کابــوس دشمنــان  در زیرزمین ایران

از جدیدترین شهر موشکی سپاه، در آستانه روز پاسدار رونمایی شد

کابــوس دشمنــان در زیرزمین ایران

آیین رونمایی از شهر موشکی جدید نیروی دریایی سپاه و الحاق تجهیزات موشکی به این نیرو با حضور فرمانده کل سپاه برگزار شد. به گزارش تسنیم در شهر موشکی نیروی دریایی سپاه، انبوهی از سامانه‌ها و موشک‌های کروز و بالستیک با بردهای متنوع به نمایش درآمد. همچنین در آیین الحاق تجهیزات موشکی به نیروی دریایی سپاه، سامانه‌ها و تجهیزات موشکی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های عملیاتی جدید اعم از شلیک دقیق از عمق و محل‌های پدافند غیرعامل، پرتاب مین در بردهای مختلف، شلیک 360 درجه، شلیک در‌حال حرکت، قدرت مقابله با جنگ الکترونیک و افزایش برد و توان تخریب به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اضافه شد. در این مراسم سامانه‌های بومی جنگ الکترونیک شامل سامانه‌های راداری، ناوبری، پایش و اختلال و شبیه ساز که قابلیت‌های جدید و تعیین کننده‌ای را در اختیار یگان‌های رزم نیروی دریایی سپاه قرار می‌دهند؛ با فرمان سرلشکر سلامی به این نیرو الحاق شد. این تجهیزات توسط متخصصان توانمند کشورمان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های تحقیقاتی سپاه و جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه طراحی و ساخته شده‌اند. در پنجمین آیین الحاق تجهیزات رزمی به نیروی دریایی سپاه از سامانه‌های موشکی که توانایی تغییر هدف پس از شلیک را دارند نیز رونمایی شد.

ابتکار سپاه برای مقابله با تهدیدات
رونمایی از شهرهای موشکی نیروی دریایی سپاه پاسداران در حالی صورت می‌گیرد که ابتکار سپاه پاسداران در ایجاد شهرهای موشکی به سال‌ها قبل بر می‌گردد. توان موشکی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد حساسیت کشورهای غربی بوده و آنها علاوه بر اعمال فشار با متداول‌ترین ابزارشان یعنی تحریم، راهکارهای دیگری مانند خرابکاری صنعتی، تمرکز بر نقاط ضعف و پیدا کردن اماکن و نقاط پایگاه‌های موشکی ایران را هم دنبال کرده‌اند تا در صورت بروز جنگ احتمالی، بتوانند با ضربه زدن به پایگاه‌های موشکی ایران، آن را از کار انداخته و برگ برنده ایران را از چرخه عملیاتی خارج کنند.
اما در این سوی میدان و در یگان موشکی هوافضای سپاه نیز به دلیل پویایی فکری و عملیاتی این مجموعه، همواره راهکارهایی برای غلبه بر تاکتیک‌هایی که دشمنان برای ضربه زدن به توان این یگان مد نظر داشته‌اند، پیدا کرده‌اند. از جمله اولین راهکارهایی که ایران برای حفظ و در امان نگه داشتن توان موشکی خود اجرا کرد، ساخت شهرهای موشکی و سیلوهای پرتاب موشک زیرزمینی در اقصی نقاط کشور بود. موضوعی که به گفته سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه از سال ۱۳۶۳ و پیش از ورود اولین موشک به کشور آغاز شده و تا به امروز هم حفر تونل‌ها برای حفاظت از توان موشکی ادامه دارد. در حقیقت ساختار شهرهای موشکی ایران که به صورت تونل‌های حفر شده در دل کوه با مهندسی و حفاری خاص است، امکان دپوی انبوهی از موشک‌های بالستیک در بردهای مختلف و شلیک آنها از سیلوهای زیرزمینی را که این سیلوها نیز بخشی از شهر موشکی به شمار می‌آیند فراهم می‌کند و به این ترتیب گام بسیار بزرگی در راستای محافظـت از این توان برداشته شد.



نگاهی به برخی شهرهای موشکی زیرزمینی
مهر 94: برای نخستین‌بار از یکی از شهرهای موشکی سپاه رونمایی و تصاویری از آن توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. رونمایی از نخستین شهر موشکی سپاه در رسانه‌های جهان بسیار بازتاب داشت و موجب شگفتی بسیاری شد.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران همان موقع اعلام کرده بود: پایگاه‌های موشکی ما در اعماق 500متر زیر‌کوه‌های بلند آماده مقابله با تهدیدهای دشمنان است. وی تأکید کرده بود: پایگاه‌های زیرزمینی موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی ایران در همه استان‌ها و شهرهای این مرز و بوم مستقر و آماده هستند.
دی 94:  علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی از یکی دیگر از شهرهای موشکی نیروی هوافضای سپاه بازدید کرد. موشک‌های مختلفی از جمله موشک بالستیک عماد با برد 1700‌کیلومتر به‌عنوان جدیدترین موشک بالستیک ایران در این شهر موشکی رونمایی‌شد.
اسفند 94: در مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت سپاه پاسداران، شلیک موشک‌ها از سیلوهای زیرزمینی با موفقیت انجام شد. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن پرتاب موشک‌های بالستیک از سیلوها در این رزمایش گفت: این رزمایش با روشی متفاوت‌تر از رزمایش‌های مشابه انجام شد و موشک‌های پرتاب شده از سیلو، نقطه‌ای در فاصله 700‌کیلومتری را مورد اصابت و انهدام قرار دادند.
دی 99: از شهر موشکی زیرزمینی نیروی دریایی سپاه و انواع موشک‌های کروز دریایی به همراه خودروهای پرتابگر آنها رونمایی شد.  سرلشکر پاسدار حسین سلامی در مراسم رونمایی از این شهر موشکی اظهار کرد: این مجموعه یکی از چندین تاسیسات نگه دارنده موشک‌های راهبردی نیروی دریایی سپاه است که در آن ستونی از موشک‌ها و سیستم‌های پرتاب کننده مستقر است. وی گفت: طول این ستون‌های موشکی کیلومترها ادامه دارد و تعداد زیادی از این مجموعه‌ها در نیروی دریایی سپاه وجود دارد. سلامی همچنین بیان کرد: این موشک‌ها با برد صدها کیلومتر با ویژگی نقطه زن و دقیق و با قدرت تخریب بسیار بالا توانایی عبور از تجهیزات جنگ الکترونیک دشمن را دارد.



5 مرحله قدرت‌افزایی در سال ۹۹
سرلشکر پاسدار حسین سلامی در آیین الحاق تجهیزات موشکی به نیروی دریایی سپاه از نیروی دریایی به عنوان یکی از ارکان مهم دفاعی سپاه نام برد و اظهار کرد: قدرت‌افزایی ما بر اساس تدبیر و آرمان‌طلبی و برای ارتقا دادن به شکوه و عظمت ملت ایران است و بر همین اساس در سال ۱۳۹۹ پنج الحاق قدرتمندانه سامانه‌های پیشرفته در حوزه‌های مختلف به مجموعه عملیاتی نیروی دریایی سپاه صورت گرفت. فرمانده کل سپاه با قدردانی از تلاشگران عرصه ارتقای توان دفاعی و با تاکید بر این‌که تا آخر ایستاده‌ایم و صحنه را ترک نمی‌کنیم تا پشت دشمنان را به خاک برسانیم، گفت: رونمایی و الحاق این دستاوردهای امیدآفرین و اطمینان بخش و برداشتن گام‌های بلند در راستای بی‌شمارسازی سامانه‌های موشکی نیروی دریایی سپاه با قابلیت‌های متنوع، نشان از عزم و اراده راسخ ما در دفاع از منافع، مصالح و کرامت ملت ایران دارد.



ضربه مهلک به دشمنان
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم دیروز که پنجمین آیین الحاق تجهیزات موشکی به این نیرو در سال 99 بود با تاکید بر این‌که روند ارتقای توان رزم نیروی دریایی سپاه در راستای تدابیر رهبری تداوم خواهد داشت، گفت: اگر دشمنان بخواهند تعرضی کنند ضربه مهلکی به آنها خواهیم زد. به گزارش روابط‌عمومی نیروی دریایی سپاه، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری بیان کرد: امروز بخشی از توان موشکی ما که از قابلیت‌ها و ویژگی‌های برترساز عرصه نبرد برخوردار بوده و با بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است؛ وارد بخش عملیاتی و یگان رزم نیروی دریایی سپاه می‌شود. وی تصریح کرد: این سامانه‌های موشکی امروز همزمان با ایام ولادت حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و روز پاسدار به یگان رزم نیروی دریایی سپاه الحاق می‌شود.



رئیسی: خدمات سپاه بر کسی پوشیده نیست
رئیس قوه‌قضاییه در جلسه دیروز شورای‌عالی قوه‌قضاییه با تبریک حلول ماه شعبان‌المعظم و اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز پاسدار، گفت: برکاتی که سپاه و پاسداران انقلاب اسلامی برای کشور، نظام و مردم داشته، بر کسی پوشیده نیست.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی افزود: حرکت سپاه در دفاع از نظام و ارزش‌ها و برگزاری رزمایش‌های اخیر با همکاری نیروهای مسلح و حضور مقتدرانه این نهاد انقلابی در همه عرصه‌ها افتخارآفرین است. رئیسی ادامه داد: سپاه در عرصه سازندگی بعد از جنگ کارهای ماندگاری انجام داده که یکی از آنها پروژه «ستاره خلیج‌فارس» است که کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز و به کشوری صادرکننده در این زمینه تبدیل کرده است. وی تصریح کرد: ساخت بزرگراه‌های متعدد از جمله بزرگراه غدیر از دیگر کارهای بزرگ و ارزشمندی بود که به همت سپاه انجام شد و در زمینه احداث نیروگاه و سد و استفاده و توسعه فناوری‌های های‌تک نیز اقدامات خوبی به دست توانای مهندسان و کارشناسان این مجموعه صورت گرفته است. رئیس قوه‌قضاییه گفت: هر جا مشکل و بحرانی چون سیل و زلزله و کرونا به وجود آمد حضور سپاه و بسیج در کنار مردم واقعا دلنشین و آرامش‌بخش بوده است و این عزیزان در حرکت مومنانه نیز کنار دستگاه‌های دیگر ایستادند.



اقتدار و امنیت، مرهون تلاش‌های ارزشمند سپاه
سردار علیرضا افشار، رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی
یکی از شروط اصلی و اولیه برای پیشرفت هر کشور داشتن امنیت است و اگر کشوری امنیت نداشته باشد در بسیاری از عرصه‌ها ازجمله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی،‌ بهداشت و درمان نمی‌تواند پیشرفت کنند. می‌دانیم که استکبار جهانی برای بسیاری از کشورهای همسایه نیات شومی دارد و خواهان برهم زدن امنیت کشورهای هدف به‌منظور تأمین منافع شوم خود و حتی حضور غیرمجاز و ظالمانه است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه اقتدار و همچنین امنیتی که دارد، می‌تواند پاسخگوی هر تهدید نظامی باشد.
بخش زیادی از این اقتدار و امنیت مرهون تلاش ارزشمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف است. دشمن می‌داند اگر خواهان تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران باشد، ممکن است شروع‌کننده باشد اما به‌طورقطع و یقین، پایان آن به‌دست دشمن نیست. تهدیدات سخت و نرم دشمن در بسیاری از کشورهای پیرامونی ایران عامل اصلی اغتشاشات منطقه‌ای است. این در حالی است که اقتدار ایران توانسته در بسیاری از جاها توطئه دشمن را برای ایجاد ناامنی در منطقه خنثی کند.
در سال‌های اخیر شاهد رونمایی از موشک‌ها و شهرهای موشکی بوده‌ایم و طبعا این موارد جزو بخش‌های مرتبط با امنیت و اقتدار کشور است. بااین‌حال برخی در پی این القائات هستند که این افزایش اقتدار تهدیدی برای کشورهای منطقه به‌حساب می‌آید. این دروغی است که به‌هیچ‌وجه از سوی دولت‌ها و ملت‌های پیرامونی ایران مورد تایید قرار نگرفته است. نقش سپاه پاسداران در کنار ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران در دفع فتنه ضدانقلاب در اوایل استقرار نظام،‌ دوران جنگ تحمیلی،‌ تهدیدات دشمن و تحرکات داعش مثال‌زدنی است و در حال حاضر هم سپاه در دوران بازدارندگی در مقابل تهدید دشمنان قرار دارد. مجموعه فعالیت‌های سپاه البته محدود به حوزه‌های نظامی و دفاعی نیست بلکه برابر با اصول قانون اساسی نیروهای مسلح در دوران صلح به کمک در عرصه سازندگی آمده و سپاه برای اجرای این قانون و همچنین عمل به توصیه‌های رهبر انقلاب از ظرفیت‌های تکنیکی، فنی و نیروی انسانی خود به‌منظور محرومیت‌زدایی، عمران و آبادانی تلاش کرده است. در طول دوران دفاع مقدس تجهیزات سپاه در عرصه فنی مورداستفاده قرار می‌گرفت و در شرایط صلح هم این امکانات فنی در قالب قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) وارد عمل شد. این اتفاق هم باعث افزایش توان برای آبادانی کشور بود و هم امکانات فنی و تجهیزات و کادر مهندسی سپاه را ارتقا داد. نقش سپاه در مباحث فرهنگی و اجتماعی و حضور بسیج در بین اقشار جامعه ، محلات و تلاش‌های بسیج در عرصه دانش‌آموزی، دانشجویی، ادارات و فرهنگیان از دیگر ابعاد فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.




تکیه ‌بر توانمندی داخلی، رمز موفقیت سپاه
فدا حسین مالکی،  عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
شرایط منطقه با توجه به پیچیدگی‌هایی که وجود دارد و طمع قدرت‌های خارجی برای کسب منافع در منطقه ایجاب می‌کند جمهوری اسلامی از توانمندی دفاعی قابل قبولی در جهت دفاع از منافع کشور برخوردار باشد.
بر همین اساس داشتن توان موشکی یکی از مهم‌ترین محورهای راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی برای مقابله با تهدیدات به شمار می‌رود. از همین جهت طبیعی است سپاه به‌عنوان یکی از بازوان قدرتمند نظام باید در تقویت سیستم دفاعی کشور حضور فعالی داشته باشد.
در سال‌های پس از انقلاب حضور نیروهای خارجی بر حساسیت شرایط منطقه افزوده و به‌این‌ترتیب نیروهای نظامی کشورمان با توجه به فناوری‌های روز دنیا تدابیر جدیدتری را برای مقابله با تهدیدات به‌کار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی طی چهاردهه گذشته توانسته است پیشرفت‌های چشمگیری درزمینه موشکی و دفاعی داشته باشد و امروزه قدرت موشکی کشورمان به‌عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور محسوب می‌شود.
سپاه در دهه‌های گذشته با تکیه‌بر ظرفیت و توانمندی داخلی در فواصل مختلف، موشک‌های جدید و مدرنی را رونمایی کرد که نشان‌دهنده پیشرفت روزافزون ایران در عرصه دفاعی است. سپاه در کنار سایر نیروهای نظامی و در جهت منافع ملی باوجود تحریم‌هایی که توان دفاعی کشور را هدف گرفته بود با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی توانست به پیشرفت قابل‌توجهی در حوزه دفاعی کشور دست یابد.
بنابراین سایر نهادهای کشور نیز باید با تکیه‌بر توان و ظرفیت داخلی کشور و استفاده از نبوغ جوانان ایرانی در حوزه‌های مختلف چنین ابداعات و توانمندی‌هایی داشته باشند.
ساخت شهرهای موشکی از سوی سپاه تجربه موفق و خوبی در سیستم دفاعی کشور بعد از انقلاب اسلامی است و نشان می‌دهد به‌رغم تمام فشارهایی که بر کشور وجود دارد، قادریم در حوزه دفاعی پیشرفت کرده و به‌واسطه این پیشرفت به این درجه از امنیت برسیم. بنابراین در سایر حوزه‌ها نیز باید با تکیه‌بر توانمندی داخلی و شعار «ما می‌توانیم» که یکی از دستاوردهای انقلاب و اهداف گام دوم انقلاب است، حرکت کنیم. ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر طی سال‌های گذشته در سایر حوزه‌ها ازجمله اقتصادی و... نیز بر این موضوع یعنی توانمندی داخلی تکیه داشتیم، قطعا مشکلات اقتصادی کشور کاهش‌یافته و مجبور به تحمل این حجم از فشارهای اقتصادی نبودیم.