نسخه Pdf

قصــه مردمان کــویــر

مروری بر آثار مهم تولید شده در شبکه استانی کرمان

قصــه مردمان کــویــر

استان کرمان زیبایی ‌های منحصر به فردی دارد و به همین خاطر از قدیم مهد مستندسازانی بوده است که می‌خواستند زیبایی‌های ایران را به مردم نشان دهند. از طرفی ویژگی‌های خاص اجتماعی و موقعیت جغرافیایی این منطقه باعث شده تا آثار مستند و داستانی زیادی در مورد کرمان و مردمانش ساخته شود. آثاری که گاه مثل فیلم «خسته نباشید» در جشنوار ه فیلم فجر با استقبال مواجه شدند و گاه مستندهایی بودند که در بین تولیدات رسانه ملی مخاطب خاص خودشان را پیدا کرده‌اند. در این بخش به مرور بعضی از آثار با کیفیت تولید شده در کرمان می‌پردازیم.

مستند دشت لوت
عنوان مستندی است که با محوریت طبیعت‌گردی و کوهنوردی در شبکه استانی سیمای مرکز کرمان به تهیه‌کنندگی آقای فرهنگ خاتمی به مدت 30 دقیقه تولید شده است. این مستند سیری دارد در دشت لوت همچون آداب زندگی در این منطقه و آشنایی با صنایع دستی و منطقه گردشگری منطقه شهداد.

مستند تالاب جازموریان
این مستند کاری است از سیمای مرکز کرمان که مخاطب را با منابع آب استان کرمان و گردشگری در این منطقه آشنا می‌کند. این مستند به مدت 35 دقیقه در سال 96 تولید شده است. تالاب جازموریان با وسعتی نزدیک به 70هزار کیلومتر مربع بزرگ‌ترین تالاب آب‌شیرین ایران در جنوب کرمان است. کارگردان: فرهنگ خاتمی.

مستند مجموعه کوهستان‌های کویر
مستند کوهستان‌های کویر موقعیت جغرافیایی کرمان و ویژگی‌های طبیعتی منطقه را در ارتفاعات مختلف همراه سه کوهنورد که ارتفاعات را می‌پیمایند، به تصویر می‌کشد. برای تصویربرداری از این مستند باید از دره‌های سخت عبور کرد و به جای مشخص رسید. این مجموعه مستند کاری است از سیمای مرکز کرمان به کارگردانی امین امانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا میرحبیبی. مستند کوهستان‌های کویر قصد دارد نواحی کوهستانی را از نظر این‌که این اقلیم منحصربه‌فرد در ایران است معرفی نماید. تهیه‌کننده توضیح می‌دهد که بسیاری از مردم، كویر را منطقه‌ای پست، گرم و خشك می‌دانند؛ در حالی که بیشترین قله‌های منفرد بالای 4000 متر ایران در این نواحی واقع شده است. در فاصله‌ای كمتر از 40 كیلومتر از «گندم بریانك» با دمای 68 درجه بالای صفر، كه یكی از گرم‌ترین نقاط جهان به‌شمار می‌آید كوهستان‌های برف‌گیر وجود دارد که نیاز است این مناطق معرفی شوند تا مردم کشورمان و حتی بسیاری از کوهنوردان و جهانگردان از مناطق زیبای این منطقه مطلع شوند.

مستند امداد در تاریکی
این مستند تجربه امداد در غار را به تصویر کشیده است. مستند امداد در تاریکی به کارگردانی فرهنگ خاتمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا میرحبیبی در سیمای مرکز کرمان تولید شده است. این مستند درباره حوادث غارنوردی و چگونگی حمل مصدوم از اعماق غارهاست و اولین مانور امداد و نجات در غار به حساب می‌آید. این فیلم در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی جزو آثار برتر شناخته شد و در بخش آزاد ششمین جشنواره بین‌المللی حقیقت نیز حضور داشت. 

 مستند طلای سرخ
این برنامه به مدت ۲۳ دقیقه با محور اقتصاد مقاومتی به کاشت و برداشت محصول زعفران در استان کرمان می‌پردازد. مستند طلای سرخ امروز یکشنبه ۱۹ آذرماه ساعت ۱۹ و 30 دقیقه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. عوامل برنامه عبارتند از: نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: علی امانی، تصویربردار: علیرضا نجیب‌زاده، صدابرداران: مجید حسینی‌نسب و افراسیاب پورامیری، تدوین : علی امانی.

سریال خانه مادری
خانه مادری نام یک مجموعه تلویزیونی است که به کارگردانی امین امانی وتهیه‌کنندگی علی امانی در ٢٦ قسمت ٤٠ دقیقه‌ای در سیمای مرکز کرمان تولید شده و تاکنون از شبکه‌های مختلف آی فیلم ، امید و شبکه کرمان پخش شده است. داستان این مجموعه در مورد مادری به نام آذربانو است که بعد از شهادت فرزند ١٦ ساله‌اش از کرمان به تهران سفر کرده است. آذربانو پس از فوت همسرش مجدد به کرمان و خانه مادری‌شان بازمی‌گردد. عمو کریم همراه خانواده‌اش سال‌هاست به عنوان سرایدار در خانه مادری زندگی می‌کنند و با ورود آذربانو اتفاقاتی برای‌شان رقم می‌خورد و ….
عوامل و دست‌اندرکاران این سریال عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: امین امانی و علی امانی، بازیگران: زهرا سعیدی، مهدی صباغی، بهراد خرازی، ساناز سماواتی، سارا احمدیان، یداله شادمانی، حمید غیاث، مینا اخوان، شهروز ابراهیمی، حمید دلسوزی، حسن همتی، زهرا مرادی، عباس میرسلطانی، سهیل مینایی و محمود رضایی مهر، نویسنده: محمد نداف، مدیر تصویربرداری: مجیدطرقی، تصویربردار: هادی درزی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: علی آشتیانی، طراح گریم: هانی گلشاهی، طراح صحنه و لباس: امین امانی، صدابردار: مجیدحسینی‌نسب، مدیرتولید: حسین امانی، جانشین تولید: محمود رضایی، تدوین و صداگذاری: حامد بردبار و ناظرکیفی: محمودرضا منتظری هستند.

مستند والتین والزیتون
 این مستند به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی امانی در سیمای مرکز کرمان تولید شده است. این مستند کارآفرینی خانواده آقای اسدی که به همراه خانواده‌اش زمین‌های زرند کرمان را به باغات پر از محصول زیتون تبدیل کرده‌اند به تصویر می‌کشد.
شایان ذکر است مستند مذکور از شبکه‌های سراسری مثل شبکه امید نیز پخش شده است.





ضمیمه تپش