نسخه Pdf

ادبیات نویسندگان امروز مبتلا به فردگرایی شده است

خسرو باباخانی:

ادبیات نویسندگان امروز مبتلا به فردگرایی شده است

خسرو باباخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب با بیان این‌که استفاده فراوان از فضای مجازی بر ادبیات داستانی امروز تاثیرگذاشته است، عنوان کرد: اغلب نویسندگان جوان سبک نوشتاری فخیمی ندارند و شلخته و بی‌قاعده می‌نویسند.

این نویسنده با اشاره به تفاوت‌های محتوایی داستان‌های نویسندگان جوان با نسل‌های گذشته افزود: نویسندگان دهه‌های گذشته بسیار به شعارنویسی نزدیک بودند و می‌خواستند دنیای پیرامون خود را تغییر دهند اما امروز شاهدیم که نویسندگان جوان بیشتر به واگویه اتفاقات زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی خود می‌پردازند و دغدغه‌های فردی خود را با نثر و زبانی آشفته در قالب یک داستان بیان می‌کنند.
باباخانی توضیح داد: در دنیای امروز با گسترش فضای مجازی، فردگرایی گسترش یافته که این امر در ابعاد مختلف زندگی بشر از جمله ادبیات تأثیر خود را نشان داده است. شاعر و نویسنده امروز از تنهایی رنج می‌برد و دچار نوعی رخوت و فردگرایی شده است، بنابراین نمی‌توان از وی توقع داشت از مسائل اجتماعی بنویسد.
وی با بیان این‌که متأسفانه بیشتر نویسندگان جوان ترجیح می‌دهند سراغ موضوع‌های ساده بروند و از دشواری و پیچیدگی گریزان هستند، تصریح کرد: نوشتن رمان عاشقانه به تجربه اجتماعی نیاز ندارد و لازم نیست نویسنده به تجربه زیستی کولبران، کارگران کوره‌پزخانه‌ها و کارتن‌خواب‌ها و هزاران انسان گرفتار در جامعه پیرامونش نزدیک شود.