ویتگنشتاین و سیاه‌بازی

ویتگنشتاین و سیاه‌بازی

کرسی علمی - ترویجی «سازوکار (بازی زبانی) ویتگنشتاین به مثابه نقد اجتماعی قدرت در نمایش آیینی - سنتی سیاه‌بازی» در دانشگاه سوره برگزار شد.
چهارمین کرسی علمی - ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، به‌صورت مجازی برگزار شد و روابط عمومی سوره درباره این نشست خبر داد معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با ارائه مقاله دکتر رامتین شهبازی عضو هیأت علمی دانشگاه سوره و حضور دکتر فرشاد عسگری‌کیا، استادیار دانشگاه سوره به عنوان دبیر این جلسه و منتقدان دکتر علی اصغر فقیهی‌فر دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و دکتر محمدحسین ناصربخت استادیار دانشگاه هنر، این کرسی علمی را برگزار کرد.
 رامتین شهبازی عضو هیأت علمی دانشگاه سوره عنوان مقاله‌اش را این طور تشریح کرد: این تحقیق در واقع تز دکترای من در سال 95 بود. زمانی که مشغول مطالعه نظرات فلاسفه می‌شویم ناخودآگاه پژوهش بسط پیدا می‌کند و هدف من از بررسی دیدگاه‌های ویتگنشتاین، یافتن زوایای پنهانی او و کاربرد این نظریه‌ها بود.
شهبازی از خلأ نظریه‌پردازی در هنرهای ایرانی انتقاد کرد و گفت: اگر امکان نظریه‌پردازی به صورت خارجی وجود ندارد، برای شروع کافی است تا خود از بالا و خارج به هنر ایرانی نگاه کنیم تا آهسته و پیوسته خالق نظریه‌پردازی در حوزه هنرهای ایرانی باشیم؛ نظریه ویتگنشتاین گرچه غربی است، اما سبک و نظریات او قرابت بسیاری با عرفان و حکمت شرقی نیز دارد.
شهبازی در رابطه با ویژگی‌های زبان کلامی در نمایش سیاه‌بازی اذعان کرد: زبان عامه در این دسته نمایش‌ها از سوی ارباب و زبان سیاه زبانی خودخواسته و بازسازی شده از ادبیات و زبانی است که سلطان مطرح می‌کند.
محمدحسین ناصربخت، به عنوان نخستین منتقد کرسی در نقد و بررسی آن، توضیح داد: پرداختن به شیوه‌های نوین نمایش‌های سنتی نظیر سیاه‌بازی و تخته‌حوضی، باعث یادآوری و همچنین حیات آنها می‌شود. این تحقیق می‌توانست بیش از اینها گستردگی و وسعت پیدا کند زیرا گسترش و توسعه چنین تحقیقات و پژوهش‌هایی می‌تواند کمک بسیار زیادی به هنر علی‌الخصوص نمایش‌های سنتی و ایرانی کند؛ برای گسترش این نمایش‌ها بهتر است ارائه رفتارهای روی صحنه نمایش‌ها و تئاترها بسیار بیشتر شود.
دکتر علی‌اصغر فهیمی‌فر، نیز با بیان این‌که این ارائه موضوع خوب و کاربردی را در بر می‌گیرد، در نقد و بررسی این ارائه گفت: انتقاد اصلی به انتخاب آرای ویتگنشتاین است چراکه از نظر من ویتگنشتاین موانع مواضع روشن و شفافی به‌خصوص در حوزه هنر و زیبایی‌شناسی ندارد و ما در تلاشیم تا به یک دریچه حقیقی برسیم.
چهارمین کرسی علمی - ترویجی به صورت کامل در این نشانی
https://aparat.com/v/AUE70 قابل تماشاست.