بارسا، بی‌یال و کوپال در ال کلاسیکو

رئال مادرید- بارسلونا، این بار در کوپا دل‌ری

بارسا، بی‌یال و کوپال در ال کلاسیکو

ژاوی چند وقت پیش گفته بود که دوست دارد هر روز چالش جدیدی را روی نیمکت بارسلونا تجربه کند. به نظر می‌رسد مهمترین چالش دوران مربیگری او در بارسا از همین امشب و در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو شروع می‌شود.

دیدار رفت مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی اسپانیا یا همان کوپا دل‌ری امشب بین بارسا و رئال در ورزشگاه خانگی مادریدی‌ها برگزار می‌شود و با توجه به اتفاقات اخیر که برای ژاوی و تیمش افتاده، این بازی می‌تواند محکی جدی برای او باشد. بارسا طی یک هفته اخیر، روزهای تلخ و سختی پشت سر گذاشته است. این تیم هفته گذشته و در ورزشگاه اولدترافورد با نتیجه 2 بر یک مقابل منچستر شکست خورد و از لیگ اروپا حذف شد. در واقع این چهارمین‌بار طی 18 ماه گذشته بود که ژاوی و تیمش از رقابت‌های اروپایی حذف شدند. بعد از آن نوبت دومین باخت این تیم در لالیگا رسید. در حالی که این تیم فرصت داشت تا فاصله خود را با رئال در صدر جدول به 10امتیاز برساند، در کمال ناباوری مقابل آلمریا با یک گل شکست خورد؛ بازی که ژاوی آن را بدترین نمایش تیمش در دو سال گذشته معرفی کرد.  حالا با این شرایط و اوضاع این تیم باید امشب به مصاف رئال برود. البته باید معضل مصدومان را هم به لیست بد‌شانسی‌های تیم ژاوی اضافه کرد. تا چند روز پیش تمام نگرانی ژاوی نرسیدن پدری و عثمان دمبله به بازی امشب بود، اما بعد از بازی با آلمریا یک نگرانی دیگر هم به او اضافه شد که آن هم مصدومیت روبرت لواندوفسکی بود. برای تاثیر حضور بازیکنی همچون پدری، کافی است بدانیم که بارسا طی دو سال و نیم گذشته 73 درصد از بازی‌های خود را با حضور پدری برده است و زمانی که این هافبک خلاق در ترکیب نبوده، درصد پیروزی‌هایش به 43 درصد رسیده است. با این اوصاف، بارسا باید مقابل رئالی بازی کند که به نظر می‌رسد شرایطش بهتر باشد. این تیم گرچه ابتدای هفته در خانه مقابل اتلتیکو 10 نفره با تساوی یک بر یک متوقف شد، اما تیمی که توانسته لیورپول را با نتیجه 5 بر 2 در آنفیلد شکست دهد، می‌تواند رقیب سرسختی برای بارسا باشد. آخرین تقابل این دو تیم در سوپرجام اسپانیا در عربستان برگزار شد که شاگردان ژاوی با نتیجه 3 بر یک پیروز شدند. پدری و لوا زننده دو گل آن بازی بودند و بدون شک نبود آنان تاثیر زیادی در بارسا دارد. این دو تیم با احتساب بازی امشب، در یک ماه آینده سه بار مقابل هم قرار می‌گیرند و شکست یا پیروزی در این سه پیروزی، تکلیف فصل در لالیگا و کوپا دل‌ری را مشخص می‌کند. 

بازیکنان کلیدی 

بارسلونا
در نبود ستاره‌هایی همچون لواندوفسکی و پدری، باید ستاره تیم ژاوی را در خط دفاعی جست‌وجو کرد. رونالد آرائوخو، مدافع میانی بارسا نقش مهمی در تقویت خط دفاعی این فصل بارسا داشته است. بارسا این فصل در 23 بازی لالیگا فقط هشت گل خورده که به عقیده بسیاری از کارشناسان، حضور این مدافع کلمبیایی تاثیر زیادی در ثبت این رکورد داشته است. البته احتمال دارد ژاوی در بازی امشب در پست دفاع راست از او استفاده کند. آرائوخو با سرعت بالای خود می‌تواند بهترین گزینه ممکن برای مهار وینیسیوس جونیور باشد. 

رئال مادرید
گرچه مصدومیت‌های چند باره در فصل جاری موجب شده تا کریم بنزما نتواند عملکرد فصل گذشته‌اش را تکرار کند، اما همچنان ستاره مهم تیم کارلو آنچلوتی محسوب می‌شود. او در فصل جاری در 25 بازی که در تمام رقابت‌ها برای رئال کرده، موفق به زدن 18 گل شده است. علاوه بر بنزما، رئالی‌ها در خط میانی هم ستاره‌ای همچون فدریکو والورده دارند که به درخشش او هم دلخوش هستند. او در فصل جاری 9 گل برای تیمش زده و چهار پاس گل به هم تیمی‌هایش داده است. 

نکته‌ها 
آخرین قهرمانی رئال در کوپا دل‌ری به فصل 14-2013 بر می‌گردد و این در حالی است که بارسا دو فصل پیش ‌به آخرین قهرمانی‌اش در این جام رسید. 

آخرین تقابل این دو تیم در نیمه‌نهایی کوپا دل‌ری به فصل 19-2018 بر می‌گردد که بارسا در دو بازی رفت و برگشت با نتیجه 4 بر یک به برتری رسید و در همان سال هم به قهرمانی رسید. 

خبر خوب برای هواداران این است که در 13بازی گذشته بین این دو تیم در برنابئو، هیچ بازی با تساوی تمام نشده. 6پیروزی برای رئال و 7برد برای بارسا به دست آمده است.

این دویست و پنجاه و دومین ال‌کلاسیکو تاریخ است و فاصله بین دو تیم بسیار ناچیز. رئال 100 برد به دست آورده و بارسا تاکنون 98 بار برنده شده است. 52 بازی هم به تساوی  رسید. 

حسین خلیلی - گروه ورزش
ضمیمه چار دیواری