تراژدی در «كاجه»

پسر 7 ساله در جدال با گرمای 50 درجه جان باخت

تراژدی در «كاجه»

دو پسر بچه كه برای بازی به روستایی در بخش كاجه قصرقند رفته بودند، پس از 120دقیقه عملیات شبانه امدادگران هلال احمر پیدا شدند اما یكی از دو كودك به خاطر گرمای هوا و از دست‌دادن آب بدن، جان باخته بود. پسر بچه‌ها گاهی برای دیدن بچه‌های فامیل و بازی با آنها به روستای ملینتان كه 15 كیلومتر با خانه‌شان فاصله داشت می‌رفتند. صبح تكه نانی و غذایی را در بقچه خود می‌گذاشتند و مسیر كوهستانی را در پیش می‌گرفتند. غروب هم خسته از بازی با بچه‌های فامیل و مسیر صعب‌العبور دوباره به روستای میرچ باز می‌گشتند. این بار هم عصر شنبه تصمیم گرفتند راهی روستای ملینتان شوند. ساعت 9 صبح در یكی از كوچه‌های روستا قرار گذاشتند و چهار نفری مسیر كوه را در پیش گرفتند. از روستا فاصله زیادی نگرفته بودند كه دو نفرشان به‌خاطر گرمای هوا پشیمان شده و تصمیم به برگشت گرفتند. اما شبیر 9 ساله و جمیل هفت ساله به مسیر ادامه دادند. نمی‌خواستند در جدال با گرمای حدود 50 درجه شكست بخورند.

شروع تراژدی
به نیمه راه رسیده بودند و آبی همراه نداشتند. گلویشان خشك شده بود و نمی‌توانستند ناهار بخورند. خورشید به وسط آسمان رسیده و چادر گرم خود را پهن كرده بود. شبیر دیگر طاقت راه رفتن نداشت و كنار تخته‌سنگی نشست. جمیل وقتی وضع دوستش را دید، تصمیم گرفت به روستا برود و كمك بیاورد. به همین خاطر به تنهایی به مسیرش ادامه داد اما شبیر هرچه منتظر ماند از دوستش خبری نشد. هوا تاریك شده بود و خانواده دو پسر بچه نگران بچه‌ها شدند. از روستای ملینتان سراغشان را گرفتند اما معلوم شد به آنجا نرفته‌اند. چند نفر از اهالی روستا به جست‌وجو در مسیر پرداختند اما هیچ اثری از جمیل و بشیر نبود. عقربه‌های ساعت از 12 شب گذشته بود كه با هلال احمر تماس گرفتند و درخواست كمك كردند. اكبر علوی، رئیس هلال احمر نیكشهر در تشریح این عملیات به جام‌جم گفت: 40 دقیقه بامداد دوشنبه از طریق تماس اهالی متوجه ناپدید شدن دو پسر بچه شدیم. بلافاصله نیروهای عملیاتی در پایگاه حاضر شده و ساعت یك بامداد، 10 امدادگر با دو دستگاه خودرو راهی منطقه شدند. محل ناپدید شدن دو پسر بچه منطقه‌ای صعب‌‌العبور و كوهستانی است كه فقط با خودروهای شاسی بلند می‌توان در آن تردد كرد. بررسی‌ها نشان داد، فاصله دو روستا حدود 15 كیلومتر بوده و باید این منطقه را جست‌وجو می‌كردیم. وی ادامه داد: در همان لحظات اول با كمك اهالی روستا، شبیر 9 ساله پیدا شد. در كنارش بسته نان و لوبیا قرار داشت. به علت گرمای شدید، آب بدنش را از دست داده بود كه امدادگران در ابتدا اقدامات درمانی را انجام و او را از خطر مرگ نجات دادند. شبیر اطلاعی از دوستش نداشت و فقط می‌گفت او به سمت روستای ملینتان رفته تا كمك بیاورد. آنها تا حدود ساعت 3 با هم بوده و بعد از آن جدا شده بودند.
​​​​​​​
مرگ تلخ
رئیس هلال احمر نیكشهر با اشاره به 120 دقیقه جست‌وجو در كوهستان برای یافتن جمیل گفت: پس از حدود دو ساعت عملیات جست‌وجو در منطقه، سرانجام امدادگران پسر هفت ساله را پیدا كردند. او با صورت روی تخته سنگی افتاده و به علت قرار گرفتن در زیر آفتاب، بدنش سوخته بود. به نظر می‌رسید او به دلیل از دست دادن آب بدنش جان خود را از دست داده است. آن‌طور كه خانواده‌اش می‌گفتند، جمیل دچار مشكلات تنفسی هم بود. علوی خاطرنشان كرد: شبیر به بیمارستان منتقل و پیكر جمیل به درخواست ریش‌سفیدان تحویل خانواده‌اش شد تا صبح دوشنبه تشییع شود. آنها اعلام كردند از كسی شكایت ندارند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر جسد پسرشان را دفن كنند.