قصه‌های خوب شنیدنی

در سالروز درگذشت مهدی آذر‌یزدی نگاهی انداخته‌ایم به كتاب‌های صوتی منتشر شده از داستان‌های او

قصه‌های خوب شنیدنی

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، عنوانی كه هر كودك و نوجوانی با شنیدن یا خواندنش فكر می‌كرد، كتاب برای خودش نوشته شده است. تمام شرارت‌ها و آتش سوزاندن‌هایی كه برچسب بچه بد را به او زده بود، دود می‌شد و می‌رفت هوا كه این قصه‌ها برای خودم است، برای من، یك بچه خوب... مگر قصه قرار بود چه كند جز این‌كه ما بچه‌های خوب و آدم‌های بهتری شویم؟ آن روزها كه ما به اندازه بچه‌های خوب امروز، سرگرم تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای و... نبودیم، این كتاب می‌توانست روح ناآرام و پرشیطنت كودكی مان را دمی آرام كند تا بنشینیم و در جهان داستان‌های این كتاب غرق شویم. قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب یك جلد ساده داشت و داستان‌هایی ساده، اما قصه گفتن را بلد بود. زنده یاد مهدی آذر‌یزدی هم می‌دانست برای بچه‌ها چه قصه‌ای بگوید و اصلا از انتخاب نام كتاب مشخص است خوب می‌دانسته چگونه می‌شود یك كودك را به داستان دعوت كرد. آذر‌یزدی، پدر ادبیات كودك و نوجوان در ایران یك دهه پیش در چنین روزی درگذشت، اما هنوز هم خیلی از بچه‌ها داستان‌هایش را در ایران، روسیه، لندن، اسپانیا، ارمنستان، چین، تركیه و... می‌خوانند و مثل نسل ما به این فكر می‌كنند كه این قصه‌های خوب برای خودشان و بچه‌های خوب جهان نوشته شده است.

عصاره فرهنگ ایرانی در 8 جلد
آذر‌یزدی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را در هشت جلد نوشته است. او داستان‌های كهن ایرانی را به زبانی كودكانه بازنویسی كرده و اولین نویسنده‌ای است كه در ایران به فكر نوشتن داستان برای كودكان و نوجوانان افتاده و به همین دلیل است كه عنوان «پدر ادبیات كودك و نوجوان ایران» را به او داده‌اند. او اولین كتاب از مجموعه هشت جلدی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را سال ۱۳۳۵ توسط مؤسسه انتشاراتی امیركبیر منتشر كرد و برنده جایزه یونسكو شد. بعدتر هم آن را ادامه داد و رساند به هشت جلد. این مجموعه تاكنون ۶۴ بار تجدید چاپ شده ‌است. این مجموعه دربردارنده قصه‌هایی از كلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، سندبادنامه و قابوسنامه، مثنوی مولوی، قرآن، قصه‌های شیخ عطار، گلستان و ملستان و داستان‌های زندگی چهارده معصوم‌(ع) است و از این رو می‌توان گفت آذر‌یزدی بهترین داستان‌هایی را  كه دارای روح ملی و مذهبی حاكم بر جامعه ایران هستند،  انتخاب كرده و با شیوه‌ای قابل فهم برای كودكان بازنویسی كرده است.


بچه‌های خوب بشنوند!
این روزها بچه‌های خوب امكان دیگری هم برای مواجهه با این كتاب دارند، حتی آنها كه هنوز سواد خواندن و نوشتن هم ندارند، می‌توانند دل بدهند به این داستان‌ها. اصلا چرا فقط بچه‌ها، بلكه بزرگ‌ترها هم می‌توانند از این امكان استفاده كنند.
موسسه نوین كتاب گویا مدتی است بخش‌هایی از این اثر را در قالب كتاب‌های صوتی عرضه كرده است. قصه‌های مثنوی مولوی با گویندگی شاهین علایی‌نژاد، قصه‌های مرزبان نامه با خوانش خوب علیرضا آرا، قصه‌های قرآنی ۱ و ۲ به گویندگی نویسنده شناخته شده حوزه كودك و نوجوان مصطفی رحماندوست، قصه‌های گلستان و ملستان با گویندگی سهیل محزون، قصه‌های كلیله و دمنه با خوانش نیما كرمی، قصه‌های عطار نیشابوری با گویندگی شبنم مقدمی، قصه‌های چهارده معصوم ۱ و ۲ به گویندگی مسیحا برزگر و قصه‌های سندباد نامه و قابوسنامه كه نام گوینده‌اش هم روی سایت این موسسه ذكر نشده، از سوی نوین كتاب گویا عرضه شده اند و قیمت‌هایی بین 12 تا 15 هزار تومان دارند. می‌توانید ابتدا روی سایت موسسه نمونه‌های مربوط به هر یك از این مجموعه‌ها را بشنوید و از میانشان انتخاب و خریداری كنید.