گره خوردن به زلف هنر انقلاب

دلنوشته‌نامزد دریافت نشان چهره هنر انقلاب

گره خوردن به زلف هنر انقلاب

یادداشت: علی حدادی‌اصل عکاس



هنر انقلاب برای من ‌و احتمالا خیلی‌های دیگر مثل من همیشه با سید‌مرتضی آوینی معنا پیدا می‌کند. شخصی که دست به هر کاری می‌زد موفق‌ترین بود و عنوان هنرمند برازنده نام اوست خصوصا وقتی پسوند یا پیشوندی با نام انقلاب به او اضافه می‌شود.
شخصیت و جلوه بیرونی این قهرمان عرصه فرهنگ و هنر نه‌تنها به واسطه روایت فتح که به‌دلیل تمام آنچه پیش‌روی او بود شکل گرفته است. از انتخاب‌ها و نگاهش‌ به عرصه فرهنگ تا ایستادگی‌ و پایمردی بر اعتقاداتش. قهرمانی که بارها زیستن‌اش به خطر افتاد اما یک لحظه از درک حقیقت کوتاهی نکرد و در نهایت هم همین ثبت حقیقت بود که نقطه‌ای غیر‌منتظره بر پایان زیست او در این دنیا گذاشت.
اما غیر از گره خوردن زلف آوینی و هنر انقلاب‌، سید‌مرتضی الگوی محترمی است برای آنها که با اشتیاق در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کنند. خاصه در مورد عکاسی خبری و حرفه چندساله‌ام. برایم صداقت، راستگویی حتی برخلاف عقیده‌ام و تلاش برای ثبت حقایق همیشه مهم‌ترین اتفاق عکاسی بوده.
چه در عکاسی مستند و چه در ثبت رویداد خبری. این بزرگ‌ترین درسی است که هم آوینی و هم گلستان به من داده‌اند و هردو برای ثبت حقیقت مضایقه نکردند. شاید به تبعیت از همین رویکرد، از سال گذشته تاکنون که ویروس کرونا در کشورمان فراگیر شده همه تلاشم بر این امر استوار بوده که بتوانم ذره‌ای از تلاش کادر درمان و دیگر ارگان‌ها و حتی مردم را به تصویر کشم. کاری که حس خوب و غریبی برایم فراهم می‌سازد. این‌که حتی یک فریم از چندصد تصویر ثبت شده من پیرامون کرونا؛ بتواند تاثیری را بر شخصی گذارد من به آنچه که باید رسیده‌ام.
از اسفند ماه سال ۹۸ تا‌کنون بارها درخودشکسته‌ام، با ثبت تصویری بغض کرده‌ام. با اشک مادرانی که فرزند از دست داده‌اند گریسته‌ام، اما تلاش کردم احساسم پس پشت ذهنم باقی بماند و نگاهم جز راستی چیزی را ثبت نکند. چیزی که همانند اساتید و بزرگانم در این راه یاد گرفته‌ام. حال این‌که توانسته‌ام در این موضوع موفق باشم یا خیر قضاوت را می‌گذارم بر عهده مخاطبان و گذر زمان. اما اگر حتی یک انسان هم با دیدن این عکس‌ها و تصاویر، جانش را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نجات داده باشد به زعم خودم کار را درست انجام داده و راه را درست
رفته‌ام. علی حدادی اصل یکی از نامزد‌های هفتمین دوره چهره هنر انقلاب است. عکاسی که نگاه متفاوت او به سوژه‌هایش باعث شده تا خیلی‌ها نتوانند نبوغ  او را در عکاسی انکار کنند. حدادی سال گذشته در جشنواره معتبر بین‌المللی مونیخ رتبه اول را کسب کرد.