بی‌برقی،‌ همه‌جایی است

بی‌برقی،‌ همه‌جایی است


با این‌كه به یك روایت 93 درصد و به روایتی دیگر،‌ 95 درصد برق كشور با احتراق گاز و گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌های برق حرارتی تولید می‌شود  اما كم‌بارشی‌های پاییز و زمستانی كه گذشت و بهاری كه ثابت كرده‌ در ادامه بازهم خشك خواهد بود، بیش از هر رویدادی توی چشم است.
با این‌كه خورشید تقریبا در همه روزهای سال،‌ فلات ایران را گرم و آفتابی می‌كند و امسال نیز در اغلب روزها با همه توان مشغول تابش بود، درحالی كه تولید برق خورشیدی می‌توانست گزینه جدی باشد اما همچنان نگاه‌ها به نیروگاه‌های برق آبی است.
آسمان بخیلِ‌ سه فصل اخیر، این روزها به قدری در گفته‌های مسؤولان صنعت برق تكرار می‌شود كه آسمان خودش باید خجل شده باشد. جمله «امسال به اندازه كافی باران نبارید» و «گرمای ناشی از این خشكسالی زودتر از همیشه به سراغ‌مان آمده»،‌ جملاتی است كه در گفته‌های همه دست‌اندركاران تولید و مدیریت شبكه برق كشور تكرار می‌شود، چه در استان‌های پربارشی مثل خوزستان و چهارمحال و بختیاری و چه استان‌های همیشه خشكی مثل یزد و هرمزگان.
سرپرستان و مدیران عامل شركت‌های توزیع برق در این استان‌ها به خبرنگاران جام‌جم گفته‌اند كه سال 1400 برای همه آنها سخت خواهد بود، خیلی سخت و انتظارشان از مردم همراهی كردن است و صرفه جویی.
 افزایش نگران‌كننده مصرف
فروردین پارسال هرمزگانی‌ها 136 هزار و 168 مگاوات برق مصرف كرده بودند كه این رقم در فروردین امسال به 184 هزار و 975 مگاوات رسید؛‌ افزایشی حدود 70 درصد.
در یكی از جمعه‌های تابستانی سال 99 كه ركورد مصرف در استان خوزستان شكست، 4705 مگاوات برق مصرف شد و سوم اردیبهشت امسال در ساعت 15 و30 دقیقه این ركورد جابه‌جا شد و به عدد 5799 مگاوات رسید؛‌ یعنی 42درصد بیشتر از ركورد پارسال. در استان یزد نیز هنوز فصل توت‌پزان و خرماپزان شروع نشده، سرپرست شركت توزیع نیروی برق در آن از افزایش 30 درصدی مصرف می‌گوید و تخمین می‌زند كه مصرف برق در ماه‌های پیش رو به عدد 1226 مگاوات برسد. در استان چهارمحال و بختیاری هم كه به گفته مدیرعامل شركت توزیع برق،‌ مخزن سدها نسبت به پارسال تا 35 درصد خالی‌تر شده، از افزایش پیك مصرف در استان می‌گوید. هاجر عبدی،‌ تابستان پرچالشی را برای استان هرمزگان پیش‌بینی می‌كند، علی جم همین شرایط را برای یزد،‌ علی خدری نیز روزهای دشواری را برای خوزستان و مجید فرهزاد ماه‌هایی خاص و ویژه را برای استان چهارمحال و بختیاری.
 استان‌ها خاموش می‌شود؟
با این‌كه مقصر اصلی وضع موجود را اول، فصل‌های كم‌بارش دانسته‌اند، سپس مصرف بی‌رویه برق در كشور و سوم دستگاه‌های غیرقانونی استخراج ارزهای دیجیتال، ولی راهكار یك چیز است كه مسؤولان می‌گویند دست مردم است. صرفه‌جویی در مصرف برق تا جایی كه مقدور است و اگر نمی‌شود، لااقل مدیریت مصرف در زمان‌های اوج مصرف، مهم‌ترین خواسته چهار مسؤول استانی است كه با خبرنگاران جام‌جم گفت‌و‌گو كرده‌اند.
مجید فرهزاد از مردم چهارمحال و بختیاری خواسته تا مصرف خود را مدیریت كنند و در عوض این قول را داده كه شركت توزیع برق چراغ معابر و خیابان‌ها را تا حد ممكن خاموش نكند.
علی خدری نیز از مردم خوزستان نخواسته كه مصرف نكنند، چون می‌داند هوا گرم است. ولی از آنها می‌خواهد تا در زمان‌های پیك مصرف، هوای شبكه برق را هم داشته باشند. او اما گفته حتی اگر مردم صرفه‌جویی هم بكنند، تعدیل روشنایی معابر و اعمال خاموشی یكی در میان در مناطق كم‌خطر و كم‌تردد، الزامی است. علی جم در استان یزد نیز تاكید دارد با این كه هیچگاه توانیر و شركت توزیع، تصمیمی برای اعمال خاموشی برای هیچ یك از مشتركان نداشته و ندارند اما اگر شرایط حاد شود و گرمای هوا موجب افزایش بی‌ضابطه مصرف شود خاموشی‌ها در دستور كار قرار می‌گیرد.  در استان هرمزگان نیز هاجرعبدی از مردم خواسته كه اگر می‌خواهند شاهد تداوم جریان برق باشند مصرف خود درساعات بعدازظهر را مدیریت كنند و مخصوصا از استفاده همزمان لوازم برقی پرمصرف در این ساعات خودداری كنند.