نسخه Pdf

دغدغه امنیت

دغدغه امنیت

برای روشن شدن مسأله این روزهای سربازی ابتدا سراغ سردار کمالی رفتیم. ایشان گفتند:«یک‌سری بحث‌های عامه‌پسند در فضای مجازی انجام می‌شود که نمی‌توان در این حوزه، عامیانه نظر داد. این‌که از سوی برخی جوانان در فضای مجازی این جو ایجاد شود که دیگر دوران سربازی وظیفه‌ای به‌سر رسیده است و جوانانی هم که با این جو روبه‌رو می‌شوند خوش‌شان بیاید و آفرین و بارک‌ا... بگویند نمی‌تواند گامی جدی برای بهینه کردن دوران خدمت باشد.»
ایشان حتی در صحبت‌هایشان به موضوع کنکور هم اشاره کردند و گفتند: «بحث درباره طراحی مدل جدید خدمت وظیفه عمومی، شباهت‌هایی با موضوع حذف کنکور دارد. همان‌طور که برگزاری یا حذف کنکور، هر‌کدام دارای مزایا و معایبی است؛ باقی ماندن خدمت دوره ضرورت به شیوه فعلی یا داوطلبانه شدن آن نیز هر‌کدام مزایا و معایبی دارد. سربازی و داوطلبانه شدن سربازی اگر بخواهد تثبیت و اجرا و منابع آن تامین شود، مانند حذف کنکور سال‌ها طول می‌کشد و اتفاقی نیست که بتواند با یک تصمیم در عرض چند ماه یا چند سال عملیاتی شود؛ ضمن این‌که تصمیم‌گیری درباره سربازی که به مسائل دفاعی و امنیتی ربط دارد، موضوع مهم‌تری از کنکور هم محسوب می‌شود و نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح عالی دفاعی و نظامی است.»
البته سردار تقی مهری، رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی در این مورد گفت: «خدمت سربازی خدمتی است که در جنگ و صلح در سطح نیازهای اول کشور به‌شمار می‌رود و امنیت رکن اصلی جامعه است. بر این اساس خانواده‌ها فرزندان خود را برای انجام خدمت مقدس سربازی تشویق کنند و واقعیت این است که امنیت کشور در عرصه دفاعی، نظامی، امنیتی و انتظامی به‌عهده جوانان و همین سربازان است.»
ایشان همچنین درباره طرح حذف اجباری بودن خدمت سربازی اعلام کردند: «طرح موضوع حذف اجباری بودن خدمت سربازی یک پیشنهاد از سوی مجلس شورای اسلامی است و بررسی و اجرای آن نیاز به جلسات مختلف کارشناسی دارد تا به پختگی رسیده و قابلیت اجرایی پیدا کند و این در حالی است که جوانان دغدغه اشتغال و ازدواج دارند و در شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی، سربازی باری بر دوش آنها خواهد بود و از سوی دیگر به گفته برخی از کارشناسان، گذراندن این دوره آنها را برای ورود به عرصه اجتماعی و کار آماده می‌کند و باید دید این پیشنهاد تا به کجا پیش خواهد رفت.»
ضمیمه چار دیواری