آیا پروستاتم بزرگ شده؟

آیا پروستاتم بزرگ شده؟

 غده پروستات از ارگان‌های مهم در همه مردان است كه نقش مهمی در عملكرد جنسی و باروری دارد.
این غده بعد از دوران جوانی به‌صورت آهسته و پیوسته شروع به رشد می‌كند و با توجه به محل قرار‌گیری آن در جلوی مثانه، می‌تواند به اختلالات ادراری منجر شود. علائم ادراری كه ممكن است ایجاد شود به این شرح است: ابتدا فرد دچار احساس عدم تخلیه كامل ادرار می‌شود به گونه‌ای كه در فاصله كوتاهی بعد از ادرار كردن، مجدد نیاز دارد به دستشویی برود. در ادامه دچار تاخیر مختصر در شروع ادرار می‌شود. نیاز به زور زدن برای شروع و ادامه ادرار، كاهش قطر و فشار ادرار، قطع و وصل شدن جریان ادرار، تكرر ادرار روزانه و شبانه و گاهی احساس فوریت در ادرار، بی‌اختیاری ادرار و سوزش ادرار از دیگر مشکلاتی است که با بزرگ شدن پروستات بروز می‌کند.  در مراحل انتهایی و شدید بیماری، پروستات انسدادی به ضخیم شدن مثانه منجر ‌شده و گاهی باعث ایجاد سنگ مثانه، عفونت‌های ادراری مكرر و مقاوم، خونریزی ادراری، ایجاد دیورتیكول مثانه و حتی نارسایی كلیه می‌شود. عامل اصلی موثر در رشد پروستات افزایش سن و همچنین عوامل ژنتیك و فامیلی است.
متاسفانه روش مناسب و قطعی و بدون عارضه‌ای وجود ندارد تا بتوان از بزرگ شدن تدریجی پروستات جلوگیری كرد با این حال رژیم غذایی كم چربی
و پر فیبر به‌صورت نسبی با تغییرات هورمونی می‌تواند رشد پروستات را به طور مختصر محدود كند.
مواردی كه می‌تواند وضعیت ادراری قابل قبول بیمار را غیر قابل كنترل و بد كند به این شرح است: نگه داشتن طولانی مدت ادرار (مثلا در سفر یا موارد عدم دسترسی به توالت)، چاقی، مصرف زیاد نوشیدنی‌های الكلی و كافئین‌دار، مصرف غذاهای محرك و آلرژن مثل فلفل و ادویه، سیگار و به‌خصوص مواد مخدر، یبوست و مصرف برخی داروهای خواب‌آور، سرماخوردگی، ضدحساسیت و داروهای ضد‌اسهال و... .
توصیه‌های عمومی به منظور كاهش علائم:  كاهش وزن، ورزش منظم به‌خصوص به منظور تقویت عضلات كف لگن با استفاده از ورزش‌های كگل، گرم نگه داشتن خود و اجتناب از قرار گرفتن در معرض سرما، درمان یبوست، كاهش استرس و عدم نگه داشتن ادرار و ادرار كردن مكرر و منظم حتی اگر فشار ادرار زیادی نداریم و... .
هفته آینده به توصیف و شرح انواع روش‌های درمانی شامل داروهای گیاهی، شیمیایی، درمان‌های جراحی كم‌تهاجمی و بسته و جراحی باز خواهیم پرداخت.