نسخه Pdf

تولید آثار فاخر درباره حاج قاسم و چهره‌های شاخص استان

دکتر احمد علیرمضانی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان در گفت‌و‌گو با قاب کوچک مطرح کرد

تولید آثار فاخر درباره حاج قاسم و چهره‌های شاخص استان

استان کرمان، پهناورترین استان کشور با مرکزیت شهر کرمان است. استانی که در جنوب‌شرق ایران واقع شده و با بیش از 660اثر تاریخی ملی و هفت اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو همچون ارگ تاریخی بم، باغ شاهزاده ماهان، روستای صخره‌ای میمند، کویر لوت و قنات گوهر ریز جوپار به لحاظ تاریخی از استان‌های بسیار مهم کشور به شمار می‌آید. استان کرمان به دلیل بهره‌مندی از ذخایر معدنی و فعالیت معادنی چون مس، سنگ آهن،کرومیت، زغالسنگ و... به بهشت معادن ایران مشهور است. در بخش کشاورزی نیز به دلیل برخورداری این استان از آب و هوای بسیار متنوع بیش از 70نوع محصول باغی و 50نوع محصول زراعی تولید و برداشت می‌شود. استان کرمان، قطب تولید پسته ایران و جهان است و به دلیل وجود 17درصد از باغات کشور در این استان کویری، رتبه نخست کشور را از این حیث دارد. این استان اگر چه نفت ندارد ،اما به دلیل بهره‌مندی از پتانسیل‌های منحصر به فرد در حوزه‌های مختلف کشاورزی و معدنی سالانه از طریق صادرات محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی و موادمعدنی و صنعتی میلیون‌ها دلار درآمد ارزی نصیب کشور می‌کند. لذا در این میان با توجه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های مختلف این استان، صداوسیمای مرکز کرمان با تولید و پخش برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در معرفی قابلیت‌های این استان نقش مهمی دارد. با گذشت بیش از 60سال از تاسیس صداوسیمای مرکز کرمان، اکنون این مرکز یکی از مراکز موفق و مهم صداوسیما بوده و با تحت پوشش قرار دادن امواج رادیو و تلویزیون در بیشتر نقاط این استان پهناور، جایگاه ویژه‌ای میان مخاطبان خود در نقاط مختلف این استان دارد. به همین منظور با دکتر احمد علیرمضانی، مدیر کل صداوسیمای مرکز کرمان به گفت‌وگو نشستیم. وی که طی 19سال فعالیت رسانه‌ای در سمت‌هایی همچون معاون صدای مرکز کرمان، مدیر دفتر منطقه‌ای صداوسیما در بیروت و قائم مقام صداوسیمای مرکز کرمان مشغول به کار بوده است در گفت‌وگو با جام‌جم از تاسیس مرکز و شبکه استانی کرمان تا عملکرد و برنامه‌های آینده سخن گفت.

حکمت قاسم‌خوانی

 مرکز کرمان در چه سالی و چگونه فعالیت خود را آغاز کرد؟
رادیو سال۱۳۳۷ در شهر کرمان با طنین « اینجا رادیو ایران است » آغاز به کار کرد و سال۱۳۴3 این عنوان به مرکز کرمان تغییر یافت. ابتدا اخبار محلی ویکی دو برنامه ۱۵دقیقه‌ای که تولید محلی بود از فرستنده پخش و ما بقی برنامه‌ها از شبکه‌های سراسری تقویت می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر بخش خبری عصرگاهی، برنامه‌های ویژه اوقات شرعی، برنامه ویژه جوان و صبحگاهی، برنامه‌هایی نیز با محور مسائل خانوادگی و تحصیلی تهیه و پخش می‌شد. همچنین در سال‌های۷۴و ۷۵ ساخت برنامه‌های ویژه خانواده، طنز و سرگرمی مورد توجه قرار گرفت تا این‌که با افتتاح شبکه استانی صدا به صورت آزمایشی در دی سال۱۳۷5 و آغاز به کار رسمی آن سال۱۳۷۶ روزانه ۱۴ساعت برنامه برای مخاطبان گوناگون تهیه و پخش میشد. در کنار این مسئله تلویزیون مرکز کرمان با افتتاح یک فرستنده ۵۰واتی از سال۱۳۵۰آغاز به کار کرد. 
 برنامه‌های شبکه استانی کرمان در چه قالب‌ها و موضوعاتی است؟
 برنامه‌های شبکه استانی کرمان در قالب‌های متفاوت با موضوعات گوناگون که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و ریاست سازمان بوده است تهیه و پخش می‌شود. از جمله آنها می‌توان به برنامه‌های ویژه خانواده، کودک و نوجوان، ورزشی، صبحگاهی، برنامه‌های معارفی ومذهبی، ویژه‌برنامه‌های مناسبت‌های ملی و انقلابی و تولیدات فاخر در قالب فیلم وسریال، مستند و انیمیشن اشاره کرد. برنامه‌های خانواده، قرآن و معارف، صبحگاهی، پزشکی، ورزشی، گفت‌وگوی ویژه خبری، برنامه‌های شبانگاهی شب‌های کرمان و مطالبه‌گری از مسؤولان همچون « در شهر» از جمله برنامه‌های در حال پخش در حوزه سیمای مرکز کرمان است. همچنین در بخش خبر نیز در حال حاضر سه بخش خبری در رادیو و سه بخش خبری در تلویزیون داریم که اخبار نقاط مختلف استان را پوشش می‌دهند. ما در سه شهرستان رفسنجان، بم و جیرفت دفتر خبری داریم و امیدواریم بتوانیم در دیگر شهرستان‌های مهم استان نیز دفاتر خبری صداو سیما را راه‌اندازی کنیم. شبکه مویرگی کسب اطلاعات و اخبار در تمامی نقاط استان پهناور کرمان گسترده شده و خبرنگاران فعال صداوسیما در کوتاه‌ترین زمان ممکن اخبار آن منطقه را مخابره و در بخش‌های خبری و فضای مجازی مرکز کرمان پخش می‌شود.
 طی چند سال گذشته مهم‌ترین دستاورد شبکه کرمان چه بوده است؟
شبکه‌های استانی مانند شبکه‌های سراسری ماموریت‌های تعریف‌شده‌ای دارد و یکی از برنامه‌های اصلی ما تولید آثار نمایشی و فاخر است که در این راستا طی چند سال گذشته، کارهای خوبی در مرکز کرمان انجام شده است که سریال‌های سرسرا، مزرعه بی‌بی گندم، خانه مادری، راز ناتمام، تله‌فیلم انار و تله‌فیلم خوش‌شانس از جمله آنهاست. مرکز کرمان در بخش انیمیشن قطب تولید انیمیشن در جنوب شرق کشور است. ما در سال1395 ، 500دقیقه و سال 1398 ،600دقیقه انیمیشن تولید کردیم و در سال جاری تولید 600تا 700دقیقه انیمیشن را در دستور کار داریم که انیمیشن پارسا، انیمیشن رباط کوچولو، انیمیشن حکایت‌های گلبافت، انیمیشن بناهای تاریخی و انیمیشن دوکرپو از جمله این انیمیشن‌هاست. همچنین در بخش آموزش کارکنان، مرکز آموزش جنوب‌شرق سازمان صداوسیما را در کرمان راه‌اندازی کرده‌ایم که این اقدام بزرگ باعث شده نه‌تنها همکاران ما دیگر مجبور نباشند برای آموزش به استان‌های دیگر بروند بلکه مراکز صداوسیما در استان‌های مجاور و دور را در بحث آموزش کارکنان‌شان پوشش دهیم.
 در بخش فنی، مرکز کرمان یکی از مراکز برتر کشور است. از فعالیت‌ها و توفیقات این بخش بگویید؟
ما سال گذشته برای نخستین‌بار میان مراکز صداوسیمای کشور به عنوان مرکز فنی برتر شناخته شدیم که به خاطر نیروهای مستعد فنی و فعالیت‌های گوناگون آنها همچون ساخت یک واحد سیار تلویزیونی با الگوی بومی بود. در این واحد سیار، کابین صدا جداگانه تعبیه شده بود. تهویه دستگاه‌ها از تهویه افراد جدا و سقف آن به‌گونه‌ای طراحی شده بود که افراد داخل آن راحت باشند. این واحد سیار با حداقل هزینه ساخته شد و در نمایشگاه جنبی اجلاسیه فنی مراکز صداوسیما که سال گذشته برگزار شده بود در مقایسه با نمونه خارجی آن که با چند برابر قیمت به نمایش گذاشته شده بود، تحسین همه را به همراه داشت. همکاران بخش فنی مرکز کرمان همین طراحی را برای دستگاه اس‌ان‌جی دوم مر کز انجام دادند و اکنون صداوسیمای مرکز کرمان دارای دو دستگاه اس‌ان‌جی و دو واحد سیار مجهز است. 
 با توجه به پهناور بودن استان کرمان، وضعیت سیگنال‌رسانی به نقاط مختلف این استان چگونه است؟
باید گفت به‌رغم پهناوربودن استان کرمان 98درصد از جمعیت استان تحت پوشش شبکه دیجیتال تلویزیون قرار دارند که اقدامی منحصر به فرد است. استان کرمان نخستین استانی است که 70درصد جمعیتش را بسته سوم دیجیتال پوشش می‌دهد و بالای 75درصد از جمعیت آن علاوه بر سیگنال ماهواره‌ای از سیگنال زمینی نیز بهره می‌برند. 
مهم‌ترین هدف و رویکرد جدید صداوسیمای مرکز کرمان در تولید برنامه‌هایش چیست؟
مرکز کرمان علاوه بر حرکت در جهت برنامه پنج‌ساله سازمان صداوسیما، سالانه هر معاونتش برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند. در حوزه تولید ما هم نگاهی به تولیدات فاخر نمایشی داریم و هم تولید مستند برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان کرمان و معرفی افراد و شخصیت‌های فاخر و مهم استان کرمان که در عرصه‌های مختلف درخشیده‌اند. در حوزه تولیدات نمایشی توجه ما پرداخت به شخصیت‌های فاخر استان کرمان و تولید سریال درباره شهید باهنر و مستند درباره شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی است. ما همچنین سرداران شهید، شهدای شاخص، شخصیت‌ها و مفاخر در حوزه‌های مختلف داریم که در قالب تولیدات مستند و نمایشی برای معرفی آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. استان کرمان قابلیت‌های گردشگری بالایی دارد که اگر به‌خوبی معرفی شود، می‌تواند یکی از منابع درآمد استان باشد. همچنین معرفی ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان کرمان در قالب‌های مختلف مستند و تله‌فیلم از دیگر برنامه‌های ماست. احداث ساختمان جدید تولید و پخش صداوسیمای مرکز کرمان و صددرصد کردن پوشش شبکه دیجیتال در سراسر استان کرمان در کنار اچ‌دی سازی شبکه از برنامه‌های آتی مرکز کرمان است که طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش خواهد رفت.

میزان اثرگذاری برنامه‌های شبکه کرمان و رضایتمندی بینندگان   
ما در صداوسیمای مرکز کرمان هر سه ماه یک‌بار یک نظرسنجی از میزان مخاطب و رضایتمندی آنها از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش شده از مرکز کرمان داریم که توسط مرکز افکارسنجی سازمان صداو سیما انجام می‌شود و کاملا علمی است. بر اساس این نظرسنجی‌ها میزان رضایتمندی از برنامه‌های رادیو کرمان از میانگین کشوری بالاتر است، اما در تلویزیون این میزان رضایتمندی متغیر است  به گونه‌ای که در بعضی از فصل‌ها مطابق میانگین و در بعضی دیگر، بالاتر  یا پایین‌تر از میانگین کشوری بوده‌ایم. در بخش واحد شعر و موسیقی مرکز کرمان نیز در چند سال گذشته بالای 75قطعه موسیقی تولید و مجوز پخش گرفته است که در تمامی جشنواره‌های سازمان صداوسیما واحد شعر و موسیقی مرکز کرمان مقام کسب کرده است.