«بنیانگذار  » به روایت یاران

درباره برنامه بنیانگذار که هر شب ساعت 15/23 از شبکه یک پخش می‌شود

«بنیانگذار » به روایت یاران

شبکه‌های سیما، ویژه برنامه‌هایی با محوریت ایام سالگرد ارتحال امام‌خمینی (ره) آماده پخش کردند که در این روزها شاهد آن هستیم. یکی از این برنامه‌ها که پخش آن از 11 خرداد و با مصاحبه آیت‌ا... یزدی عضو مجلس خبرگان شروع شد، بنیانگذار است. این برنامه ساعت 23 و 15دقیقه از شبکه یک روانه آنتن می شود. این برنامه روایتی از 41 سال رهبری انقلاب اسلامی است و تلاش دارد با روایتی متفاوت به این موضوع بپردازد تا بتواند نظر مخاطبان را جلب کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی ایوب جمشیدی، اجرا، سردبیری و نویسندگی محمدحسین رنجبران و مشاور محتوایی دکتر موسی حقانی تولید شده است. به همین دلیل با تهیه‌کننده برنامه به صحبت نشستیم.

 روایتی متفاوت از زبان شخصیت‌های طراز اول کشور
ایوب جمشیدی، تهیه‌کننده برنامه بنیانگذار درباره تولید این برنامه به جام‌جم می‌گوید: این برنامه روایتی متفاوت از زبان شخصیت‌های طراز اول کشور درباره ۴۱ سال رهبری انقلاب و نظام اسلامی است و پخش آن از یکشنبه ۱۱ خرداد ساعت 23 و 15 دقیقه از شبکه یک شروع شده است. در این برنامه با آیت ا... محمد یزدی، آیت ا... سید محمد سجادی، آیت ا... مقتدایی، آیت ا... رئیسی و آیت ا... جنتی درباره رهبری انقلاب و نظام اسلامی به گفت‌وگو نشسته ایم.
وی ادامه می دهد: این برنامه در گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما تولید شده و تدوین آن بر عهده حمیدرضا خوشبازان، مدیریت تولید آن با عبدالرضا منزوی و مجری طرح آن هم محمدرضا قنادان‌زاده است.
این تهیه‌کننده درباره وجه تمایز این برنامه با دیگر برنامه‌هایی که در طول این سال‌ها با محوریت ارتحال تهیه و از شبکه‌های سیما روانه آنتن شده، توضیح می‌دهد: ما در این برنامه از شخصیت‌های طراز اول دعوت کرده‌ایم و همه آنها گرد هم آمدند که این اتفاق برای اولین بار رخ داده است. معمولا همه این شخصیت‌ها در یک برنامه تلویزیونی با هم نبودند، اما در برنامه بنیانگذار این اتفاق افتاده است. به نظرم این موضوع وجه تمایز عمده این برنامه با دیگر تولیداتی است که به مناسبت ارتحال تولید و روانه آنتن شده است.
 خاطرات یاران امام
وی عنوان می‌کند: دومین وجه تمایز برنامه بنیانگذار با دیگر برنامه‌ها در این است که برنامه‌ها شخصیت امام خمینی (ره) را مورد بررسی قرار می‌دادند، اما در این برنامه ما این موضوع را به ادامه رهبری حضرت آقا ارتباط داده و رهبری 41 ساله انقلاب اسلامی را نشان داده‌ایم. به نظرم این وجه تمایز برای بینندگان شبکه یک جالب خواهد بود و برایشان این زاویه دید تازگی دارد.
جمشیدی در پاسخ به این سوال که برای انتخاب و دعوت از شخصیت‌های طراز اول چه معیارهایی در نظر داشته‌اید عنوان می‌کند: ملاک ما این بود از بزرگانی دعوت کنیم که قبل از انقلاب یاران امام خمینی (ره) بودند و بعد از انقلاب هم جزو فعالان انقلاب هستند. به همین دلیل شخصیت‌های طراز اول انتخاب شدند و مجری برنامه با آنها به گپ و گفت می‌نشیند. آنها در برنامه بنیانگذار از خاطرات قبل از انقلاب‌شان هم می‌گویند‌.
این تهیه‌کننده درباره زمان تحقیق و نگارش این برنامه می‌گوید: در مجموع یک سال زمان برد و آقای رنجبران علاوه بر اجرا، نویسندگی برنامه را هم به عهده دارد و مشاور محتوایی هم دکتر موسی حقانی است. آنها هر دو با هم همکاری داشتند تا برنامه به لحاظ محتوایی برای مخاطبان غنی باشد.
جمشیدی درباره انتخاب رنجبران برای اجرای برنامه توضیح می‌دهد: آقای رنجبران برنامه دستخط را برای شبکه پنج داشت و بهترین گزینه برای اجرای این برنامه بود، زیرا باید مجری برنامه نسبت به مباحث انقلاب، سیاست و ... اشراف داشت. در بخش‌های مختلف برنامه علاوه بر گفت‌و‌گو با شخصیت‌ها، پلی‌بک‌هایی از حضرت امام‌خمینی‌(ره) که درباره ولایت فقیه و حفظ نظام انقلاب اسلامی و حضرت آقا که درباره مکتب امام خمینی‌(ره) صحبت کرده‌اند، پخش می‌کنیم.

واقعیات برای شفاف سازی
 آیت ا... یزدی در اولین قسمت از برنامه بنیانگذار به مباحث مهمی اشاره کردند. در این بخش به محورهایی از صحبت‌های وی اشاره می‌کنیم:
 حضرت امام (ره) این امتیاز را داشتند که گزارش‌های کسانی که به آنها اعتماد داشتند را گوش کرده و مقایسه می‌کردند و واقعیات برای ایشان روشن‌تر می‌شد. بعد هم اجازه نمی‌دادند هیچ کسی در کار ایشان دخالت کند. بهترین دلیل بر این مساله این بود که من نایب رئیس مجلس بودم و در مجلس کسی گفته بود آقای حاج احمد آقا در کارهای امام (ره) دخالت می‌کند، من کاری داشتم و محضر حضرت امام (ره) شرفیاب شده بودم، بعد از این‌که کارم تمام شد و بیرون آمدم فراموش نمی‌کنم که من داشتم مرخص می شدم و کفش‌ها را می‌پوشیدم که حاج احمد آقا گفت امام (ره) کارتان دارد، برگردید.‌
برگشتم و دیدم امام (ره) از روی صندلی بلند شدند و دارند به داخل می‌روند، ایستاده بودند و گفتند به آقایان (یعنی در مجلس به هیات رئیسه) بگویید هیچ کسی در کار من دخالت نمی کند، حاج احمد آقا بدون نظر من هیچ‌گاه حرفی نمی‌زند و مطلب برای خود من است.
در جریان تصرف لانه جاسوسی من در محضر امام (ره) حضور داشتم؛ ایشان در قم بودند. در اقامتگاهی که تشریف داشتند من در اتاق در حضور ایشان بودم.
کسی از تهران پیغام داد، مهدی حائری مامور شده است خدمت شما بیاید و درباره این ماجرا صحبت کند. همان‌جا به آن آقا جلوی همه گفتند لازم نیست کسی اینجا بیاید و من به هیچ وجه کسی را نمی پذیرم. بچه‌ها کار خوبی کردند و این انقلاب دوم است و تمام!
من شنیدم به طور رسمی به ایشان گفتند، مهدی حائری وسط راه است و از آمریکا خدمت شما می آید و ماموریت دارد، ولی امام (ره) گفتند لازم نکرده و نباید بیاید و هیچ کسی را هم نمی پذیرم. این نمونه قاطعیت مقام رهبری است.
یقین بدانید کسالت امام (ره) باعث شد ایشان به تهران بیایند وگرنه ایشان برای حکومت به تهران نیامدند.



                   آیت‌ا... مرتضی مقتدایی
 تولد: 1314- اصفهان
 سمت فعلی: مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم
 برخی مسؤولیت‌های پس از انقلاب
 قاضی دادگاه‌های انقلاب اسلامی
عضو و سخنگوی شورای عالی قضایی
ریاست دیوان عالی کشور
ریاست دادسرای دیوان عالی و دادستانی کل کشور
عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
عضویت در شورای عالی حوزه علمیه قم
رئیس حوزه علمیه قم


                   آیت ا... جنتی
 تولد: 1305-لادان
 سمت فعلی: دبیر شورای نگهبان - رئیس مجلس خبرگان رهبری
 برخی مسؤولیت‌های پس از انقلاب
دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
عضویت در تمامی دوره‌های شورای نگهبان قانون اساسی



                   آیت ا... رئیسی
 تولد: 1339 – مشهد
 سمت فعلی: رئیس قوه قضاییه
و  عضو مجلس خبرگان رهبری
 برخی مسؤولیت‌های پس از انقلاب
دادستان کل ویژه روحانیت
معاون اول قوه قضاییه
تولیت آستان قدس رضوی
دادستان انقلاب تهران
رئیس سازمان بازرسی کشور



                   آیت ا... سجادی
 تولد: 1326 – اصفهان
 سمت فعلی: استاد حوزه
 برخی مسؤولیت‌های پس از انقلاب
برخی مسؤولیت های پس از انقلاب
قاضی سابق دیوان عالی کشور



                   آیت ا... یزدی
 تولد: 1310- اصفهان
 سمت فعلی: عضو مجلس خبرگان رهبری
 برخی مسؤولیت‌های پس از انقلاب
برخی مسؤولیت های پس از انقلاب
رئیس قوه قضاییه
عضو شورای نگهبان
نماینده مجلس شورای اسلامی