نسخه Pdf

دخالت در کار  اپل

اپلیکیشن‌های شخصی‌سازی کنترل‌های ماوس و کیبورد در مک‌او‌اس

دخالت در کار اپل

سیستم‌عامل مک‌او‌اس اپل به شما اجازه می‌دهد از همان اولین اجرا، کنترل‌های مرتبط با ماوس، ترک‌پد و کیبورد را مطابق میل و سلیقه خود تغییر دهید. این تنظیمات شامل میانبرهای تعریف شده روی کیبورد یا تغییر تنظیمات برخی از فرامین حرکتی روی ترک‌پد می‌شوند، اما همه کارهایی را که می‌توانید با آنها انجام دهید دربر نمی‌گیرد. خوشبختانه نرم‌افزارهای طرف‌ سوم فراوانی توسعه یافته‌اند که محدودیت‌های مک‌او‌اس را ندارند و روش‌های مختلفی برای شخصی‌سازی کنترل‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند. این نرم‌افزارها برای کارهایی مثل سازگار کردن ماوس‌های متفرقه با سیستم‌های مک یا خودکار کردن برخی عملکردها به درد می‌خورند. در ادامه نگاهی به بهترین نرم‌افزارهای این حوزه و قابلیت‌های هریک خواهیم انداخت که هرچند همگی رایگان نیستند، اما می‌توانند در عمل بسیار اقتصادی باشند و علاوه‌بر افزایش بهره‌وری شما در درازمدت در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کنند.

صدف جمشیدی / روزنامه‌نگار

 برای کنترل‌های بهتر
شاید با دیدن نام BetterTouchControl تصور کنید این نرم‌افزار تنها به‌درد تنظیمات کنترل‌های لمسی سیستم شما می‌خورد. اما این نرم‌افزار کاربردهای دیگری هم دارد و می‌تواند برای تغییر تنظیمات تاچ‌بار، کیبورد، ماوس، کنترل از راه دور سیری و موارد دیگر هم استفاده شود. برای هریک از این قابلیت‌ها، مجموعه‌ای از تنظیمات مختلف دراختیارتان قرار‌دارد. برای مثال اگر Magic Mouse دارید می‌توانید رفتار کلیک‌های چپ و راست، فرامین حرکتی مثل زوم با انگشتان، مناطقی که نباید لمس را منتقل‌کنند و کلیک‌های چند‌انگشتی را بنابر میل خود تغییر دهید. همچنین می‌توانید میانبرهای مورد نیازتان را تعریف کرده و کدهای ماکرو روی آنها تنظیم‌کنید. 
همچنین می‌توانید به‌سادگی کارهایی را که می‌خواهید پس از فشردن ترکیب‌ کلید‌های دلخواه، فرامین لمسی روی ترک‌پد یا دکمه‌های ماوس بیفتند هم تعیین‌کنید تا مثلا با یک حرکت بتوانید از صفحه نمایش اسکرین‌شات تهیه کنید یا با امضا کردن ترک‌پد، مک‌بوک‌تان را خاموش کنید. البته این نرم‌افزار کاربردی رایگان نیست و برای استفاده از آن باید حق اشتراک پرداخت کنید که به دو صورت ۸/۵ دلار برای اشتراک دو ساله یا ۲۰/۵ دلار برای اشتراک دائمی قابل پرداخت است.
 برای ماوس‌های متفرقه
کاربران مک می‌دانند سازگار کردن ماوس‌های غیر سری Magic Mouse اپل با رایانه‌های این شرکت کار ساده‌ای نیست و در بسیاری از موارد نمی‌توانید غیر از کلیک چپ و راست از هیچ‌‌کدام از دکمه‌های ماوس خود استفاده کنید. نرم‌افزار SteerMouse یک ابزار کاربردی ساده است که به بخش تنظیمات سیستم‌عامل شما اضافه شده و امکان تنظیم عملکردهای ماوس‌های متفرقه روی مک‌او‌اس را به شما می‌دهد. به‌این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به خرید ماوس‌های گران‌قیمت اپل، از ماوس‌های محبوب خود به‌طور تمام و کمال استفاده کنید. 
با این نرم‌افزار می‌توانید تا 8 دکمه مختلف روی ماوس خود تعریف کرده و برای هریک عملکردی مجزا تعریف کنید. به‌این ترتیب می‌توانید بدون برداشتن دست خود از روی ماوس در مرورگر به عقب و جلو بروید یا صدای سیستم را کم و زیاد کنید. این نرم‌افزار هم رایگان نیست، هرچند به رایگان به شما اجازه می‌دهد یک ماه به‌صورت آزمایشی از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید ارزش پولی را که پرداخت می‌کنید دارد. اگر به این نتیجه رسیدید که خرید این نرم‌افزار از خرید یک Magic Mouse به‌صرفه‌تر است، می‌توانید با پرداخت 20دلار برای همیشه این مساله را حل کنید. 
 برای فرامین حرکتی
ماوس‌های Magic Mouse اپل و ترک‌پدهای به‌کار رفته در مک‌بوک‌ها به‌طور پیش‌فرض کلی فرمان حرکتی تعریف‌شده‌ دارند که بخش مهمی از تجربه کاربری منحصربه‌فرد کاربران این محصولات 
به‌شمار می‌روند. البته این نهایت توانایی آنها نیست و با استفاده از Swish می‌توانید فرامین لمسی خود را حتی شخصی‌تر کنید. این نرم‌افزار علاوه‌بر ترک‌پدهای معمولی با Magic Mouse و Magic Trackpad هم کار می‌کند و به شما اجازه می‌دهد انواع و اقسام فرامین حرکتی از لمس، ضربه، کشیدن دست در جهات مختلف و باز و بسته کردن انگشت‌ها را برای کنترل پنجره‌ها و برنامه‌ها و نیز صفحات و فضاهای درون‌برنامه‌ای تنظیم کنید. 
این نرم‌افزار برای حداکثر کارایی ممکن طراحی شده و به‌خوبی با مک‌او‌اس یکپارچه شده و به‌صورت یک ابزار داخلی سیستم‌عامل فعالیت می‌کند. البته این نرم‌افزار توانایی‌های BetterTouchControl را ندارد، اما کار کردن با آن بسیار ساده‌تر است و توسعه‌دهنده Swish پیشنهاد می‌کند برای بهترین نتیجه از این نرم‌افزار در کنار BetterTouchControl استفاده کنید. البته قیمت 9 دلاری این نرم‌افزار هم می‌تواند به جذابیت این گزینه در مقابل امثال BetterTouchContol بیفزاید. 
 برای بدسلیقه‌ها
به نظر من، نصب ویندوز روی مک‌بوک یا آی‌مک نهایت بدسلیقگی و دورریز منابع است، اما کاربران بسیاری هستند که به‌دلایل متفاوت این کار را انجام می‌دهند. اگر شما هم جزو کاربران بدسلیقه‌ای هستید که روی سخت‌افزار اپل ویندوز نصب‌می‌کنید، اما هنوز می‌خواهید از قابلیت‌های کاربردی ترک‌پد مک‌بوک خود استفاده کنید، شانس با شماست. نرم‌افزار Trackpad++ برای سیستم‌های مجهز به ترک‌پد اپل که سیستم‌عاملی غیر از مک‌او‌اس دارند ساخته شده است. البته خود اپل هم درایورها و ابزارهای رسمی مورد نیاز برای استفاده از ترک‌پد روی ویندوز را به کاربران عرضه می‌کند، اما اصلا انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های Trackpad++ را ندارد. با استفاده از این نرم‌افزار کنترل بیشتری روی فرامین لمسی چندانگشتی پیدا خواهید کرد و علاوه‌بر بهبود قابلیت ندیده‌گرفتن لمس‌های تصادفی می‌توانید سرعت حرکت پوینتر ماوس را تغییر دهید و اسکرول‌کردن صفحات هم راحت‌تر خواهند شد. 
البته این نرم‌افزار فقط با ترک‌پد اپل کار می‌کند و با Magic Trackpad و Trackpad2 سازگار نیست. خوشبختانه همین توسعه‌دهنده، نسخه‌ای مخصوص این مدل‌ها با نام ExtraMagic عرضه کرده است که همین قابلیت‌ها را به مدل‌های دارای این نوع ورودی‌های لمسی خواهد داد. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که هم Trackpad++و هم ExtraMagic برعکس باقی گزینه‌های فهرست ما کاملا رایگان هستند، به‌صورت منظم هم به‌روزرسانی می‌شوند و با مک‌بوک‌های مدل 2009 تا 2020 کاملا سازگار هستند.
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها