خبرهای مثبت درباره مذاکرات آتش‌بس

خبرهای مثبت درباره مذاکرات آتش‌بس

پس از اعلام شروط جنبش حماس درخصوص اجرای توافق آتش‌بس در نوار غزه، خبرهای مثبتی در این زمینه منتشر شده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا  گفت که طرح حماس در چارچوب آنچه مذاکره‌کنندگان طی ماه‌های گذشته بر سر آن گفت‌وگو کرده‌اند، قرار دارد.

وی افزود: «ما به صورت محتاطانه خوشبین هستیم که اوضاع دارد در جهت درست پیش می‌رود.»همچنین رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند با موافقت کابینه جنگی رژیم صهیونیستی، هیأتی اسرائیلی برای انجام مذاکرات بیشتر با میانجی مصری و قطری عازم دوحه می‌شود. باراک راوید، خبرنگار وبگاه اسرائیلی والا در این باره گفت بعد از آن‌که تل‌آویو از خواسته‌های حماس در مذاکرات آتش‌بس و توافق تبادل اسرا مطلع شد، کابینه جنگ تصمیم گرفت هیأتی را به قطر اعزام کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به طرح حماس طی بیانیه‌ای کوتاه ادعا کرده بود خواسته‌های حماس نامعقول است. جنبش مقاومت اسلامی حماس درباره طرح خود برای آتش‌بس اعلام کرد که چشم‌اندازی جامع برای مذاکرات آتش‌بس با تل‌آویو را براساس چهار اصل اساسی شامل توقف تجاوز، ورود کمک‌ها به نوار غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی و عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی به میانجیگران مصری و قطری ارائه داده است. خبرگزاری رویترز هم از دو مرحله‌ای بودن این طرح خبر داد و نوشت مرحله اول شامل آزادی زنان، کودکان، سالمندان و اسرائیلی‌های بیمار در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی است. حدود ۱۰۰ نفر ‌از اسرای فلسطینی به حبس ابد و بازداشت‌های سنگین محکوم شده‌اند و حماس در ازای آزادی آنان، نظامیان اسیرشده ارتش رژیم‌صهیونیستی را تحویل تل‌آویو خواهد داد. براساس این طرح، حماس اعلام کرده پس از اولین مبادله اسرا با تاریخ آتش‌بس دائمی موافقت کرده و تاریخ نهایی خروج نظامیان صهیونیستی از غزه یک روز پس از پذیرش توافق خواهد بود. طبق آنچه رویترز گزارش داده، تمام اسرای هر دو طرف در مرحله دوم این طرح آزاد خواهند شد.شبکه الجزیره به نقل از پاسخی که حماس نسخه‌ای از آن را برای میانجی مصری و قطری ارسال کرده است، نوشت این جنبش برای اولین بار پیشنهاد جدید آزاد شدن 1000اسیر فلسطینی به ازای آزادی تمام اسرای غیرنظامی صهیونیستی را مطرح کرده است. 

هشدار مسکو به ایروان درباره سیاست‌های ضد روسیه
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای کشاندن ایروان به مسیر ضدروسی، به ارمنستان درباره پیامد اتخاذ چنین سیاست‌هایی هشدار داد. زاخارووا در مصاحبه با اسپوتنیک افزود: مسکو در تماس‌ها با ارمنستان درباره خطرات مسیر ضد روسی هشدار داده و برخی استدلال‌ها از سوی طرف ارمنستانی پذیرفته و حتی اقداماتی انجام شده است. چندی قبل آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان گفت که ایروان در حال بررسی درخواست عضویت در اتحادیه اروپا با هدف تقویت روابط با کشورهای غربی است. ارمنستان همچنین از صلح‌بانان روس که مدت‌هاست در فرودگاه بین‌المللی ایروان مستقر بوده‌اند، خواسته آنجا را ترک کنند. نخست‌وزیر این کشور، نیکول پاشینیان هم تهدید کرده کشورش ائتلاف نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی را ترک خواهد کرد. زاخارووا در اظهاراتش تاکید کرد مسکو صمیمانه خواستار حفظ حاکمیت ارمنستان و پیگیری سیاستی مبتنی بر منافع ملی این کشور است. 

پنس: در انتخابات از ترامپ حمایت نمی‌کنم
مایک پنس، معاون ترامپ در دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری وی گفت که از رئیس سابقش در انتخابات نوامبر 2024 حمایت نخواهد کرد. مایک پنس در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «جای تعجب ندارد که از ترامپ حمایت نخواهم کرد». پنس در چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ وفادارانه به وی خدمت کرد اما بعد از حمله ششم ژانویه طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، علنا از وی به‌دلیل نقشش در این حمله اعلام برائت کرد.