همسفران کرونا

همسفران کرونا


 این همه خواهش و التماس و قسم و هشدار و توصیه به نظر می‌رسد فقط برای ممنوع کردن سفر به دو مرکز استان بوده است، آن هم در کشوری که هنوز یک درصد از جمعیتش هم واکسینه نشده‌اند و موج چهارم کرونا را در پیش دارد. سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا دیروز اعلام کرد «به‌جز ارومیه که نارنجی است و اهواز که قرمز است، تمام مراکز استان‌ها در وضعیت زرد هستند» به این مفهوم که سفر به تمام مراکز استان‌ها در تعطیلات نوروز مجاز است. مجوز سفرهای نوروزی با همان توجیه «سندرم خستگی» عنوان شده است، علیرضا رئیسی گفت: « خیلی از شهرهای ما رنگشان زرد است و به معنای آن است که مردم اگر بخواهند می‌توانند به آنها سفر کنند و کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.»
شهرهای قرمز و نارنجی
از هفته گذشته در حالی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به شهروندان توصیه می‌شد در تعطیلات نوروز به سفر نروند که در کنار این هشدارها اعلام‌شده بود سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. حالا بر اساس آنچه سخنگوی این ستاد اعلام کرد درمجموع فقط ۳۱شهر نارنجی و حدود ۸ تا ۹ شهر در خوزستان و البته گچساران در کهگیلویه و بویراحمد به رنگ قرمز هستند. تمام مراکز استان‌ها هم به‌جز ارومیه و اهواز در وضعیت زرد قرار دارند.
بر اساس اطلاعیه شماره۵ کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که دیروز از سوی وزارت کشور اعلام شد 9شهر قرمز و 31 شهر نارنجی معلوم شده است که سفر از آنها یا به آنها بر اساس این مصوبه ممنوع است.
شهرهای سراب و عجبشیر در آذربایجان شرقی، ارومیه، چایپاره، ماکو و نقده در آذربایجان غربی، گلپایگان در اصفهان، دهلران در استان ایلام، دیلم،کنگان و گناوه در استان بوشهر، شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری، شهرهای امیدیه، اندیمشک، ایذه، باغملک، باوی، بهبهان، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان و مسجدسلیمان در استان خوزستان. شهرهای ارسنجان و زرین‌دشت در استان فارس. دیواندره در کردستان، شهرهای پلدختر و دورود در لرستان.شهر خمین در استان مرکزی، شهرستان خمیر در هرمزگان، شهر نهاوند در استان همدان و شهرستان خاتم در استان یزد به رنگ نارنجی است و شهرهای آبادان، اهواز، بندرماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و کارون در استان خوزستان و البته شهرستان گچساران در کهگیلویه و بویر احمد به رنگ قرمز است.
سفر آزاد، محدودیت‌ها تمدید شد
از گفته‌های بسیاری از مسؤولان استانی می‌توان متوجه شد هر چند سفر به برخی از این شهرها مجاز است. اما برخی ممنوعیت‌هایی شامل حال مسافران خواهد بود. به عنوان مثال حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران گفته در ایام نوروز مراکز اقامتی به صورت محدود پذیرای مهمانان خواهند بود. او البته با نگرانی از شیوع ویروس در سطح استان گفته «برپا کردن چادر و کمپ در مازندران ممنوع است.» شبیه همین محدودیت‌ها را می‌شود در اظهارنظر دیگر مسؤولان استانی هم دید. در نمونه‌ای دیگر با تصمیم ستادملی مقابله با کرونا، سفر به استان یزد در ایام نوروز ممنوع اعلام شده و مسافران از ۲۸اسفند تا ۱۵فروردین‌ماه امکان سفر به این استان را ندارند. سخنگوی ستاد مدیریت کرونای استان همدان هم اعلام کرده از ورود خودروها از شهرهای قرمز و نارنجی به این استان جلوگیری خواهد کرد.
شاخص رنگ شهرها چیست؟
در حال حاضر حدود 10شهر قرمز و 31شهر نارنجی در ایران وجود دارد. مولفه‌های تعیین‌کننده رنگ شهرها هم به گونه‌ای است که امکان تغییر وضعیت این شهرها در یک بازه زمانی یک هفته‌ای هست. اما این مولفه‌ها کدامند؟ بر اساس گفته‌های مسؤولان این معیارهای یکی بحث رعایت کردن شیوه نامه‌های بهداشتی است، دوم، مقایسه نرخ بالارفتن تست مثبت پی‌سی‌آر در مراجعات سرپایی و بستری و سوم بحث موارد جدید کشف شده در ویروس جدید است.