواند روند ثبت‌جهانی شدن صنایع‌دستی را سرعت ببخشد.
نباید فراموش کرد که گیلان دارای 3000 بنای تاریخی و طبیعی است که با بهره‌مندی از آنها می‌توان تحولی عظیم در عرصه صنعت گردشگری استان و ایران به وجود آورد.

ولی جهانی | مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان