سهم دفاع مقدس از جشنواره فجر

سهم دفاع مقدس از جشنواره فجر


هرچند با فاصله گرفتن از جنگ‌تحمیلی كمیت فیلم‌های دفاع مقدس در ویترین سینمای ایران كاهش یافته اما كیفیت معدود تولیدات این حوزه در سال‌های اخیر افزایش داشته است. این مطلب در گزارشی مفصل آمده كه مهر منتشر كرده و نویسنده نگاهی دارد به فیلم‌های دفاع‌مقدسی جشنواره فیلم فجر طی ده سال گذشته كه به این ترتیب است:
جشنواره سی و هشتم: 2 فیلم
«درخت گردو» به كارگردانی محمدحسین مهدویان یك فیلم اجتماعی كه در آن مشكلات مردم بعد از بمباران شیمیایی سردشت را به تصویر می‌كشد. فیلم «آبادان یازده‌۶۰» هم روایتی از پشت‌خط و آدم‌هایی كه زندگی معمولی‌شان به‌واسطه آغاز جنگ دستخوش تحول شد.
جشنواره سی و هفتم: 2 فیلم
«بیست و سه نفر» به كارگردانی مهدی جعفری كه روایتی از به اسارت گرفتن ۲۳ نوجوان در طول جنگ تحمیلی را نمایش می‌داد.
«ماجرای نیمروز: رد خون» به كارگردانی محمدحسین مهدویان كه روایتگر اتفاقات بعد از پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۷ و عملیات مرصاد است.
جشنواره سی و ششم: 3 فیلم
«سرو زیر آب» به كارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر با مضمون شهدای گمنام كه قرار بود سكانس‌های جنگی نیز داشته باشد اما كمبود امكانات مانع شد.
«تنگه ابوقریب» برگرفته از یك داستان واقعی كه صحنه‌های جنگی جذابی را برای مخاطب به تصویر كشید و به یكی از پدیده‌های جشنواره فجر در زمینه احیای سینمای دفاع مقدس تبدیل شد.
«ماهورا» یك داستان عاشقانه را در حاشیه جنگ روایت می‌كرد ولی نتوانست در اكران موفق عمل كند.
جشنواره سی و پنجم: 3 فیلم
در این دوره دو كارگردان زن یكی مریم دوستی كارگردان «دریاچه ماهی» و دومی منیر قیدی كارگردان «ویلایی‌ها» حضور داشتند. «اشنوگل» به كارگردانی علی سلیمانی و هادی حاجتمند نیز در این دوره به نمایش درآمد؛ فیلمی كه داستان مفقود الاثر شدن یك رزمنده را به تصویر كشیده است.
جشنواره سی و چهارم: 2 فیلم
«ایستاده در غبار» یك اثر بیوگرافی و مستند گونه درباره احمد متوسلیان و «دلبری» ماجرای همسر یك جانباز، دو فیلم این دوره هستند كه فیلم دوم نه در جشنواره فجر و نه در چرخه اكران توفیقی به دست نیاورد.
جشنواره سی و سوم: 2 فیلم
«حكایت عاشقی» به كارگردانی احمد رمضان‌زاده داستان عاشقانه یك خبرنگار ایرانی به یكی از بازماندگان بمباران شیمیایی حلبچه را به تصویر كشیده كه متاسفانه چندان در جذب مخاطب موفق نبود و «تگرگ و آفتاب» به كارگردانی رضا كریمی داستان رزمنده جوانی را روایت می‌كرد كه برای بازگشت به جبهه مردد می‌شود.

جشنواره سی و دوم: 4 فیلم
حاتمی‌كیا در «چ» سراغ دغدغه‌دیرینه‌اش رفت و روایت شخصی خود از شهید مصطفی چمران را روانه پرده نقره‌ای كرد. نرگس آبیار در فیلم «شیار 143» روایت مادر شهیدی را به تصویر درآورد كه سال‌ها در انتظار بازگشت پیكر فرزند نشسته. «معراجی‌ها» هم در ادامه تجربه سه‌گانه «اخراجی‌ها» روایت طنازانه از دوران جنگ و مشكلات پس از جنگ ارائه می‌كرد و فیلم سینمایی «۵۰ قدم آخر» كه داستان اسارت یك جوان نخبه و نجات وی توسط یك دختر كرد در طول جنگ بود كه نتوانست مخاطبان را راضی كند.
جشنواره سی و یكم: 2 فیلم
«زیباتر از زندگی» به كارگردانی انسیه شاه حسینی درباره ۴۵ روز از زندگی شهید حسین علم‌الهدی در زمان فرماندهی سپاه هویزه تا روز شهادتش، یكی از فیلم‌های این دوره بود و نیز «دلتنگی‌های عاشقانه» به كارگردانی رضا اعظمیان كه ماجرای یك زن و شوهر جوان بود كه هنگام بازگشت از ماه عسل متوجه می‌شوند، عراق به ایران حمله كرده است.
جشنواره سی‌ام: 5 فیلم
«ضد گلوله» به كارگردانی مصطفی كیایی یك اثر كمدی با موضوع جنگ كه توانست هم در گیشه و هم در جشنواره فیلم فجر موفق باشد. «روزهای زندگی» به كارگردانی پرویز شیخ طادی داستان یك زوج پزشك در جنگ تحمیلی كه توانست سیمرغ بهترین فیلم این دوره از جشنواره را هم از آن خود كند. «ملكه» به كارگردانی محمدعلی باشه آهنگر نیز روایتی سینمایی از داستان یك دیده بان جنگی بود، فیلمی كه می‌توان آن را یك اثر ضد جنگ دانست. «خرس» به كارگردانی خسرو معصومی ماجرای رزمنده‌ای را روایت می‌كرد كه بعد از گذشت چندین سال از اسارت آزاد شده و به خانه باز می‌گردد. این فیلم با بازی پرویز پرستویی هنوز اكران نشده. «عطر ولایت» به كارگردانی مسعود صمدی هم درباره رزمنده‌ای است كه خاطرات خود از جنگ را روایت می‌كند.
جشنواره بیست و نهم: 5 فیلم
فیلم «سیزده ۵۹» به كارگردانی سامان سالور درباره یك جانباز است كه بعد از 20 سال قرار است از كما خارج شود. «گلوگاه شیطان» به كارگردانی حمید بهمنی داستان گروهی از غواصان است كه برای شناسایی و آماده سازی عملیات والفجر ۸ دست به كار می‌شوند. فیلم «پاریس تا پاریس» به كارگردانی محمد حسین لطیفی ماجرای یك جانباز شیمیایی است كه برای درمان به پاریس سفر می‌كند. «بوسیدن روی ماه» به كارگردانی همایون اسعدیان داستان دو مادر را روایت می‌كند كه سال‌ها بعد از پایان جنگ، همچنان چشم به راه فرزندانشان هستند. «اخراجی‌ها ۳» به كارگردانی مسعود ده نمكی نیز یك كمدی است كه بخش‌هایی از آن به دفاع مقدس اشاره دارد.
جشنواره بیست و هشتم: یك فیلم
«شب واقعه» به كارگردانی شهرام اسدی با مضمون جنگ كه بخشی از زندگی شهید دریاقلی‌سورانی را به تصویر كشیده، تنها فیلم این دوره از جشنواره در ژانر دفاع مقدس بود.