مقابله با کرونا هم انتخاباتی شده!

مقابله با کرونا هم انتخاباتی شده!

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس‌


 دوشنبه ‌گذشته رکورد قربانیان کرونا دوباره شکسته‌شد و آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا به 496‌ نفر در روز رسید، دیروز هم 462ایرانی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند. خبر بدتر اما این است ویروس جهش‌یافته آفریقایی که قدرت انتقال و مرگ و میر بیشتری دارد، در کشور شناسایی شده‌است به همین دلیل کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند در روزهای آینده، آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا بیشتر هم خواهدشد و شرایط به مراتب ناگوارتر می‌شود. هرچند امید داریم پیش‌بینی کارشناسان محقق نشود اما باید درباره دلیل رکوردزنی آمار مرگ و میر و ابتلا ریشه‌یابی کرد. افزایش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا، به خاطر بی‌تدبیری دولت است؛ چراکه قبل از شروع تعطیلات نوروزی، دولت باید راه‌ها را می‌بست و جلوی سفرهای نوروزی را می‌گرفت اما اجازه داد همه به سفر بروند و بعد از تعطیلات نوروزی تصمیم گرفت محدودیت‌های کرونا اعمال شود. باید پرسید این روزها کدام واحد صنفی به محدودیت‌های کرونایی توجه می‌کند؟ اعمال محدودیت‌های کرونا فقط روی کاغذ است. گفته شده‌است واحدهای صنفی گروه 2، 3 و 4 در مناطق با وضعیت قرمز اجازه فعالیت ندارند اما از واحدهای صنفی که اجازه فعالیت ندارند، حمایت نمی‌شود. دولت برای کاهش بار مشکلات آنها برنامه ندارد؛ برای نمونه قانون بخشودگی مالیاتی را برای آنها اجرا نمی‌کند؛ در این شرایط، چطور می‌توان انتظار رعایت محدودیت‌های کرونا توسط واحدهای صنفی را داشت؟ بنابراین و جریمه واحدهای صنفی که نباید فعالیت کنند، سازوکار مناسبی نیست.  
 با توجه به شرایط امروز می‌توان گفت در آینده فاجعه شیوع کرونا می‌تواند وخیم‌تر شود؛ چراکه هنوز آمد و شد افراد از پاکستان و هندوستان به کشور ادامه دارد. مثلا اداره‌گمرک پاکستان هنوز فعال است. حال این که وزیربهداشت و درمان، به وزیر راه و شهرسازی نامه نوشته که راه‌ها به هند و پاکستان بسته شود؛ امروز مکاتبات اداری، در کسری از ثانیه ارسال می‌شود، اما چرا مصوبات و ابلاغیه‌ها اجرا نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد دلیل این مساله این است که رعایت قانون در حد کاغذ باقی می‌ماند؛ مبارزه با ویروس کرونا هم در حد مصوبات کاغذی باقی مانده‌است. دغدغه ورود سویه‌های جدید ویروس کرونا از کشور هندوستان ثبات روحی و آرامش روانی جامعه را متاثر کرده و گاهی مخرب‌تر از خود بیماری است. کوچک‌ترین غفلت و بی‌توجهی نسبت به این مساله می‌تواند این احتمال قوی را به واقعیت عینی و میدانی تبدیل و در زمانی کوتاه، نظام سلامت کشور را زمینگیر کند.
این درحالی است که مقدار تاثیر واکسن بر جهش‌های ویروس هنوز به طور کامل مشخص نیست و باید در معرض پژوهش‌های دقیق علمی و آزمایش‌های مکرر بالینی قرار گیرد؛ به همین دلیل بیم این می‌رود دوباره به خانه اول مبارزه با کرونا بازگردیم.
بنابراین امنیت سلامت و زندگی میلیون‌ها نفر از مردم در معرض خطر است و نیاز داریم هرچه سریع‌تر تصمیم‌های مناسبی گرفته شود. این درحالی است که عملکرد مناسبی را از ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد نیستیم. به نظر می‌رسد باید نام ستاد ملی مبارزه با کرونا را به ستاد دولتی مبارزه با کرونا تغییر داد؛ چرا که هیچ میلی برای کنترل و مدیریت بیماری کرونا در اعضا و رئیس ستاد دیده نمی‌شود. این روزها برخی مدیران به فکر انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و تمایلی به مبارزه با بیماری کرونا ندارند. مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند برای این عملکرد نامناسب کاری انجام دهد، ستاد ملی مبارزه با کرونا، فراقانونی است و از طرف شورای امنیت ملی حمایت می‌شود. بارها رئیس‌مجلس شورای‌اسلامی، درخواست نظارت بر عملکرد ستادملی مبارزه با کرونا را داده، درخواستی که به سرانجام نرسیده‌است. نتیجه این شده‌است که ستادملی‌مبارزه با کرونا خودش تصمیم می‌گیرد، اعمال می‌کند و به هیچ کسی هم پاسخ نمی‌دهد؛ در این میان تنها مردم از بی‌تدبیری و تصمیمات نادرست زیان می‌بینند و آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا، افزایش پیدا می‌کند.