دولت تصمیم گرفت تصمیمی نگیرد

دولت تصمیم گرفت تصمیمی نگیرد


میثم پیله فروش، کارشناس بودجه درباره علت ناامیدی برخی در دولت از کاهش وابستگی به نفت تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور را با همین شیوه‌ای که در طول سال‌های گذشته اداره شده اداره کنیم قطعاً وابستگی بودجه نفت از بین نخواهد رفت.
وی با بیان این‌که کشور به صورت ناکارآمد اداره می‌شود افزود: قطعاً این امکان وجود دارد وابستگی بودجه به نفت بدون این‌که کیفیت خدمات دولتی کاهش یابد اداره شود اما ناکارآمدی اجازه پیشرفت را نمی‌دهد.
این کارشناس بودجه به زیرساخت‌های لازم برای اداره کشور به صورت کارآمد اشاره کرد و گفت: هوشمند سازی، چابک سازی و بهره‌مندی از فناوری روز دنیا برای ارائه خدمت به مردم از جمله مواردی هستند که دولت باید پیاده‌سازی کند تا هزینه‌های کشور کاهش یابد؛ اما متاسفانه وقتی فردی قصد دارد یک بنگاه اقتصادی را تأسیس کند و موجب اشتغال کشور شود با بروکراسی‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود و هر روز باید از این اداره دولتی به آن اداره دولتی برود تا این‌که بتواند مجوز فعالیت خود را دریافت کند.
پیله فروش افزود: با استفاده از بستر اینترنتی که در کشور وجود دارد هزینه اداره کشور قابل کاهش است، بدون این‌که کیفیت خدمات دولتی از بین برود. عمده هزینه‌هایی که در نظام اداری کشور پرداخت می‌شود حاصل عدم هوشمند سازی دولت است و قطعاً نیاز داریم تا دولت تغییراتی را در رویه اداره کشور در نظر بگیرد.
پیله فروش با اشاره به این‌که هر تغییری در اداره کشور نیاز به سرمایه اجتماعی دارد، تصریح کرد: زمانی که مردم به دولت اعتماد داشته باشند دولت به راحتی می‌تواند تغییرات خود را در اداره کشور اعمال کند اما مقاومت دولت برای عدم‌تغییر در اداره کشور این است که مردم به دولت اعتماد ندارند. متاسفانه دولت شفاف نیست و در برابر اجرای برخی قوانین مقاومت دارد. به‌عنوان مثال در ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده تا میزان حقوق دریافتی مدیران دولتی را به مردم اعلام کند اما هنوز این قانون اجرا نشده است. در این صورت مردم اعتماد خود را نسبت به دولت از دست می‌دهند.
وی با بیان این‌که تغییر اداره کشور نیازمند تغییرات بنیادین در کشور است تاکید کرد: دولت بی‌حوصله و کم اراده است و تفکری دارد که اهل نوآوری و کار جهادی نیست و قوانین را اجرا نمی‌کند مردم هم اعتماد نمی‌کنند که تغییراتی در کشور حاصل شود.پیله فروش به درآمدهای جایگزین نفت اشاره کرد و گفت: اخیراً رئیس‌جمهور گفته درآمدهای مالیاتی جایگزین درآمدهای نفتی نیست و ما هم همین اعتقاد را داریم که با میزانی که مالیات دریافت می‌شود امکان جایگزینی درآمدهای نفتی وجود ندارد اما باید توجه داشت پایه‌های مالیاتی باید افزایش یابد. اگر قرار نباشد پایه‌های جدید مالیات را تعریف کنیم و قوانینی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه و خودروی لوکس را که طرفداران سیاسی دولت همه این موارد را دارا هستند اجرا نکنیم قطعاً درآمدهای فعلی پاسخگوی اداره کشور نخواهد بود. همچنین باید توجه داشت که معافیت‌های مالیات زیادی در کشور وجود دارد که دولت تصمیم ندارد سراغ آنها برود.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: چرا یک فردی که صدای بسیار خوبی دارد و با هر بار کنسرتی که برگزار می‌کند چند میلیارد درآمد دارد نباید مالیات بدهد اما کارمندان و کارگران حقوق‌بگیر قبل از دریافت حقوقشان باید مالیات بپردازند. متاسفانه این دولت تصمیم گرفته که تصمیم نگیرد و دولت بدون تصمیم نمی‌تواند کشور را بدون نفت اداره کند.