نسخه Pdf

به تماشای  اشراق

صدا وسیمای زنجان چگونه در طول حدود نیم قرن به یک رسانه قدرتمند تبدیل شد

به تماشای اشراق

در بخش قبل با جذابیت‌های استان زنجان آشنا شدیم و در این گزارش سراغ شبکه اشراق و سوابق رسانه‌ای زنجان خواهیم رفت. شبکه‌ای که نامش گره خورده با شیخ اشراق یعنی سهروردی! البته مخاطبان شبکه اشراق فقط به اهالی استان زنجان محدود نیست و سایر استان‌های آذری‌زبان نیز مخاطبش هستند اما مرکز زیرساختی و مدیریتی شبکه اشراق در شهر زنجان واقع شده‌است. اشراق در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۸۳ با حضور عزت‌ا... ضرغامی، ریاست وقت سازمان و مسؤولان و مقامات محلی فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. برنامه‌های شبکه اشراق، شامل برنامه‌های تولیدی مرکز زنجان، بازپخش برنامه‌های پرمخاطب سایر کانال‌ها و نیز برنامه‌های زنده تلویزیونی است.

 15 نفر برای شروع
رسانه مرکزی زنجان با هدف رله و تقویت برنامه‌های، شبکه‌های سراسری رادیو و تلویزیون در سال ۱۳۵۲ تاسیس شد و در سال ۱۳۵۶ برنامه‌های رادیویی خود را به طور مستقل آغاز کرد. ساختمان اصلی مرکز زنجان در زمینی به مساحت ۱۰هکتار با زیربنای ۳۵۰۰مترمربع احداث شده که شامل استودیوهای تولید و پخش برنامه‌های صدا، سیما و خبر و دیگر واحدهای پشتیبانی است، ابنیه مرکز پس از راه‌اندازی شبکه‌های استانی صدا و سیما متناسب با فعالیت حوزه‌های تولید و پشتیبانی رشد و توسعه چشمگیری داشته است.
زمانی که این شبکه راه‌اندازی شد افرد شاغل یا همان سرمایه انسانی مرکز زنجان در زمان تأسیس نزدیک به ۱۵ نفر بودند که این تعداد با تغییر رسالت صدا و سیمای مرکز زنجان از رله شبکه‌های سراسری رادیو و تلویزیون به شبکه محلی و استانی رادیو و تلویزیون جهت تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی برای مخاطبان استانی با هدف تقویت خرده‌فرهنگ‌ها برای تحقق اتحاد و همبستگی ملی در مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی و افزایش حجم فعالیت‌های تولیدی و پشتیبانی سرمایه انسانی مرکز زنجان نیز متناسب با فعالیت‌های تولیدی و پشتیبانی پس از بهره‌برداری از شبکه استانی رادیو و تلویزیون رشد و به‌شدت دگرگون شد و افراد بیشتری وارد این شبکه شدند تا تولیدات باکیفیت‌تری را روانه رسانه ملی در شعبه زنجان کنند.
 پیشرفت گام به گام
اولین تجربه تولید و پخش برنامه در صداوسیمای مرکز زنجان، در واحد تولید صدای مرکز زنجان با بهره‌برداری از شبکه محلی رادیو در سال ۱۳۵۶ صورت گرفت. شروع برنامه‌سازی این مرکز در تولید برنامه‌های تلویزیونی به سال ۱۳۵۹ بر می‌گردد.
در آغاز فعالیت‌های برنامه‌سازی مرکز با توجه به امکانات، تجهیزات فنی و نیروی انسانی متخصص، تعهدات برنامه‌سازی متناسب با امکانات، تجهیزات فنی و نیروی انسانی به‌عهده این مرکز گذاشته می‌شد اما با بهره‌برداری از شبکه استانی صدا در سال ۱۳۷۹در تیرماه و شبکه استانی سیما در مرداد ۱۳۸۳و توسعه مناسب امکانات، تجهیزات فنی و نیروی انسانی، تعهدات برنامه‌سازی نیز در حوزه‌های  مذکور  از رشد خوب و مناسبی برخوردار
شده است. فعالیت‌های حوزه خبر صداوسیمای مرکز از ۱۳۵۶ با پخش اطلاعیه‌ها و نیازمندی‌های استان آغاز شده است و از سال ۱۳۵۷فعالیت‌های حوزه خبر مرکز زنجان از پخش اطلاعیه‌ها و نیازمندی‌های استان به تولید و پخش دو بخش خبر رادیویی به‌صورت روزانه تغییر یافت و با بهره‌برداری از استودیویی پخش تلویزیونی مرکز در سال ۱۳۵۹ تولید و پخش اخبار تلویزیونی نیز با مدت ۱۵ دقیقه در روز با زبان فارسی آغاز شد. فعالیت‌های تولید و پخش خبر مرکز زنجان با بهره‌برداری از شبکه‌های استانی صداوسیما رشد و توسعه مطلوبی داشته به‌طوری که هم‌اکنون در بخش‌های مختلف اخبار رادیویی و تلویزیونی برای مخاطبان استانی تولید و پخش می‌کند.
اهداف اولیه
رسالت صداوسیمای مرکز زنجان در سال‌های نخست بهره‌برداری، تقویت و رله امواج شبکه‌های‌سراسری رادیویی و تلویزیونی در منطقه بوده‌است و در آن سال‌ها رله امواج تلویزیونی با بهره‌گیری از امکانات و فرستنده زنجانکوه شرکت مخابرات زنجان انجام می‌شده‌است. با احداث و بهره‌برداری از ایستگاه‌های مستقل رله و فرستنده‌های تلویزیونی در سال۱۳۷۲  پایه پوشش و سیگنال‌رسانی تصویری در مناطق مختلف استان به‌وسیله صداوسیمای مرکز زنجان به‌عنوان سازمان تخصصی وحرفه‌ای در حوزه امواج تلویزیونی گذاشته‌شد.  پوشش و سیگنال‌رسانی امواج ‌رادیویی مرکز زنجان از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۷۵ به‌وسیله یک فرستنده ‌رادیویی یک کیلوواتی که شعاع پوششی آن شهر زنجان به شعاع 10کیلومتر بود انجام می‌شد اما سال ۱۳۷۵ با بهره‌برداری از فرستنده پرقدرت ۵۰کیلوواتی رادیویی پوشش برنامه‌های صدای‌محلی از شعاع 10کیلومتری به صددرصد استان زنجان و بخش‌هایی از استان‌های همجوار رسید.
سال۱۳۷۲ با احداث و بهره‌برداری از فرستنده پرقدرت تلویزیونی و اف‌ام بایندر پوشش امواج تلویزیونی در سطح استان به‌طور چشمگیری افزایش‌یافت و با بهره‌برداری از فرستنده‌پرقدرت دیجیتال، مرکز زنجان از پوشش‌امواج‌رادیویی وتلویزیونی مطلوبی در سطح منطقه برخوردار شده‌است.


پیشرفت گام به گام
همزمان با سالروز ولادت حضرت‌زهرا (س) در سوم‌خرداد۱۳۹۰ و با توجه به رسالت شبکه‌های استانی‌سیما در عرصه پر رقابت رسانه‌ای پخش شبکه‌استانی سیما از هشت به 20 ساعت و پخش شبکه‌استانی صدای مرکز نیز از اول آذر  سال۱۳۹۱ از 12 به 20 ساعت در روز افزایش یافت و همچنین با بهره‌برداری از فرستنده پرقدرت دیجیتال در 25 خرداد ۱۳۹۰ پخش دیجیتالی شبکه استانی سیما با پوشش حدود 50 درصدی آغاز به کار کرده است. صداوسیمای مرکز زنجان که در سال‌های نخستین تأسیس جزو مراکز درجه 4 بود اما با بهره‌برداری از شبکه‌استانی صدا در سال ۱۳۷۹ به مرکز درجه 3 و با راه‌اندازی شبکه‌استانی سیما در شانزدهم مرداد ۱۳۸۳ از مرکز درجه 3 به مرکز درجه 2 و با 20ساعت شدن پخش شبکه‌های استانی صداوسیما در ردیف مراکز درجه  یک قرار گرفته است. صداوسیمای مرکز زنجان در طول چنددهه فعالیت خود، مدیران کل مختلفی را در سکان رهبری و هدایت خویش تجربه کرده‌است که اسامی آنان از سال ۱۳۵۶ تاکنون به این شرح است: ۱-  سعید امیری ۲ـ میرمحمدرضا رضایی
۳ـ اکبر صمدملکی ۴ـ جعفر حیدری‌اصفهانی ۵ـ محمدحسین پیله‌وری ۶ـ سیاوش صادقی‌تبار ۷ـ سیدمحمودرضا حسینی ۸ـ لطف‌ا... سیاهکلی ۹ـ ابوالحسن صادقی‌جهانی ۱۰ـ علی‌اکبر رزمجو ۱۱-مرتضی صفری ۱۲ـ سیدمحسن لطیفی.


ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها