چرا معاینات منظم دندانپزشکی مهم است؟

چرا معاینات منظم دندانپزشکی مهم است؟


 معاینه دندانپزشکی بررسی کلی وضعیت دندان‌ها و لثه توسط دندانپزشک است. انجام این معاینات به‌طور منظم برای حفظ سلامت دهان، تشخیص زودهنگام بیماری و جلوگیری از ایجاد مشکلات بزرگ‌تر و پرهزینه‌تر بعدی بسیار کمک‌کننده است. بیماری‌های دهان و دندان اگر به‌موقع درمان نشوند می‌توانند مشکلاتی جدی همراه با درد شدید ایجاد کنند که درمان آنها هزینه بیشتری نیز خواهد داشت.
در معاینه دندانپزشکی دهان فرد برای یافتن پوسیدگی‌های دندانی، بیماری‌های لثه‌ای و سایر بیماری‌های دهان بررسی می‌شود. همچنین در جلسه معاینه در صورت نیاز روش‌های بهداشتی لازم که باعث ارتقای بهداشت دهان می‌شود آموزش داده می‌شود.
دندانپزشک با استفاده از سوند و آینه همه سطوح قابل مشاهده دندان‌ها و لثه‌ها را بررسی می‌کند و درصورت نیاز به بررسی بیشتر رادیوگرافی(عکس از دندان‌ها و فک) تجویز می‌کند. در معاینه چشمی، وجود جرم و نیاز به جرمگیری و بررسی وضعیت لب‌ها، زبان و کام از نظر وجود ضایعات و توده‌های سرطانی نیز بررسی می‌شود. رادیوگرافی دندانی عکسی است که در آن پوسیدگی‌ها، بیماری‌های لثه، تحلیل استخوان و قسمت‌هایی که با چشم قابل‌مشاهده نیست نشان داده می‌شود.
به طور کلی انجام معاینات معمول دندانپزشکی هر شش ماه یا سالی یکبار در بزرگسالان و کودکان توصیه شده است. زمان انجام معاینات دندانپزشکی به شرایط دهان و دندان هر فرد بستگی دارد. برای بررسی انجام صحیح روش‌‎های بهداشتی روزانه و روند بهبود شرایط بهتر است هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.