تأثیر صبحانه بر چاقی!

تأثیر صبحانه بر چاقی!

نخوردن صبحانه می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد و موفقیت در اجرای رژیم‌های کاهش وزن را کم کند.  به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، وقتی روز خود را بدون صبحانه آغاز می‌کنید معده‌ شما به مغز پیام می‌فرستد و از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدن‌تان شکل می‌گیرد و باقی می‌ماند.

در واقع مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه مانع تجمع انسولین می‌شود. این هورمون باعث می‌شود سلول‌های چربی، اسیدهای چرب بیشتری ذخیره کند و افرادی که صبحانه می‌خورند کم‌تر در معرض نوسانات وزن قرار می‌گیرند. هرچه دیرتر اقدام به خوردن کنید نیز احساس گرسنگی‌تان بیش‌تر خواهد شد. حذف اولین وعده غذایی باعث می‌شود که خیلی زود احساس خستگی و کج‌ خلقی کنید.  کودکانی که صبحانه نمی‌خورند به میزان کافی عناصر ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم و پروتئین را دریافت نمی‌کنند، لذا در طول روز احساس خستگی بیش‌تری دارند. 

مضرات دیر خوابیدن
دکتر برین ماینر، متخصص خواب  برهفت تا۹ساعت خواب برای بزرگسالان جوان و هفت تا هشت ساعت خواب برای مسن‌ترها تاکید می‌کند. ماینر می‌گوید که اگر کسی به‌طور متوسط کمتر از هفت ساعت می‌خوابد، احتمالا خواب کافی ندارد. ترینا ال.‌کوئلار، رئیس تحقیق و توسعه و معاون زیست‌شناسی شرکت بیوتکنولوژی تالی هلث می‌گوید که فقط هفت ساعت چشم‌ بسته بودن کافی نیست و کیفیت خواب هم به اندازه کمیت آن مهم است.به گفته او، هفت ساعت خواب هم اگر با استراحت کامل همراه نباشد، کافی نیست. هم کیفیت و هم کمیت خواب به‌طور قابل‌توجهی برسلامتی تأثیر می‌گذارد و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، فشارخون بالا، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و با برخی موارد مرگ‌ومیر هم درارتباط است. برخی کارشناسان از تأثیر کم‌خوابی بر افزایش وزن هم خبر می‌دهند. به گفته متخصصان، کم‌خوابی باعث می‌شود هورمون‌های سیری در بدن کاهش یابد و به دنبال آن هورمون‌هایی مرتبط با‌ احساس گرسنگی را افزایش می‌دهد.