روبان زرد دور جام

سپاهان با شکست پرسپولیس، آواز قهرمانی سر داد

روبان زرد دور جام

کریمی، پاس به شهریار مغانلو، دوباره خود کریمی و گل. سپاهان در همان دروازه‌ای که 15 سال پیش روی گل دقیقه 96 سپهر حیدری، جام قهرمانی را به پرسپولیس واگذار کرد، این بار توسط محمد کریمی به گل رسید؛ آن هم در دقیقه 94. گلی که برای آنها و هواداران پرشور اصفهانی بوی قهرمانی‌ می‌داد و برای پرسپولیسی‌ها چیزی جز اعصاب خردی نبود. سپاهان فینال لیگ 22 را با یک گل در آزادی از پرسپولیس برد تا فرار بزرگ خود را برای کسب عنوان قهرمانی آغاز کند.

این بازی هیچ شباهتی به تقابل 17 روز پیش دو تیم در ورزشگاه نقش‌جهان نداشت. آنجا که پرسپولیسی‌ها با یک نمایش رو به جلو 4 بار دروازه سپاهان را در اصفهان باز کردند اما اینجا در تهران، حتی شوت‌های درون چارچوب شاگردان یحیی گل‌محمدی به عدد 4 نرسید. در مقابل سپاهان، با آنالیز دقیق پرسپولیس، از همان ابتدای بازی دست بالاتر را داشت و با یک نمایش برتر، شایسته نتیجه‌ای بود که در پایان روی اسکوربورد ورزشگاه آزادی نقش بست. شاگردان مورایس البته به لطف اخراج لئاندرو پریه‌رای برزیلی، چیزی در حدود یک ساعت، یک بازیکن بیشتر از حریف خود داشتند اما حتی در همان دقایقی که دو تیم 11 به 11 فوتبال می‌کردند هم تیم برتر میدان بودند و حتی یک بار دروازه پرسپولیس را باز کردند که روی اشتباه مسلم کمک داور بازی، گل سالم آنها آفساید اعلام شد. با این حال سپاهان مزد برتری خود را درست در آخرین دقیقه بازی گرفت و با گل دقیقه 94 کریمی، معادلات کورس قهرمانی را به نام خود رقم زد. با این نتیجه پرسپولیس برای چهارمین بازی متوالی در ورزشگاه آزادی موفق به شکست دادن سپاهان نشد. طلسمی که از بهمن 1396 و بعد از برد 2بر صفر قرمزها مقابل سپاهان آغاز شد و در بهترین حالت برای پرسپولیسی‌ها تا سال 1402 ادامه خواهد داشت. سپاهان، اما با انتقام شکست سنگین 4 بر 2 از پرسپولیس، حالا با 49امتیاز در موقعیتی ایده‌آل برای کسب عنوان قهرمانی قرار گرفت؛ انتظاری که هواداران سپاهان امیدوارند این فصل بعد از 8 سال به پایان برسد. شاگردان گل‌محمدی در هفته بیست‌وچهارم لیگ‌برتر که بعد از تعطیلات فیفادی ماه مارچ به انجام می‌رسد، باید روز جمعه یازدهم فروردین‌ماه در رفسنجان به مصاف مس بروند و طلایی‌پوشان اصفهانی هم باید در دیداری خانگی در همان روز برابر صنعت‌نفت آبادان  قرار گیرند.

کریمی ستاره شد
محمد کریمی در آخرین دقیقه بازی استادیوم آزادی را با گلش در سکوت غرق کرد تا به کابوس یحیی گل‌محمدی و هواداران سرخپوش بدل شود. حساس‌ترین بازی هفته بیست و سوم لیگ‌برتر، با گل هافبک 26 ساله سپاهانی‌ها شروع و تمام شد! محمد کریمی در اولین موقعیت خطرناک بازی یخ مسابقه را با گلش در ورزشگاه آزادی آب کرد اما کمک داور در یک تصمیم جنجالی اعلام آفساید کرد اما این پایان کار این بازیکن سپاهان نبود و کریمی در آخرین دقیقه بازی کار خودش را کرد و یک گل تاریخی به ثمر رساند تا ستاره بی چون و چرای یکی از حساس‌ترین بازی‌های این فصل لیگ‌برتر لقب بگیرد.

مورایس: شادی ما  قهرمانی در لیگ است
خوزه مورایس، سرمربی پرتغالی سپاهان بعد از پیروزی یک بر صفر مقابل پرسپولیس در نشست خبری عنوان کرد ما زمانی شادی خواهیم کرد که قهرمان لیگ شویم. بخش‌هایی از صحبت‌های این مربی در ادامه آمده است: 

باید بگویم بازی زیبایی بود که 2 گل زدیم اما یکی از این 2 گل قبول شد. کل تیم بازی خیلی خوبی انجام دادند و به عملکرد بازیکنان‌مان تبریک می‌گویم.  

خوشحالم برای حضور هواداران که از ابتدا تا انتهای مسابقه ما را حمایت کردند. بازیکنان می‌خواستند من را به سمت هواداران‌مان ببرند و این برد شیرین را جشن بگیرند ولی من چیزی برای جشن گرفتن در این بازی نمی‌دیدم. ضمن این‌که ما در خانه حریف بودیم و می‌خواستیم به حریف احترام بگذاریم. این بازی معمولی بود مثل بازی‌های دیگر و می‌خواهیم به این روند ادامه ‌دهیم و زمانی این شادی را با هواداران جشن می‌گیریم که قهرمان لیگ شویم. هواداران ما را از ابتدا تا انتها حمایت کردند. 

برخلاف نظر آنهایی که می‌گویند ما بازی‌های آسانی در پیش داریم من چنین نظری ندارم. هر بازی عقبه خاص خودش را دارد و 21امتیاز دیگر باقی مانده و باید با همین روال کارمان را ادامه دهیم. هواداران ما با این برد خوشحال بودند و لیاقتش را هم داشتند ولی قهرمانی زمانی به وجود می‌آید که با برد مقابل حریفان پیش رو رقم بخورد. ما حریف مستقیم‌مان را بردیم ولی بازی‌های مهمی را هنوز پیش رو داریم. 

در تقابل قبلی ما با پرسپولیس اتفاقاتی رخ داد که بازیکنان ما بازی خودشان را انجام ندادند. آن هم در دیداری که 120دقیقه طول کشید و نمی‌توانستیم بگوییم خوب بازی کردیم. مسئولیت آن باخت هم با من بود، ولی این بار بازی متفاوتی ارائه کردیم. من همیشه سعی می‌کنم از اتفاقات برای آینده یاد بگیرم و برای بهتر شدن فردا، زندگی ‌کنم. 

گل‌محمدی: شرمنده هواداران هستیم
یحیی گل‌محمدی بعد از چند هفته غیبت در نشست‌های خبری، بعد از باخت به سپاهان در نشست خبری حاضر شد که مهم‌ترین صحبت‌هایش به این شرح است:  

باید از هواداران عذرخواهی کنم. با حضور گرم و پرشورشان نتوانستیم آنها را خوشحال کنیم. شرمنده هستیم. در نیمه اول بازی خوبی انجام ندادیم و تحت‌تاثیر حریف بودیم. نیمه خوبی برای ما نبود و در همان نیمه با ۱۰ نفره شدن تنبیه شدیم. شرایط برای بازی کردن در نیمه دوم سخت شده بود اما موقعیتی به حریف ندادیم. گلی که خوردیم در دقیقه‌ای بود که نمی‌شد جبران کرد.

به نیمه دوم بازیکنانم افتخار می‌کنم. باخت بد‌موقعی بود و کارمان برای قهرمانی سخت شد. فاصله در جدول زیاد شد. نباید ناامید شویم. باید تلاش کنیم و بیشتر کار کنیم. تنها چیزی که از بازیکنان می‌خواهم این که تسلیم نشوند و فکر نکنند قهرمانی از دست رفته است. کار سخت است ولی به آینده امیدواریم. 

​​​​​​​رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش