سیر صعودی کرونا ادامه دارد

سیر صعودی کرونا ادامه دارد


کرونا چند روزی است شمشیرش را از رو بسته و آمار قربانیان این ویروس تاجدار سه‌رقمی شده است. دیروز این ویروس 395نفر را به کام مرگ فرستاد و وزارت بهداشت اعلام کرد در همین مدت ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا نیز شناسایی شده‌اند. این درحالی است که معاون درمان ستاد کرونای استان تهران نیز تاکید می‌کند تمام تخت‌های آی‌سی‌یو در تهران پر شده ‌است و روند صعودی کرونا ادامه دارد.
براساس اطلاعات وزارت بهداشت، 4911 نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. علاوه بر این درباره شرایط شهرهای کشور نیز باید گفت ۲۵۷ شهرستان در شرایط قرمز و ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.
 2 هفته خطرناک در پیش است
 نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره آخرین وضعیت این کلانشهر به ایسنا می‌گوید: نزدیک به ۸۵۰۰بیمار در تهران بستری داریم. عملا بیماران الکتیو و غیرضروری پذیرش نمی‌شوند و جراحی‌های غیر‌ضروری عملا انجام نمی‌شود.
آن طور که او می‌گوید، تمام تخت‌ها در اختیار بیماران کرونایی و خدمات اورژانس است.
با توجه به سخنان توکلی باید تاکید کرد همه بیمارستان‌های پایتخت به‌شدت درگیر بیماری کرونا شده و حجم مراجعات هر روز رکورد تازه‌ای از خود به‌جای می‌گذارد.  معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران تصریح می‌کند: اتفاقی که در یکی دو روز اخیر شاهدیم، این است که مراجعات سرپایی هم به‌خصوص در مراکز بهداشتی دو برابر شده که این خبر خوبی نیست؛ زمانی که مراجعات سرپایی افزایش پیدا می‌کند، با فاصله یک هفته‌ای به صورت ادامه‌دار موج بستری را داریم. بر همین اساس پیش‌بینی ما این است که حداقل تا دوهفته دیگر آمار رو به افزایش باشد. او درباره تفاوت بیماران بدحال در خیز چهارم بیماری با موج‌های قبلی نیز می‌گوید: تفاوت این است که بیماران در خیز چهارم سریع‌تر بدحال شده و درگیری ریوی متاسفانه در آنها زیادتر است.
 ایجاد 2 سردخانه برای تهران
 شرایط بیشتر استان‌های کشور ناگوار گزارش می‌شود اما در این میان وضعیت در تهران از لحاظ تعداد بیماران و تعداد فوتی‌ها روبه گسترش است. آن‌طور که برخی مدیران می‌گویند تقریبا یک‌سوم فوتی‌هایی که روزانه اعلام می‌شود، متعلق به تهران و حومه آن است. رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در این‌باره به ایلنا می‌گوید: به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو شرایط بدتر می‌شود و اگر این‌گونه پیش برود، ممکن است ظرفیت سردخانه‌ها هم کفایت نکند. البته در حال حاضر متوفی در سردخانه بیمارستان‌ها نمی‌ماند و با تمهیدات پیش‌بینی شده سریعا به بهشت‌زهرا (س) منتقل می‌شود. البته ممکن است در شرایطی که تعداد متوفیان زیاد شود، نتوانند تدفین را همان روز انجام دهند و به روز بعد منتقل شود.
شرایط ناگوار تهران را از افزایش تماس ها با اورژانس نیز می‌توان متوجه شد، چراکه مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش تماس با اورژانس خبر می‌دهد و به ایرنا می‌گوید: با موج چهارم شیوع کرونا شاهد افزایش چشمگیر تعداد تماس‌های مردمی با اورژانس پیش‌بیمارستانی هستیم و نسبت به هفته گذشته و اواخر اسفند تعداد تماس‌ها با اورژانس جهت ارائه مشاوره حدود هفت برابر شده است.  او می‌افزاید: تعداد ماموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی در زمینه بیماری کرونا در موج چهارم نسبت به هفته پیش و اواخر سال ۱۳۹۹ تقریبا هفت برابر افزایش پیدا کرده و ماموریت‌های جاری مانند بیماری‌های قلبی، تنفسی و مغزی تا ۴۰ درصد رشد داشته است.