آپافَن، سازنده  دستگاه‏های نساجی کاملا ایرانی

تعاونی شرکت دانش بنیان آپافن با تکیه بر دانش بومی دستگاه‎های مربوط به صنعت نساجی را تولید کرده و در این زمینه خدمات لازم را ارائه می‏دهد

آپافَن، سازنده دستگاه‏های نساجی کاملا ایرانی

رقابت با تولیدکنندگان خارجی در بعضی از حوزه‏های صنعتی همیشه سخت و دور از انتظار بوده است؛ تاحدی که گاهی حتی متخصصان داخل کشور به سختی می‎توانند خودشان را در شرایطی تصور کنند که نیاز به دستگاه‎‌های پر کاربرد در صنایع مهم کشور را تامین کنند. این نوع رویکرد اغلب از سوی مردم و گاه مسؤولان کشور هم تقویت شده و باعث می‎شود واردات محصولاتی که توان تولیدشان در کشور وجود دارد روز به روز بیشتر شود. در این بین نیروی کار توانمند و متخصصان ماهر ایرانی از تجربه کار در حوزه فناوری‎های مدرن به‌کار رفته در صنعت دنیا دور می‎مانند، در حالی که حضورشان در این حوزه‎ها می‎تواند ایجاد ثروت در جامعه، ایجاد اشتغال مولد و افزایش سطح رفاه در جامعه را در پی داشته باشد. «فرید وکیلی» مدیرعامل «تعاونی دانش‎بنیان آپافن»  از فناوران کارآفرینی است که تلاش کرده با اتکا به تخصص ایرانی، یکی از نیازهای جدی کشور در حوزه دستگاه های مربوط به صنعت نساجی را برطرف کند.

شرکت  «تعاونی دانش‎بنیان آپافن»  که با حمایت پارک علم و فناوری یزد در سال90 کار خودش را آغاز کرده است، اکنون انواع دستگاه‎های وایندر نخ را تولید می‎کند، این محصولات در تمام مراحل مربوط به صنعت نساجی از تولید نخ گرفته تا چله‎کشی، رنگرزی و بافندگی و صنعت دوخت
کاربرد دارد.
 
خدمات آپافن به صنعت نساجی
مدیرعامل شرکت آپافن در خصوص ماجرای بومی‌شدن این فناوری در کشور می‎گوید: «در ابتدا زمینه فعالیت ما ساخت ماژول‎های رباتیک برای صنعت کاشی و سرامیک بود. اما شرایط اقتصادی طوری تغییر کرد که تصمیم گرفتیم سفارش‏هایی که در بخش‎های دیگر به ما ارائه می‎شد را هم انجام بدهیم. یکی از این سفارش‎ها در حوزه ساخت حسگر کنترل کیفیت اپتیک نخ بود که اتفاقا به دلیل تولید همین محصول، مجوز دانش‎بنیانی را دریافت کردیم. کم‌کم محصول تولیدی را ارتقا دادیم و سعی کردیم در تولید دستگاه‎های دیگر صنعت نساجی هم وارد شویم و اکنون همگام با استاندارد جهانی در بازار شناخته شده‎ایم.»
فرید وکیلی ادامه می‌دهد:
«به طور کلی محصولات شرکت آپافن به پنج دسته کلی قابل تقسیم است؛ دستگاه‌های بسته ‎بندی نخ، دستگاه‌‌های شل‌پیچی و فاق ماشین، کلاف به بوبین برای رنگرزی، دستگاه چندلا کنی نخ، دستگاه تاب و چندلا تابی نخ و در نهایت ماشین‌آلات وایندر نخ با عملکرد کنترل کیفیت و پردازش نخ که برای آنالیز و تضمین کیفیت نخ‎ تولیدی
به کار می‏‎رود.
مزیت‏های دستگاه‏های نساجی آپافن
بومی بودن تمام مراحل تولید: دانش فنی به کار رفته در تهیه ابزارها و دستگاه‎ها به طور کامل بومی شده و تمام آنچه ساخته شده صد در صد ایرانی است. موتورهای دستگاه‎ها را هم شرکت ایرانی موتوژن تولید می‎کند.
هزینه کمتر نسبت به نمونه‏های خارجی: به دلیل این که صفرتا صد کار در ایران انجام می‎شود و از حوزه‎های طراحی تا بخش اجرا، تمامی زیرساخت ها توسط متخصصان ایرانی اجرا می‌شود هزینه تمام‌شده‌ دستگاه‎ها و فرآیند کار بسیار ارزان‎تر از نمونه‎های خارجی است. ضمن این که خدمات پس از فروش هم برای دستگاه‎ها و محصولات ارائه می‎شود.
کیفیت بالا و اعتمادسازی: کیفیت بالای محصولات شرکت دانش‎بنیان آپافن باعث شده حتی سایر تولیدکنندگان دستگاه‏های صنعت نساجی برای تامین قطعات مورد نیازشان به آپافن اعتماد کرده و محصولات این شرکت را خریداری کنند.
قابلیت تغییر بر اساس نیاز و‌ تقاضای مشتری:  یکی دیگر از خدمات مهم آپافن، نیازسنجی بازار و تولید و ارائه محصول بر اساس آن است. از آنجا که دانش فنی طراحی و ساخت ماشین آلات وایندر نخ در تمامی زمینه های مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی تولید شده توسط متخصصین شرکت آپافن است، اگر در جایی نیاز بوده امکاناتی متناسب با نیاز داخلی به دستگاه اضافه شود یا تغییر کند ، قابلیت تغییر وجود داشته و همچنین ارائه سایر امکانات برای دستگاه‎ها متناسب با تقاضا و نیاز صنعت قابل تامین است.
چند منظوره بودن: چند منظوره بودن یکی دیگر از ویژگی‏‎های طراحی دستگاه‎های آپافن است. به این معنا که دستگاه با یک ساختار عمومی طراحی شده و با اضافه و کم شدن ماژول‎های مختلف، کاربری دستگاه‏ها تغییر می‏کند و می‎تواند چند قابلیت مختلف را داشته باشد.
چالش‏های مسیر تولید داخلی

مدیر عامل آپافن می‏گوید: «نوسانات قیمت در بازار ایران و تورم، از مسائلی است که شرکت دانش‎بنیان آپافن هم مانند سایر تولیدکنندگان ایرانی با آن مواجه است؛ برای نمونه ما محصولی را تولید و هزینه نهایی آن را برآورد می‏کنیم، اما در جریان ارائه آن به بازار شرایط اقتصادی تغییر می‎‏کند و در نتیجه در قیمت آن تاثیر می‎گذارد. البته ما سعی کرده‌ایم این موارد را تا حد امکان برای شرکت حل کنیم. مثلا در شرایطی که قیمت بعضی قطعات خارجی مثل درام‏های شیاردار که از هند و چین و ترکیه خریداری می‎‏شد، آن قطعات را خودمان تولید کردیم، زیرا نمونه‎های خارجی آن بسیار گران شده بود و نمونه‌های داخلی هم بعضا کیفیت خوبی نداشت. داشتن یک تیم فعال و حضور افراد نخبه در گروه کمک کرد تا بتوانیم این مسأله را حل کنیم. اما غالبا با این مسأله مواجه هستیم که واردات ماشین آلات دسته دوم خارجی به کشور در حالی که امکانات و توان ساخت داخل وجود دارد، علاوه بر عقب نگه داشتن سطح فناوری صنعت، امکان رقابت سالم در بازار را دچار مشکل می‎کند. درخواست مهم ما از دولت و مسؤولان، حمایت از تولیدکننده و کارگر ایرانی است، بسیاری از کارها را متخصصان داخلی می‌توانند انجام دهند. فقط کافی است به آنها اعتماد شود و از ورود اجناس و محصولات مشابه خارجی به کشور جلوگیری کنید.»