دیگران چه می‌گویند؟

از 3 چهره هنری و علمی پرسیده‌ایم که با خانه‌تکانی چه می‌کنند؟

دیگران چه می‌گویند؟

باید در محضر خدا همیشه پاکیزه باشیم
جهانگیر الماسی، بازیگر

خانه تکانی در فرهنگ ما مسلمانان و ایرانیان چند وجه دارد. پاکیزگی درون و بیرون و محیط؛ سال‌ به ‌سال جریان عمده‌اش را در نوروزها می‌بینیم ولی کاش دست کم هرماه این کار را انجام بدهیم.  بر اساس باورها و رفتار فرهنگی اجتماعی‌مان، نظافت و پاکی از ایمان به خدا می‌آید. ما عالم را محضر خدا می‌دانیم و باور داریم هرلحظه با انوار عالیه الهی مواجه می‌شویم پس باید هرلحظه با پاکی درون  آماده همنشینی با فرشتگان و فرستادگان خدا باشیم.پاکیزه‌ کردنِ محیط در این مدت که با یورش کرونا آلوده شده، دیگر الزام جدی است و باید ضوابط اعلام شده از سوی مسؤولان امر را رعایت کنیم . باید ماسک زد، ضدعفونی کننده همراه داشت و با این سبک زندگی جدید خو گرفت.



ما که نه کینه‌ای داریم از کسی و نه دعوایی
دکتر ضیاء موحد، شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه

درباره خونه تکونی امسال اگه بخوام براتون بگم باید بگم با توجه به فراگیری کرونا خونه‌ تکونی مستلزم رفت و آمدها، حضور افراد در خونه برای کمک کردن به این امر، دادن پرده‌ها به خشکشویی و... است که ناگزیر حضور افراد و تماس‌شون رو زیاد می‌کنه و این تماس، هم برای خود آدم در این شرایط خطرناکه، هم برای اونهایی که میان کمک بکنن. بنابراین امسال وضعیت خونه تکونی در خونه ما این‌طوره که به حداقل اکتفا می‌کنیم. تمیزکاری مختصری و آمادگی خیلی  کوچکی برای دیدار تعداد خیلی کمی از دوستان و فامیل. درباره خونه تکونی دل و جان هم که خوشبختانه ما نه با کسی دعوایی داریم نه مقایسه، پس همون‌جوری هستیم که همیشه بودیم.


من فقط خرده کاری‌هایش را می‌کنم!
قاسم افشار ، خواننده

خونه تکونی سنت هرساله است اما امسال عید ما رو هواست. ای‌کاش همین که خونه تکونی می‌کنیم دل‌هامون رو هم تکونی بدیم و در این سال جدید یه خرده هم مهربون‌تر باشیم توی این اوضاع کرونایی و اتفاقاتش تنها چیزی که می‌تونه گرم‌مون کنه فکرمی‌کنم همین باید باشه. یه کمی به هم رحم کنیم، مهربونی کنیم نسبت به همدیگه. یه کمی گذشت کنیم خداوکیلی  توی این دوره زمونه انگار رحم از میان رفته. از وقتی کرونا اومده انگار رحم و مروت کم شده. این که می‌گن کرونا باعث شده به فکر هم باشیم شعاره. وقتی می‌ری بیرون خرید بکنی متوجه میشی این حرفا شعاره.  درباره خودم هم اگه بخوام بگم، توی خونه تا حدودی که از دستم بربیاد  تو خونه‌تکونی کمک می‌کنم؛ البته  خرده‌کاری‌هاش!