نسخه Pdf

وقتی تصویر فریاد می‌زند

سریال‌هایی که در بستر انقلاب شکل گرفتند

وقتی تصویر فریاد می‌زند

ساخت سریال‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی کمی فرا‌تر از آثار مناسبتی است. متولیان رسانه ملی در سال‌های گذشته ثابت کرده‌اند که حساسیت زیادی در ساخت این سریال‌ها نشان می‌دهند و همین، باعث توفیق این سریال‌ها از نگاه مردم شده است. بعضی از این سریال‌ها به دلیل داشتن قصه‌ای محکم و استفاده از بازیگران مطرح، در نظرسنجی‌های مردمی اقبال بیشتری داشته‌اند. ساخت این دست سریال‌ها همچنان ادامه دارد تا نسل امروز هم با روزهای پر حادثه انقلاب آشنا شوند.


تا صبح
این سریال در زمان پخش خود با اقبال عمومی زیادی همراه شد. فیلمنامه این اثر کار عباس نعمتی است و کارگردانی آن را مجید جوانمرد و محمد باشه‌آهنگر به عهده داشته‌اند. بخشی از این سریال در دوران پیش از انقلاب و بخش دیگرش مربوط به سال‌های پس از انقلاب اسلامی می‌شود. پروانه معصومی، محمد کاسبی، مجید مظفری، امین زندگانی، ستاره اسکندری و زنده یاد عسل بدیعی از بازیگران مطرحی بودند که در این سریال به نقش آفرینی پرداختند.

ارمغان تاریکی
کارگردانی این سریال موفق را جلیل سامان به عهده داشته است. ارمغان تاریکی محصول سال ۱۳۸۹ است و در زمان پخش خود توانست عده زیادی را با خود همراه کرده و به سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ببرد. داستان این سریال درباره دانشجوی رشته عکاسی به نام مجید است که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب جذب گروهک‌های سیاسی ضد انقلاب می‌شود و به دلیل هوش و ذکاوتی که دارد، مورد اعتماد سران آن قرار می‌گیرد و مأموریت مهمی را به او واگذار می‌کنند. آرش مجیدی، امیر آقایی، سودابه بیضایی، لیلا زارع، مجید مشیری، سعیده عرب، حمیدرضا هدایتی و امیر غفارمنش از بازیگران شناخته شده این سریال به یاد ماندنی هستند. تیتراژ این سریال با شعری از عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرای معروف و صدای زیبای محمد اصفهانی خیلی‌ها را به دیدن این اثر تشویق کرد. این تیتراژ به دلیل هماهنگی زیادی با اثر و لطافت هنری به عنوان یکی از تیتراژ‌های برگزیده سال‌های گذشته معرفی شد.

یک مشت پر عقاب
خیلی از منتقدان بر این باور هستند که سریال یک مشت پر عقاب با قصه محکمی که در اختیار داشت، توانست تحولی در سریال‌های انقلابی بوجود آورد. استفاده از بازیگران مطرح سینما، شخصیت پردازی‌های دقیق، بازی بدون اغراق و باورپذیر و فیلمنامه روان و دارای ساختار، از مؤلفه‌هایی بود که باعث استقبال مردمی از این سریال شد. این سریال با فیلمنامه فرهاد توحیدی در ۱۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای روی آنتن رفت. حضور بازیگران شناخته شده‌ای مانند رضا کیانیان، حامد بهداد، خزر معصومی، فریبا کامران، پرویز‌ پورحسینی، احمد آقالو، آهو خردمند، ساره بیات و اشکان خطیبی جذابیت ویژه‌ای به این سریال خاطره انگیز بخشید.

روزهای اعتراض
زمان پخش این سریال در بهمن سال ۱۳۸۴ با ماه محرم تلاقی پیدا کرد. با این حال نظرسنجی‌ها نشان دادند که مخاطبان این سریال از آن رضایت داشته‌اند و قصه آن را تا پایان دنبال کردند. طرح این سریال از سوی علیرضا کاظمی‌پور به حسین سهیلی‌زاده داده شد و او کارگردانی این اثر را به عهده گرفت. روایت داستان سریال روزهای اعتراض به سال‌های پیش از انقلاب اسلامی بر می‌گردد. زمانی که بیشتر افراد در قشر روشنفکر جامعه دچار بحران هویت شده بودند و هر یک به دنبال راهی برای فرار از این بحران می‌گشتند و کمتر آن را می‌یافتند. این دستمایه داستانی باعث شد روزهای اعتراض داستان چند بعدی داشته باشد. شخصیت پردازی‌های دقیق و حساب شده، کارگردانی خوب و حرفه‌ای، فیلمنامه هوشمندانه و موسیقی زیبای این اثر تلویزیونی باعث شد این سریال از محبوب‌ترین سریال‌های مناسبتی در سال ۸۴ شود. پژمان بازغی، مینا لاکانی، حبیب دهقان نسب، رضا توکلی، سارا خویینی‌ها و عبدالرضا اکبری از بازیگرانی بودند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند.
ضمیمه قاب کوچک