دولت به اصناف آسیب‌دیده از کرونا تخفیف مالیاتی بدهد

رئیس اتاق اصناف تهران:

دولت به اصناف آسیب‌دیده از کرونا تخفیف مالیاتی بدهد



قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با بیان این‌كه یك اتفاق غیرمترقبه به وجود آمده گفت: جان مردم نسبت به هر چیزی ارجحیت دارد به همین منظور تمام تلاش خود را برای حفظ جان مردم انجام می‌دهیم.
وی افزود: اصناف در همه شرایط در خط‌مقدم قرار دارند، چه در زمان جنگ تحمیلی و چه اكنون. با توجه به این‌كه اصناف در این شرایط بیشترین آسیب اقتصادی را می‌بینند از وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی می‌خواهیم این روزها را مدنظر داشته باشند و فراموش نكنند اصناف در بازار شب عید نوروز هیچ فعالیتی نداشتند.
رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به این‌كه به برخی اصناف با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان اطلاعیه دادیم كه فعالیت خود را تعطیل كنند، تاكید كرد: اكنون صنف تالار و پذیرایی كه بیشترین فعالیت را در اسفندماه داشتند با هماهنگی وزارت بهداشت تعطیل شدند و از وزارت اقتصاد می‌خواهیم برای مالیات و از وزارت تعاون برای بیمه تأمین اجتماعی این روزها را مدنظر داشته باشند.
به گفته وی، اكنون اصناف به كمك دولت آمده‌اند تا كشور از این بحران خارج شود و از دولت می‌خواهیم پس از عبور بحران به كمك اصناف بیاید.
نوده فراهانی با بیان این‌كه نمایشگاه بهاره برای حفظ سلامت مردم عزیز تعطیل شد تاكید كرد: نمایشگاه بهاره محل عرضه كالاهای تولید داخل است، اما تولیدكنندگان داخلی از این امكان به دلیل شیوع ویروس كرونا محروم شدند،ولی اعتراضی نسبت به این موضوع نداشتند.
وی ادامه داد: تاكنون مورد مشابه ویروس كرونا را در جهان نداشتیم كه بدانیم كشورهای پیشرفته چگونه با این موضوع برخورد كردند اما نگاهی به گذشته اقتصاد آنها نشان می‌دهد در مواقعی كه تولید و مصرف كشورشان به مشكل خورده دولت‌ها كمك‌های زیادی برای احیای وضعیت گذشته انجام داده‌اند. آمریكا، فرانسه، آلمان، كره جنوبی، ژاپن، چین و مالزی برای رشد اقتصادی، اقتصادشان را به بخش خصوصی سپرده و تلاش می‌كنند تولید ناخالص داخلی خود را با كمك به این بخش افزایش دهند. حتی اگر بانك‌های خصوصی این كشورها با مشكل مواجه شوند سریع كمك‌های دولتی به آنها تزریق می‌شود تا بتوانند به كار خود ادامه دهند. از سوی دیگر بخش بانكی آنها تسهیلات بدون بهره در اختیار اصنافشان قرار می‌دهد تا هزینه تولید پایین بیاید و انتظار می‌رود اقدامات این‌چنینی از سوی دولت برای احیای تولید انجام شود.
این مقام صنفی افزود: اقتصاد این كشورها نشان می‌دهد دولت‌ها چگونه به شركت‌های بخش خصوصی كمك می‌كنند. ایران نیز در این زمینه می‌تواند برای جبران بازار از دست رفته اقداماتی مانند به تعویق انداختن شش‌ماهه اقساط بانكی كه برای مشاغل داده‌شده و تخفیف‌های مالیاتی و بیمه‌ای برای شرایط به وجود آمده را در نظر داشته باشد.
نوده فراهانی تصریح كرد: سه میلیون واحد صنفی در كشور داریم كه اگر به طور میانگین در هر كدام از این واحدها  پنج نفر سر كار باشند 15 میلیون نفر به صورت مستقیم در این ماجرا درگیر هستند و قطعاً با توجه به گستردگی جمعیت و زیان‌های به وجود آمده دولت باید كمك‌هایی در نظر داشته باشد.