نهادهای یخ‌زده

نهادهای یخ‌زده


 نهادهای حمایتی در ایران همیشه غافلگیر می‌شوند، حتی از سوی چهارفصل تقویم. در تازه‌ترین اتفاق، رئیس سازمان بهزیستی کشور به سرمای زمستان اشاره و تأکید کرده است مدیران بهزیستی باید از همه ظرفیت‌شان برای کمک به افراد بی‌خانمان استفاده کنند. برخی خبرگزاری‌ها نیز این بخشنامه را با چنین تیتری منتشر کرده‌اند: «دستور فوری رئیس سازمان بهزیستی برای کمک به افراد بی‌سرپناه در معرض آسیب و سرمازدگی» شرایط ناگوار افراد بی‌خانمان که زمستان‌ها بغرنج‌تر می‌شود از هیچ‌کس پوشیده نیست، فقط کافی است در معابر کلانشهری مانند تهران قدم بزنید تا از نزدیک با این افراد که این روزها سرما نیز به مشکلات‌شان اضافه‌شده، برخورد کنید.
فرقی هم ندارد زن،مرد، کودک، جوان و سالمند این روزها کم‌کاری برخی نهادها سبب شده بیش از گذشته افراد بی‌خانمان نیاز به کمک داشته باشند؛ افرادی که برخلاف باور عموم همه آنها معتاد متجاهر نیستند و در بین‌شان می‌شود کودکان کار، افراد درراه مانده و پناهجو را نیز دید. البته هر دلیلی که سبب بی‌خانمان شدن این افراد شده باشد از بار کم‌کاری نهادهای مسؤول نمی‌کاهد، زیرا براساس قوانین و بخشنامه‌های زیادی که در نظر گرفته‌شده ، نهادهای حمایتی مسؤول حمایت از این افراد آسیب‌پذیر هستند.

زمستان کی رسید؟
مساله‌ای که این روزها برخی از مددکاران و اعضای انجمن‌های مردم‌نهاد را نگران کرده ، غافلگیر شدن دستگاه‌های حمایتی است و این‌که آنها هرسال به انتظار می‌نشینند تا فصل‌های سرد سال از راه برسد بعد درباره حمایت از افراد آسیب‌دیده تصمیم بگیرند.
به‌عنوان‌مثال در بخشنامه اخیر سازمان بهزیستی که دیروز رسانه‌ای شد، بر تشکیل کارگروه ویژه جهت اقدام لازم و آماده‌سازی تمام مراکز تحت‌نظارت سازمان تأکید و از مدیران خواسته‌شده تا ‌ تعاملات لازم برون‌سازمانی با دستگاه‌های استانی مرتبط با امر ساماندهی افراد بی‌سرپناه و بی‌خانمان را نیز در دستور کار خود قرار دهند. این در حالی است که باید تأکید کرد مدیران سازمان بهزیستی و شهرداری باید پیش از فرارسیدن زمستان این تدابیر را اجرایی کنند، چراکه پاییز و زمستان فصل‌های غیرقابل‌پیش‌بینی نیست که ناگهان رقم بخورد و مدیران را وادار به صدور بخشنامه و دستور فوری برای حمایت از افراد بی‌خانمان کند. افزون بر این سازمان هواشناسی نیز در چند روز اخیر بارها نسبت به کاهش دما هشدار داده است.
آن‌طور که مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داده است، کاهش دما سبب شده 80درصد ظرفیت گرمخانه‌های پایتخت پر شود. به گفته او، آمار گرمخانه به همراه سامان‌سرا نشان می‌دهد تقریبا ۲۱۰۰نفر در آنجا مستقرشده‌اند که با توجه به ظرفیت، ۸۰درصد تخت‌ها پر شد اما جای نگرانی نیست و آمادگی داریم در صورت نیاز و افزایش مراجعه هم‌ظرفیت اضطراری استفاده کرده وهم کف‌خواب را فعال کنیم، البته در کل امسال پیش‌بینی می‌شود با ظرفیت گرمخانه‌های فعلی مشکلی نخواهیم داشت.  حسینی ادامه داده با توجه به این‌که سازمان هواشناسی اعلام کرده برودت هوا در تهران تشدید می‌شود به‌گونه‌ای که تا انتهای هفته جاری کمینه دما به منفی چهار می‌رسد و هفته آینده هوا متعادل‌تر می‌شود اما در دو هفته آتی موج بارش و سرما را در پیش داریم و تمهیدات خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که‌موج دوم را نیز پوشش دهد.
این در حالی است که برخی افراد بی‌خانمان از شرایط گرمخانه‌ها و نحوه برخورد مأموران نهادهای حمایتی گلایه دارند به همین دلیل ترجیح می‌دهند سرمای زمستان را تحمل کنند اما وارد گرمخانه‌ نشوند. به همین دلیل باید از مدیران سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها خواست نظارت بیشتری روی گرمخانه‌ها داشته باشند. ‌