نسخه Pdf

پرسه مجرمان سایبری در اطراف عابربانک‌ها

پرسه مجرمان سایبری در اطراف عابربانک‌ها

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به شهروندان توصیه کرد اگر افراد ناشناس تقاضای استفاده از خدمات بانکی به وسیله کارت بانکی شما را داشتند، به هیچ‌وجه آن را نپذیرید.
سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی با بیان این‌که شهروندان هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانکی مراقب مجرمان سایبری باشند، بیان کرد: مجرمان سایبری در کنار دستگاه‌های خودپرداز بانکی خود را مسافر معرفی می‌کنند و با بیان این‌که نیاز به پول نقد دارند از شهروندان می‌خواهند مبلغی را برای آنها کارت به کارت کرده و بعد آنها، آن مبلغ را دریافت کرده و به آنها بدهند.کارت‌هایی که مجرمان سایبری برای دیگران پول واریز کرده و وجه نقد دریافت می‌کنند کارت‌های اسکیمر شده‌ای است که مجرمان تلاش دارند با این ترفند رد پای مجرمانه خود را پاک کنند و دیگران را مقصر جلوه دهند.به هیچ عنوان به درخواست واریز وجه به حساب و دریافت و تحویل آن به دیگران پاسخ مثبت ندهند. در صورتی که کارت کپی اسکیمر شده باشد، با توجه به واریز شدن به حساب بانکی، صاحب حساب باید در مراجع قضایی پاسخگو باشد.
این مقام انتظامی در خصوص شگردهای دیگر مجرمان سایبری گفت: مجرمان سایبری با حضور در کنار دستگاه‌های خودپرداز بانکی با بیان این‌که آنها نیازمند پول نقد هستند و کارت بانکی همراه ندارند از شهروندان می‌خواهند از طریق گوشی پول به حساب آنها واریز کرده و آنها با کارت بانکی خود پول را برداشت کنند و به آنها تحویل دهند. این مجرمان سایبری با رسیدسازهای جعلی نصب شده روی گوشی‌های هوشمند و با این ترفند بدون واریز هیچ‌گونه پولی به حساب شهروندان از آنها پول دریافت می‌کنند. برای افراد ناشناس خدمات بانکی ارائه ندهید و اگر کسی از شما چنین درخواستی داشت، حتما قبل از واریز وجه به حساب شما، مانده موجودی بگیرید و بعد از واریز نیز دوباره مانده موجودی بگیرید که در صورت واریز وجه برای آنها پول دریافت کنید. سارقان کف‌زن نیز با پرسه زدن اطراف دستگاه‌های خودپرداز از شما می‌خواهند برای آنها پول واریز کرده و وجه نقد آن را دریافت کنید که وجه پرداختی به شما کمتر از رقم واریزی شما خواهد بود.