انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

کروبی، شیخ اصلاح‌طلبان
31 فروردین 84، علی لاریجانی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام حضور کرده بود در اظهارنظری انتخاباتی گفت: حدود 110 مساله‌ای را که برای کشور اهمیت حیاتی دارد و حل آنها کارآمدی نظام را افزایش می‌دهد بررسی کرده‌ایم و برای حل آنها در دولت آینده برنامه داریم.  وی با تاکید بر این‌که باید برای آینده کشور برنامه داشته باشیم اظهار کرد: هیچ‌گاه این حجم از تهدید را علیه کشور نداشته‌ایم که البته در حال حاضر، فرصت‌های بسیار زیادی هم داریم.  محمدباقر قالیباف هم با بیان این‌که اگر احزاب قانونی از من حمایت کنند استقبال می‌کنم افزود: فقط به گروه چهارنفره نامزدها تعهد اخلاقی دارم و اگر این گروه با نظرسنجی تشخیص دهد که نمی‌توانم نظرات مردم را جلب کنم کنار خواهم رفت.
اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی با بیان این‌که نقش شیخوخیت کروبی در بحران‌های مختلف او را شیخ اصلاح‌طلبان کرده است گفت: در صورتی که در انتخابات رد صلاحیت غیرمنطقی و غیرمنصفانه از سوی شورای نگهبان صورت گیرد کروبی موضع خواهد گرفت.
نگرانی نسبت به حامیان موسوی
31 فروردین 88، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت طی سخنانی در جشنواره ملی علی‌اکبر(ع) گفت: نمی‌دانم با چه توجیهی، سن رای را 18 سال تعیین کرده‌اند. این طرز تفکر درست نیست که در زمان جنگ، جوانان 16-15 ساله حضور داشته باشند اما در عرصه سیاست و مدیریت و میدان اندیشه نباید حضور داشته باشند.  آیت‌ا... کعبی، عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اظهاراتی مبنی بر این‌که سفرهای استانی رئیس‌جمهور،‌ تخلف انتخاباتی است گفت: طبق قانون اساسی، افراد در معرض کاندیداتوری که در کشور دارای مسؤولیت رسمی هستند می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.  محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس گفت: درخصوص کاندیداتوری میرحسین موسوی تاکنون بحثی در این فراکسیون نشده است ولی ما نگران جریانی هستیم که از او حمایت می‌کند. کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور با رد شایعاتی مبنی بر تغییرات گسترده در ستاد انتخابات گفت: تنها 17 نفر برای کارهای پشتیبانی به ستاد اضافه شده‌اند.
امیدواری به روش جدید تبلیغاتی
31 فروردین 92، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد خاتمی،‌ خطیب جمعه تهران با تاکید بر این‌که مردم نباید صرفا به شعارهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری توجه کنند گفت:‌ مهم توجه به سوابق و توانمندی‌های افراد است و اینجاست که بصیرت مردم حرف اول را می‌زند.
علی‌اکبر ولایتی، عضو ائتلاف سه‌نفره گفت: حتما از ما سه نفر (قالیباف، حدادعادل و ولایتی) یکی نامزد خواهد شد و دو نفر دیگر از او حمایت خواهند کرد. وی افزود: قرار بر این است که هر سه نفر ثبت‌نام کنیم اما مطمئن باشید هیچ‌یک از این سه نفر با هم مناظره نخواهند داشت و امیدوارم این روش جدید تبلیغاتی به ثمر بنشیند.
هشدار نسبت به تلاش‌های غیرقانونی بعد از احراز صلاحیت
31فروردین 96، آیت‌ا... نوری‌همدانی از مراجع تقلید گفت: بررسی صلاحیت‌ها به عهده شورای نگهبان است و امام‌خمینی‌(ره) دراین‌باره اظهار داشته‌اند که افراد معترض به شورای نگهبان، مفسد فی‌الارض هستند. این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود اظهار کرد: همه باید به عنوان ادای تکلیف به انتخابات نگاه کرده و در آن شرکت کنند تا انتخابات پرشور باشد.
عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران به همه کسانى که در فکر انجام اقدامات غیرقانونى پس از اعلام احراز صلاحیت نامزدها هستند هشدار داد که با هرگونه تجمع، فراخوان‌هاى غیرقانونى، اقدامات ایذایى و اقداماتى که برخلاف قانون توسط نامزدها یا رسانه‌ها صورت گیرد برخورد خواهد شد. جعفرى‌دولت‌آبادى همچنین پلیس را مکلف کرد که در زمینه برخورد با هرگونه قانون‌شکنى تمهیدات لازم را فراهم کند. دادستان تهران با بیان این‌که عده‌اى فکر مى‌کنند مى‌توانند حوادث تلخ سال 88 را تکرار کنند، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایى و سایر مسؤولان اجازه نخواهند داد عده‌اى براى برهم‌زدن امنیت کشور و انتخابات، تلاش‌هاى واهى کنند.