نسخه Pdf

 آنتن رنگارنگ شبکه اشراق

مروری بر برخی تولیدات شبکه اشراق

آنتن رنگارنگ شبکه اشراق

شبکه زنجان در سال‌های اخیر تلاش بسیار زیادی انجام داد تا بتواند سطح کیفی و کمی تولیداتش را بالا ببرد. تلاشی که ثمره زیادی داشته و باعث افزایش رضایت مخاطبان استانی شبکه اشراق بود. در این گزارش مروری خواهیم داشت به این آثار. آثاری که به لحاظ فرمی و محتوایی دسته‌بندی و تنوع زیاد و خاصی دارد. برخی‌هایش مربوط به مسائل بومی می‌شود و تعدادی دیگر مسائل مهمی مثل سلامت، کرونا و... را در بر می‌گیرد.

مجموعه مستند 40 سالگی انقلاب
مجموعه مستند 40 سالگی انقلاب به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران تولید شده است. این مجموعه در سه بخش دستاوردهای انقلاب اسلامی و کارنامه نظام، پیشگامان و شخصیت‌های موثر در انقلاب اسلامی و تاریخ انقلاب در استان تهیه شده است.
این مجموعه در 15 قسمت و به مدت کل 600 دقیقه تولید و پخش شده است. در بخش مفاخر و پیشگامان به تولید مستند‌های «سید عشق» با نگاهی به زندگی آیت ا... موسوی، «روییدن در آتش» زندگانی و مبارزات سید مجتبی موسوی و «آقا سید محمد» فراز و نشیب زندگانی آیت‌ا... سید محمد حسینی زنجانی و... پرداخته است.
در بخش دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌توان به مستند‌های «دستاورد»، «بر مدار شتاب»، «نمی ایستند ایستاده‌ایم»، «سنگ و خاک»، «رهیافت سلامت»، «ما می‌توانیم»، «پا به کاران» و
«راه بی‌نهایت» اشاره کرد.
در بخش تاریخ انقلاب نیز مستندهای «زمستان سبز(انقلاب در زنجان)»، «چهار فصل انقلاب»، «40 سال افتخار»، «برکت» و «برای احمد» تهیه و تولید شده است.





شیپ شیرین
برنامه شیپ شیرین (به معنای خیلی شیرین) برنامه‌ای منحصربه فرد است که به منظور استعدادیابی در سطح استان تهیه و تولید می‌شود که از مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
این برنامه در مسابقه استودیویی، با رویکرد طنز و با هدف استعدادیابی در زمینه‌های مختلف تولید می‌شود. حضور جوانان در عرصه‌های مختلف و نشان دادن استعداد و توانمندی‌های خود در امر مجریگری، بازیگری، ورزشی، خوانندگی،
استندآپ کمدی و سایر خلاقیت‌ها در این برنامه از جای جای استان زنجان موجب شده تا در مدت کوتاهی که از تهیه و تولید آن می‌گذرد دومین برنامه پرمخاطب شبکه اشراق شود.


تله‌فیلم سفر صفرعلی
این تله‌فیلم روایتی مبتنی بر ماشین زمان و سفر در زمان را دستمایه قرار داده و بر روی موضوع کم آبی تمرکز دارد. تاکید بر گزاره «اکنون ما، ماحصل عملکرد پیشینیان ماست» و متمایل کردن نظر مخاطبان به این نکته که «آینده ما نیز در گرو عملکرد اکنون ما خواهد بود» سعی کرده صرفه جویی در مصرف انرژی را به نحوی مطلوب به مخاطب بازنمایی کند.
صفرعلی پسری از خانواده‌ای معمولی و ساده ولی باهوش به کمک استادش مدائن زمان که روی ماشین زمان کار می‌کند موفق می‌شود از دوران قاجار به زمان حال سفر کند. مشکل کم آبی و دردسرهای ناشی از آن که حالا گریبان
نواده‌زاده‌هایش را گرفته او را آزار می‌دهد و به ریخت و پاش‌های مصرف آب در زمان خودشان متمرکز می‌شود. او پس از بازگشت به زمان گذشته(زمانی که در آن زندگی می‌کرده) سعی می‌کند مردم را نسبت به مصرف صحیح آب و نگهداشت آن برای آیندگان راهنمایی کند و...




آواز داروک
این مجموعه داستانی عروسکی با هدف تشویق و ترغیب مردم به فرزندآوری و بیان لطمات جبران‌ناپذیر تک‌فرزندی در آینده جامعه و خانواده تولید می‌شود.
داستان مربوط به خانواده سه نفره قورباغه است. فرزند خانواده به نام قور عسل احساس تنهایی می‌کند و از والدین می‌خواهد برایش خواهر و برادر بیاورند. او متوجه نگرانی پدر و مادر شده و در ادامه قصه می‌فهمد که خواهر و برادرانش را خرچنگ بدجنسی به دام انداخته است. با تلاش فراوان اقدام به رهایی آنها از دست خرچنگ می‌کند.
این مجموعه عروسکی در 26 قسمت 20 دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است.                         




برنامه زنده شبانگاهی گئجه‌لر
برنامه «گئجه‎لر» پربیننده‌ترین برنامه مرکز زنجان  است که به صورت جنگ شبانه و با هدف ایجاد فضایی شاد و نشاط‎انگیز روی آنتن می‎رود.
دعوت از مهمانان مختلف استانی، پخش گزارش‎های مردمی، اجرای موسیقی ملی - محلی، تهیه گزارش از فرزانگان- ادبا- مشاهیر و خانواده‌های شهید شهرستان‎ها، معرفی شهرهای استان، پرداخت به مسائل و مشکلات اجتماعی در قالب طنز و نمایش بخشی از آیتم‎های مختلف برنامه شبانگاهی «گئجه‎لر» است.



مجموعه مستند مدافعان حرم
این مجموعه مستند با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با تولید مستند از زندگی و سیره شهدای مدافع حرم با ساختاری
روایتمند و در قالب مستند بازسازی تهیه و تولید شده است. مستند‌های ابوزینب (زندگی شهید خیرا... صمدی)، سَر زِ مین پاک است (زندگی شهید داوود مرادخانی)، و از غرب طلوع می‌کند (زندگی شهید رحمان ابراهیمی)




مجموعه مستند آسیب‌های اجتماعی
این مجموعه مستند با هدف آگاهی بخشی در خصوص آسیب‌های اجتماعی پرتکرار در استان همچون اعتیاد، طلاق و آسیب‌های شبکه‌های مجازی تهیه و تولید شده است. 6 مستند به مدت کل 270 دقیقه ماحصل تلاش همکاران و مستندسازان مرکز زنجان علاوه بر برنامه‌های مستند گزارشی تولید شده با این موضوع در شبکه اشراق  است. مستندهای فاخر «زخمه بر باغ»، «بی وفایی»، «عشق مجازی»، «سیاه و سفید»، «زندان شیشه‌ای» و «جولان آسیب‌ها» در این زیرمجموعه طراحی و تولید شده‌اند.



سریال اکسیر
سریال 18 قسمتی اکسیر در ژانر درام اجتماعی با هدف بازآفرینی صنایع دستی زنجان بالاخص صنعت مسگری و نگاهی به آسیب‌های اجتماعی در زندگی امروزین تهیه و تولید شده است.
مجموعه اکسیر روایتگر ماجراهای جذاب پیرامون یک خانواده زنجانی است. برای اکبر بسیار سنگین است که خانواده فرهمند مراسم عقد دخترش را به هم می‌زنند چون نگار به خاطر تصادف پایش می‌لنگد.
اکبر از صنعتگران مس زنجان به خاطر اوضاع وخیم بازار با پیشنهاد دوست دوران دبیرستانش جمشید وارد بحث واردات می‌شود که سر از قاچاق مس در می‌آورد. در این فرآیند اکبر در فضاهایی حضور می‌یابد که ناخواسته وارد داستان اعتیاد می‌گردد.
در این میان پارسا هم دانشگاهی نگار شیفته نجابت و نبوغ او می‌شود. این دو از دانشجویان دانشگاه علوم پایه که از معتبرترین دانشگاه‌های جهانی است هستند. اما مادر پارسا به دنبال آن است که شهرزاد دختر دایی وی را به عقد پسرش درآورد و پارسا نمی‌داند این مساله را چگونه با مادرش در میان بگذارد…




استودیو سلامت
این برنامه ترکیبی استودیویی که پس از شیوع ویروس کرونا تهیه و پخش آن آغاز شد با استفاده از پزشکان متخصص و
فوق تخصص از محل دانشگاه علوم پزشکی سعی در معرفی بیماری کرونا و راه‌های پیشگیری از آن دارد. در کنار آن ارائه آمارهای مربوط به کرونا و اخبار جدید در این خصوص و ارائه راهکارهای مختلف در مواجهه با افراد مبتلا از دیگر رویکردهای این برنامه است.
لازم به ذکر است مرکز زنجان به عنوان اولین مرکز قبل از سایر مراکز و از اسفند ماه این برنامه را کلید زده است.



مجموعه مستند حیات وحش زنجان
شاید به جرات بتوان گفت حیات وحش زنجان و زیبایی‌های طبیعی آن یکی از مناطق بکر و دیدنی ایران عزیزمان  است. صدا و سیمای مرکز زنجان در به تصویر کشیدن این منطقه و حیات وحش آن که کاری بس دشوار و طاقت فرسا در کنار هزینه‌بربودن آن است، توانسته گوشه‌هایی از زیبایی‌های این مرز و بوم را در کنار مستندهای طبیعت متعدد به نمایش درآورد. مستندهایی همچون انگوران، گنجینه حیات وحش (پرداخت به حیات وحش منطقه حفاظت‌شده انگوران استان زنجان)، زیبای سهرین (معرفی منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان و به تصویر کشیدن زندگی آهوان خرامان این دیار)، از دشت تا غار(پرداخت به غار خرمنه سر در شهرستان طارم و خفاش زنبوری ساکن در این غار)، راز‌های کوهستان (به تصویرکشیدن حیات وحش کوه‌های منطقه سرخ آباد زنجان)، رود سرخ خون زندگی (حیات وحش موجود در رودخانه قزل اوزن و سواحل این رودخانه)، مسافران نوح در ایستگاه طارم(حیات‌وحش مناطق باکلور و خرمنه سر)، پلنگ طارم نشین (معرفی گونه پلنگ منطقه طارم) و....





برنامه زنده خانواده
برنامه خانواده، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه اشراق و برای هر خانواده زنجانی است که در راستای تبیین جایگاه خانواده به موضوعات و مسائل مختلف مرتبط با نظام خانواده می‌پردازد.
این برنامه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی و نقش خانواده در بهبود مناسبات اجتماعی با آیتم‌هایی مانند ارائه آموزش مهارت‌های زندگی و تربیتی و رشته‌های کارآفرینی، بخش کارشناسی، آشپزی، گزارش و تلفن‌های مردمی تهیه و به صورت زنده پخش می‌شود.




سریال دده مان
سریال دده مان با نگاهی به فرهنگ گردشگری و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی در این بخش تهیه و تولید شده است.
هوشنگ که به تازگی کارگاه فرآوری زیتونش با مشکل مالی مواجه شده، درصدد آن است تا خانه قدیمی پدری‌اش یعنی دده مان را بازسازی و به عنوان هتل سنتی در زنجان احیا  کرده و به بهره برداری برساند. در این مسیر با موانع و مشکلات زیادی مواجه می‌شود که با توکل به خدا و تلاش و کوشش به این مهم دست می‌یابد و در کنار آن بر برخی مسائل خانوادگی هم فائق می‌آید.



مجموعه خانه آقاجان
این مجموعه 30 قسمتی با هدف آسیب‌شناسی دنیای فضای مجازی و بالابردن سواد رسانه‌ای مخاطبان طراحی و تهیه
شده است.
قصه در خانه پدربزرگ که اصطلاحا آقاجان خوانده می‌شود اتفاق می‌افتد. اعضای خانواده آقاجان چهار نسل را شامل می‌شوند سالخورده، میانسال،جوان و کودک، که در کنار هم و در خانه‌ای سنتی ساکنند اما هم فضای مجازی و هم محیط متاثر از دنیای ارتباطات جهانی شهر آنها را در فضایی پر از تضادها قرار داده و با مسائل مختلفی درگیر می‌کند. مسائلی گاه مفید به حال و روز خانواده ایرانی و گاه مخرب ارزش‌ها و داشته‌های آنان. در این میان شناخت و نحوه تقابل آنان با این پدیده‌های نوظهور است که دوام و تداوم حیاط خانه آقاجان را شکل می‌دهد.



ضمیمه نوجوانه