«کمپ دیوید»ی از نوع دیگر

همکاری دوباره گرینگراس با تام هنکس

«کمپ دیوید»ی از نوع دیگر

شاید نام یکی از محصولات جدید سینمایی «شب کمپ دیوید» باشد، اما تماشاگران سینما باید مطمئن باشند داستانش هیچ ارتباطی با واقعه مهم توافق دهه هفتادی کمپ دیوید ندارد! این فیلم را پل گرینگراس کارگردانی می‌کند که سابقه بسیار خوبی در ساخت فیلم‌هایی درام با مضامین تند و پرهیجان سیاسی دارد. به صورت طبیعی، تماشاگران و منتقدانی که کارهای قبلی فیلمساز همچون «یکشنبه سیاه» و «یونایتد 93» را دیده‌اند، چشم انتظار یک اثر تماشایی و جذاب سیاسی جدید از او باشند. این اشتیاق زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم قرار است یکی از نقش‌های اصلی فیلم جدید را تام هنکس بازی کند.
فیلمنامه اقتباسی شب کمپ دیوید، با نگاهی به داستان پرخواننده و موفق
سال 1965 فلچر نبل نوشته می‌شود. کار نگارش فیلمنامه را خود گرینگراس انجام می‌دهد و هزینه تولید 60 میلیون دلاری آن را شرکت یونیورسال پرداخت خواهد کرد.
یونیورسال و گرینگراس سال گذشته میلادی درام جنگی تاریخی «اخبار دنیا» را با یکدیگر همکاری کردند که مورد توجه عمومی قرار گرفت. داستان نبل در دوران جنگ سرد اتفاق می‌افتد و درباره نزاع سیاسی بین دو کشور آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و رقابت‌های بین آنهاست.
شخصیت محوری این داستان یک سناتور آمریکایی است و براساس شواهدی که به دست می‌آورد، به این نتیجه می‌رسد رئیس‌جمهور کشورش از نظر عقلانی فاقد تعادل است. به پارانویایی عجیب و غریب گرفتار شده است. براساس این پارانویا، رئیس‌جمهور طرفدار اتحاد شوروی شده و به‌دنبال برقراری روابطی بسیار نزدیک و دوستانه با روس‌هاست. این دوستی می‌تواند پیامدهایی بسیار منفی برای آمریکا داشته باشد و حتی باعث شود این کشور به صورت زائده‌ای برای روس‌ها درآید. داستان فیلم تا آنجا پیش می‌رود که این پرسش را مطرح می‌کند رئیس‌جمهور دستخوش پارانویا شده‌است یا این سناتور. به گفته گرینگراس برای کسانی که می‌خواهند ارتباط نام فیلم با ماجراهای آن را بدانند، باید صبر کنند تا فیلم اکران عمومی شود. البته افردی که داستان نبل را خوانده‌اند، این موضوع را می‌دانند و احتمالا منظور گرینگراس کسانی بوده که تا حالا کتاب را مطالعه نکرده‌اند! زمانی برای شروع کار فیلمبرداری شب کمپ دیوید اعلام نشده است، اما مدیران یونیورسال امیدوارند آن را برای نمایش عمومی در بهار سال 2022 آماده کنند. قرارداد فاجعه‌بار تاریخی صلح کمپ دیوید که ارتباطی با داستان فیلم گرینگراس ندارد، در سال 1978 در مکانی به نام کمپ دیوید بین رؤسای دولت اسرائیل و مصر و با حضور رئیس‌جمهور وقت آمریکا به‌عنوان میانجی مذاکرات صورت گرفت. صلح دو کشور اسرائل و مصر با اعتراضات زیادی در سراسر جهان روبه‌رو شد و مدتی بعد انورسادات، رئیس‌جمهور مصر در جریان یک مراسم دولتی ترور شد./ هالیوود ریپورتر